۰ نفر

آرشیو قیمت ورق سیاه به همراه نمودار قیمتی آن

۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 820410
آرشیو قیمت ورق سیاه به همراه نمودار قیمتی آن

بررسی آرشیو قیمت ورق سیاه به این معنی خواهد بود که شما نمودار مربوط به هزینه تمام‌شده این محصول را در طی چندین سال گذشته تحلیل می‌کنید تا به اطلاعات دقیقی در رابطه با نوسانات آن دست پیدا کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پرکاربردترین ورق تولیدشده به روش نورد گرم، ورق سیاه است که در سایزها و ضخامت مختلف به‌صورت رول یا شیت به بازار عرضه می‌شود و با توجه به استفاده گسترده در صنایع، بررسی قیمت این بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از بین ورق سیاه های کارخانه های موجود، ورق سیاه فولاد سبا هم از لحاظ قیمت و هم کیفیتی مناسب است. از این رو به بررسی نوسانات قیمت این محصول در سال های مختلف پرداخته می شود.

هر آنچه که می تواند بر قیمت ورق سیاه تاثیر گذار باشد

با در نظر گرفتن اینکه ورق سیاه در بسیاری از صنایع کاربرد فراوانی دارد، بسیاری از فعالان حوزه صنعت با تحلیل نمودار قیمتی ورق سیاه و مشاهده نمودارهای قیمتی این محصول در بازه‌های زمانی مختلف، سعی دارند تا بهترین موقعیت را برای خرید یا ارزش‌گذاری محصولات خود انتخاب کنند.

در تعیین قیمت ورق سیاه عوامل و معیارهای زیادی دخیل هستند که هر کدام از آنها به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌توانند نرخ نهایی این محصول را مشخص کنند. از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان عرضه و تقاضا در بازار: میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن‌آلات برای ورق سیاه، جزء اولین عامل‌های موثر بر قیمت این محصول است. هرچه میزان تقاضا برای خرید ورق سیاه بالاتر باشد امکان افزایش قیمت وجود دارد.

  • نوسانات قیمت دلار: نوسانات ارز در بازار فولاد بر قیمت نهایی ورق سیاه تاثیرگذار است، بر همین اساس بررسی نرخ دلار امری ضروری خواهد بود.

  • تورم جهانی: میزان تغییر تورم در سطح جهانی و مقدار صادرات و واردات محصولات فولادی نیز به‌عنوان عوامل موثر بر روند قیمتی این محصول شناخته می‌شوند.

  • نحوه عرضه محصول: در چند سال اخیر که بورس کالا نیز معاملاتی را در زمینه عرضه ورق سیاه دنبال می‌کند، نوسانات موجود در این فضا نیز به‌عنوان یک عامل موثر بر قیمت‌گذاری نهایی محصول در نظر گرفته می‌شود.

  • اوضاع سیاسی: با مشاهده آرشیو قیمت ورق سیاه متوجه خواهید شد که در مقاطع مختلف زمانی، بروز هرگونه مسئله سیاسی در داخل کشور یا در سطح جهانی می‌تواند بازار آهن‌آلات را نیز متحول کند و دچار کاهش یا افزایش قیمت‌ها شود.

نوسانات قیمت ورق سیاه سبا در سال 1400

به‌طور کلی نمودار نوسانات، با اندازه‌گیری روزانه قیمت محصول در بازار مشخص می‌شود، اگر بخواهید سری به آرشیو قیمت ورق سیاه فولاد سبا در سال 1400 بزنید، می‌توانید تغییراتی که در نرخ این محصول ایجاد شده را مشاهده کنید.

با در نظر گرفتن اینکه میزان عرضه و تقاضا به‌عنوان یک شاخص تاثیرگدار در بازار است، می‌توان گفت این عامل یکی از معیارهای مهم در نوسانات حاکم بر قیمت نهایی ورق سیاه سبا در سال 1400 به‌شمار می‌رود.

البته این نوسانات نشان‌دهنده عدم قطعیت قیمت در بازار فولاد است که تغییر قیمت‌ها در سال 1400 و نوسانات موجود در این بازار، اختلالاتی را در تولید و فروش ورق سیاه به‌همراه داشت.

جو بازار که متاثر از حوادث و رویدادهای جهانی دچار تحولاتی شد توانست تمامی تولیدکننده‌ها و متقاضیان را درگیر کند که که درواقع نوسانات قیمت آهن عامل اصلی این اتفاق در سطح جهانی بود.

با بالارفتن نرخ ساخت‌وساز، تقاضا در بازارآهن ‌آلات افزایش چشمگیری داشت که به‌طبع این مسئله بر روی نمودار قیمت ورق سیاه، به‌عنوان یک ماده اولیه برای ساخت مصالح ساختمانی تاثیرگذار بود.

در زمان بررسی آرشیو قیمت ورق سیاه سبا در سال 1400 باید به این مسئله نیز اشاره کرد که در روزهای آخر سال، با شروع جنگ روسیه و اوکراین روند افزایشی در بازار خرید و فروش ورق سیاه ایجاد شد.

بررسی نوسان قیمت ورق سیاه در سال 1401 + نمودار

با بررسی آرشیو قیمت ورق سیاه سبا در سال 1401 مشاهده خواهید کرد که نمودار در بیشتر مواقع روندی صعودی را در بازار آهن‌آلات شاهد بود که البته در نیمه‌های سال کمی با رکود و ثبات روبه‌رو شد.

در سال گذشته با توجه به تغییرات قیمت دلار در داخل کشور و معکوس‌ شدن روند بازارهای خارجی، بازار فولاد در ایران از ثبات نسبی برخوردار بود و قیمت تمام‌شده برای ورق سیاه سبا در نیمه نخست 1401 روند ثابت و نزولی داشت.

با پایان‌ یافتن فصل پاییز شاهد رشد قیمت محصول در بازار بودیم، از طرفی در اواخر فصل زمستان بالاترین جهش قیمتی در بازار برای ورق سیاه فولاد سبا اتفاق افتاد که البته مهم‌ترین عامل را می‌توان بالارفتن نرخ دلار دانست.

آرشیو قیمت ورق سیاه به همراه نمودار قیمتی آن

بررسی نوسانات قیمتی ورق سیاه سبا در 1402

در ابتدای سال 1402 بازار آهن شاهد یک روند کاهشی بود، به‌طوری که در 3 ماهه اول قیمت تمام‌شده برای ورق سیاه به کمترین میزان خود نسبت به اواخر سال گذشته رسید.

باید این را در نظر داشته باشید که در اردیبهشت‌ماه عواملی از جمله کمبود شمش، قیمت‌گذاری در بورس کالا و افزایش نرخ دلار سبب بالارفتن قیمت این محصول در بازار شد.

با دیدن نمودار نوسانات قیمتی ورق سیاه فولاد سبا در فصل بهار می‌توان گفت، تقریبا نرخ ثابتی بر بازار حاکم بود که هم برای تولیدکننده و هم خریدار مثبت در نظر گرفته می‌شود.

عواملی که در بروز نوسانات قیمتی ورق سیاه در بازار آهن سال 1402 شاهد هستیم شامل تورم بالا، کنترل قیمت‌ها، نرخ رشد دلار در کشور، قطع گاز و برق که سبب کاهش تولید می‌شود، میزان صادرات و افزایش تقاضای داخلی است. اما در ادامه با تحولات سیاسی و میدانی منطقه، جنگ های رخ داده، تغییرات هیجانی قیمت دلار و طلا و دیگر عوامل خارجی، باعث شده قیمت این محصول همچنان رشد خود را حفظ کند و به این روند ادامه دهد.

آرشیو قیمت ورق سیاه به همراه نمودار قیمتی آن

پیشبینی قیمت ورق سیاه سبا در آینده

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا فعالان حوزه فولاد نسبت به بررسی آرشیو قیمت ورق سیاه به خصوص ورق سیاه سبا ترغیب شوند این است که می‌توانند با در نظر گرفتن معیارهای ثابت و متغیر نسبت به پیش‌بینی روند در آینده اقدام کنند.

با لحاظ‌کردن این امر که نرخ ارز در داخل کشور تغییر می‌کند، این نوسانات می‌تواند در آینده نیز بر افزایش و کاهش قیمت نهایی ورق سیاه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

اگر امسال افزایشی در هزینه سوخت و انرژی اعمال شود باید شاهد این باشیم که قیمت تمام‌شده برای خرید ورق‌های سیاه در ضخامت‌های مختلف نیز دستخوش تغییر شود و بالاتر رود.

آرشیو قیمتی عاملی برای پیش بینی قیمت ها

بررسی آرشیو قیمت ورق سیاه در سال‌های گذشته می‌ تواند به ‌عنوان یک راه موثر برای پیش‌بینی روند قیمت این محصول در آینده و تعیین زمان مناسب برای خرید باشد.

اغلب فعالان حوزه صنعت سعی می‌کنند تا در دوره‌های زمانی مختلف روند قیمتی این محصول را تجزیه و تحلیل کنند که در همین راستا می‌توان پی برد که عواملی همچون عرضه و تقاضا، نوسان نرخ ارز و بسیاری معیارهای دیگر بر این روند تاثیر دارند. قیمت ورق سیاه فولاد سبا در ابعاد و ضخامت‌های مختلف یه عنوان یکی از محصولات به نام در این حوزه، توانسته است علاوه بر رفع نیاز خریداران ، ورق سیاه های با کیفیت به بازار عرضه دارد و همین امر نیز به نوبه ای توانسته نوساناتقیمتی این محصول را به عنوان شاخص در نظر گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha