۰ نفر

هشدار رییس‌جمهور چین؛ تغییرات تاریخی در جهان در حال وقوع است

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۱۵
کد خبر: 851066
هشدار رییس‌جمهور چین؛ تغییرات تاریخی در جهان در حال وقوع است

رییس‌جمهور چین شی جین پینگ در آستانه نشست سران سازمان همکاری شانگهای، مخالفت پکن با هژمونی را اعلام کرد و خواستار چندجانبه گرایی واقعی در جهان شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آنا، رئیس‌جمهور چین شی جین پینگ در آستانه نشست سران سازمان همکاری شانگهای، مخالفت پکن با هژمونی را اعلام کرد و خواستار چندجانبه گرایی واقعی در جهان شد.

«چین آماده است تا در واکنش به تغییرات مهم تاریخی جهان، با قزاقستان دست در دست هم دهد». شی پیش از سفر رسمی به قزاقستان با انتشار یک یادداشت این حرف را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور چین بدون نام بردن مستقیم از آمریکا گفت که پکن با هژمونی، سیاست قدرت و رویارویی بلوک‌ها مخالف است و برای ترویج نظام چندقطبی در جهان آمادگی دارد.

این حرف در شرایطی مطرح شده که شی جین پینگ در سفر دو روزه به قزاقستان می‌رود. ریاست جمهوری قزاقستان پیشتر اعلام کرده بود که نشست سران همکاری شانگهای سوم تا چهارم جولای (۱۳ و ۱۴ تیر) در آستانه برگزار خواهد شد.

به نوشته شی، «تغییرات و آشفتگی در چشم انداز جهانی تهدیدها و چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند، اما همچنین فرصت‌های جدیدی را به همراه می‌آورد و امکانات جدیدی را برای همکاری همه جانبه با منافع متقابل بین چین و قزاقستان ایجاد می‌کند. ما در چین معتقدیم که در هر چالشی، یک فرصت نهفته است».
این مقاله در حالی منتشر شده که سران سازمان همکاری شانگهای پیش از این بارها از مواضع مداخله جویانه آمریکا در جهان انتقاد کرده‌اند.

در حال حاضر، ۹ کشور ایران، چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند. ۱۳ تیر ماه سال گذشته بود که ایران رسما عضو این سازمان شد.

به گفته شی، چین با قزاقستان همکاری خواهد کرد «تا از نظام بین‌الملل با سازمان ملل و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بین‌المللی حمایت کند، بر اساس چندجانبه‌گرایی واقعی، مخالفت با هژمونیسم، سیاست قدرت و رویارویی بلوک‌ها عمل کند».

رئیس‌جمهور چین افزود که «ما با هم برای ساختن یک جهان چندقطبی برابر و منظم، ترویج جهانی سازی اقتصادی جهانی فراگیر و اطمینان بیشتر برای صلح و ثبات جهانی کار خواهیم کرد».

شی خاطرنشان کرد که پکن همواره از تلاش‌های قزاقستان برای حفظ استقلال ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی، پیروی از مسیر توسعه خود و مخالفت با هرگونه مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی قزاقستان حمایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha