۲ نفر

اقتصاد آنلاین اعلام کرد؛

بایدن از سن بالای خود شکست خورد/ تکاپوی دموکرات‌ها برای برکناری بایدن

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۸
کد خبر: 850429
بایدن از سن بالای خود شکست خورد/ تکاپوی دموکرات‌ها برای برکناری بایدن

اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ، وحشتی درون حزب دموکرات‌ها به راه انداخته است. همچنینی باعث تغییراتی در نظرسنجی‌ها شده است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا پنجشنبه شب ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه) در استودیو شبکه «سی‌ان‌ان» در آتلانتا اولین مناظره انتخاباتی را انجام دادند.

در این مناظره بایدن و ترامپ بعد از ۴ سال روبروی هم قرار گرفتند و برای صندلی کاخ سفید بار دیگر رقابت را شروع کردند.

در نخستین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ مسائل گوناگون داخلی و حوزه سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفت. در حوزه سیاست خارجی به موضوعاتی چون حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه، بحران اوکراین، ناتو، مواجهه با ایران و غیره پرداخته شد. در حوزه داخلی نیز موضوعاتی از قبیل پرونده‌های فساد اخلاقی و مالی ترامپ، وضعیت جسمانی و روانی بد بایدن، عملکرد دو نامزد در دوره حضور در کاخ سفید، مهاجرت و پناهجویان، سقط جنین، تورم، بیمه، مالیات، بیماری کووید -۱۹ و غیره مورد بحث و جدل قرار گرفت.

این نخستین مناظره‌ در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهوری سابق روبروی هم قرار می‌گیرند.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که در این مناظره ضعف بایدن و دروغگویی‌های ترامپ به تصویر کشیده شد.

ترامپ با پرونده‌های باز قضایی و بایدن نیز با شرایط جسمی نامناسب در این مناظره شرکت کردند. البته این اولین مناظره بود و تا ماه نوامبر که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسماً کلید بخورد، چند مناظره دیگر نیز برگزار می‌شود. مناظره دوم در ماه سپتامبر (شهریور) برنامه‌ریزی شده ‌است.

آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه پنجم نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) به نامزد مورد اعتماد خود رای می‌دهند تا مشخص شود اتاق بیضی شکل کاخ سفید، برای ۴ سال آینده میزبان چه کسی خواهد بود.

نظرسنجی‌های بعد از مناظره

شبکه سی‌ان‌ان نتایج نظرسنجی از مردم درباره نخستین مناظره دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد که طبق آن حدود ۶۷ درصد شرکت‌کنندگان بیان کردند که ترامپ عملکرد بهتری در این مناظره داشت و فقط ۳۳ درصد از عملکرد بایدن در این مناظره راضی بودند.

این در حالی است که قبل از مناظره بر اساس نظرسنجی‌ها، آرای بایدن و ترامپ بسیار به هم نزدیک بوده است. روزنامه نیویورک‌تایمز قبل از منظره با طرح پرسشی که «نظرسنجی‌ها در مورد رقابت برای کاخ سفید چه می‌گویند؟» نشان داد که هر دو نفر ۴۶ درصد به دست آورده‌بودند.

طبق نظرسنجی سایت fivethirtyeight تا قبل از محکوم شدن ترامپ در دادگاه، دو نامزد رقابت بسیار تنگاتنگی داشتند. اما بعد از اینکه ترامپ به ۳۴ اتهام، محکوم شده و قرار است در ۱۱ ژوئن (۲۱ تیر) محکوم شود، فاصله دو نامزد در نظرسنجی‌ها بیشتر شد و بایدن اوضاع بهتری پیدا کرد.

اما بعد از مناظره پنجشنبه شب ورق ها بازگشت و شاهد تغییر روند نظرسنجی در سایت fivethirtyeight و نزدیک شدن محبوبیت دو نامزد انتخابات به هم هستیم.

زنگ خطر برای دموکرات‌ها به صدا در آمد

از سال دوم ریاست جمهوری جو بایدن رفتارهای عجیب او توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. تا جایی که بسیاری از سن بالای او نگران شدند.

در مناظره اخیر نیز تیم انتخاباتی جو بایدن آماده بود تا بعد از مناظره با تمام قوا از عملکرد او دفاع کند اما در عوض، آنها در گوشه‌ رینگ گیر افتادند. چون به وضوح، ناتوانی جسمی و حرکتی بایدن بیشتر به تصویر کشیده شد.

بایدن ۸۱ ساله حدود سه سال از ترامپ ۷۸ ساله بزرگ‌تر است. با اینکه سن بالای دو نامزد بر مناظره پنجشنبه سایه انداخته بود، گاف‌های بایدن از او یک پیرمرد از کار افتاده را به تصویر کشید.

اولین مناظره بایدن و ترامپ زنگ خطر را برای دموکرات‌ها به صدا درآورده است. شرایط جسمی بایدن در یک سال اخیر حزب دموکرات را نگران کرده است. بایدن که همواره راه خروج از مراسم را گم و با موجودهای خیالی احوالپرسی می‌کند، در پایان مناظره با ترامپ نیز با کمک همسرش جیل بایدن از صحنه مناظره خارج شد.

کارشناسان بر این باورند که دموکرات‌ها باید از نامزدی بایدن صرف‌نظر کنند. ‌ابی فیلیپ، تحلیلگر سی‌ان‌ان که میزبان مناظره بایدن و ترامپ بود در زمینه مناظره گفت که دموکرات‌های شناخته شده با توجه به عملکرد فاجعه‌بار بایدن، درخواست از وی برای کناره‌گیری را بررسی می‌کنند.

از سوی دیگر ون جونز، مشاور پیشین اوباما نیز در واکنش به مناظره بایدن و ترامپ گفت احتمالاً وقت آن است که بایدن تغییر مسیر بدهد (کنار بکشد) و حزب دموکرات در فرصت باقی مانده تا اجلاس حزب باید چاره‌ای بیندیشد.

دیوید پلوف، یکی از استراتژیست‌های حزب دموکرات که کارزار انتخاباتی باراک اوباما را در سال ۲۰۰۸ مدیریت کرده است، مناظره پنج‌شنبه شب را «لحظه دفکان ۱» توصیف کرد؛ اصطلاحی که برای بالاترین سطح تهدید هسته‌ای استفاده می‌شود.

در زمان رقابت‌های میان حزبی، بسیاری معتقد بودند که بایدن به دلیل سن بالا، توانایی گرداندن کاخ سفید را ندارد و باید شخص دیگری از حزب دموکرات کاندید این دور از انتخابات بشود.

در بین اسامی کامالا هریس، معاون جو بایدن و میشل اوباما، همسر باراک اوباما به چشم می‌خورد؛ با این حال بایدن گزینه نهایی این حزب مطرح شد. حال باید دید با افتضاح مناظره سی‌ان‌ان، حزب دموکرات دست به یک اقدام جدی برای تغییر می‌زند یا خیر؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha