۰ نفر

معاون شهری بنیاد مسکن در گفتگو با اقتصاد آنلاین تشریح کرد

ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی / وام ۴۰۰ میلیونی مسکن روستایی هنوز تصویب نشده است

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۸
کد خبر: 851153
ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی / وام ۴۰۰ میلیونی مسکن روستایی هنوز تصویب نشده است

معاون مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیونی مسکن روستایی هنوز تصویب نشده است گفت: متقاضیانی که آورده خود را پرداخت نکرده اند جای خود را به متقاضیان دیگر می دهند.

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ ورود بنیاد مسکن به پروژه نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اگر چه مزیت هایی برای بنیاد مسکن داشته است اما به هر حال این نهاد را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. چرا که عدم پرداخت آورده از سوی متقاضیان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر باعث شده تا برخی از متقاضیان مسکن ملی در شهرهای کوچک حذف و یا جا به جا شوند.

اگر چه حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن حذف متقاضیان مسکن ملی را رد کرده و نمی پذیرد اما ظاهرا در برخی از مناطق کشور این اتفاق رخ داده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که متولی ساخت مسکن در روستاها است و به نوعی حامی قشر کم درآمدها و محرومین است اقدام به حذف متقاضیان مسکن ملی که آورده خود را پرداخت نکرده اند می کند؟ گفت: از ابتدای قانون جهش تولید مسکن، عملکرد بنیاد مسکن در شهر و روستا حاکی از آن است که در مجموع عملیات اجرایی ۸۲۰ هزار و ۷۲۶ واحد آغاز شده است که از این تعداد ۳۲۷ هزار و ۸۲۵ واحد اتمام یافته و در حال حاضر ۴۹۲ هزار و ۹۰۱ واحد در دست اجراست.

در بخش مسکن شهری در مجموع ۲۶۰ هزار و ۲۲۸ واحد مسکونی را آغاز شده است

سهرابی با اشاره به اینکه در بخش مسکن روستایی ۵۹۰ هزار واحد پروانه اخذ و ۵۶۰ هزار و ۴۹۸ واحد آغاز شده است گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش مسکن شهری در مجموع ۲۶۰ هزار و ۲۲۸ واحد مسکونی را آغاز کرده است و ۲۱۲ هزار واحد مسکونی نیز در نهضت ملی مسکن در بخش شهری به متقاضیان تخصیص داده شده است.

متقاضیان مسکن ملی حذف نمی شوند بلکه به انتهای لیست می روند

معاون مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه بنیاد مسکن هیچ گاه هیچ متقاضی نهضت ملی مسکن را به دلیل عدم واریز آورده حذف نکرده است اظهار داشت: برخی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در برخی شهرها که تعداد آنها هم زیاد نیست بنا به دلایلی آورده خود را در موعد مقرر واریز نکرده اند. اما این موضوع باعث نشده است که این متقاضیان حذف شوند. بلکه طبق اولویت بندی، متقاضیان واجد شرایط و طبق برنامه، متقاضیانی که در صف انتظار هستند جایگزین این افراد شده اند.

سهرابی با تاکید بر اینکه پس حذف متقاضیان نهضت ملی مسکن در برنامه نیست و این خبرها کذب است ادامه داد: هیچ متقاضی از پروژه های نهضت ملی مسکن به دلیل عدم پرداخت آورده خود حذف نمی شود و طبق مقررات به انتهای لیست خواهد رفت.

معاون مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد واحد مسکن نهضت ملی از سوی بنیاد مسکن در حال احداث است؟ گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد هم مسکن اقشار کم درآمد شهری داریم که مجموعاً مسکن شهری به ۲۲۷ هزار و ۸۰۰ واحد خواهد رسید.

افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان هنوز تصویب نشده است

سهرابی در پاسخ به این پرسش که از آخرین وضعیت وام مسکن روستایی که قرار بود سقف آن به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد چه خبر؟ گفت: به هر حال بنیاد مسکن در دولت سیزدهم پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان را آماده کرده بود اما فعلا هیچ اقدامی با توجه به اینکه قرار است دولت چهاردهم مستقر شود انجام نداده است.

وی افزود: پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزایش سقف وام ساخت مسکن روستایی تا ۴٠٠ میلیون تومان است اما همانطور که گفتم این پیشنهاد هنوز در حال بررسی و باید برای تصویب آن منتظر ماند تا دولت چهاردهم مستقر شود.

چندی پیش غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه رویکرد بانک ها به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی مناسب تر و مثبت است گفت: پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی را نگه می داریم و به دولت چهاردهم تقدیم می کنیم.

او گفته است که به نظر می رسد به دلیل شهادت رئیس جمهور فقید شرایط فعلا برای ارائه پیشنهاد مهیا نباشد. به هر حال ما علاقمند بودیم که در اواخر خرداد ماه امسال پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان را به دولت ارائه کنیم اما به خوبی می دانید که این روزها شرایط به گونه ای نیست که این پیشنهاد به دولت تقدیم شود. پس منتظر این هستیم تا دولت چهاردهم مستقر شود و سپس پیشنهاد خود را به دولت جدید ارائه کنیم. ما معتقد هستیم که پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توانسته است روند ساخت و ساز و نوسازی مسکن روستایی را سرعت ببخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha