۰ نفر

همه اطلاعاتی که درباره طراحی آمفی‌ تئاتر لازم است بدانید

۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 822307
همه اطلاعاتی که درباره طراحی آمفی‌ تئاتر لازم است بدانید

احداث اماکن فرهنگی مانند پردیس سینمایی و آمفی‌تئاتر و اجرای برنامه‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی در شکل‌گیری الگوهای رفتاری موثر است و زمینه یک تفریح سالم را فراهم می‌کند. البته طراحی و اجرای این سالن‌ها باید با دقت بالا و رعایت ضوابط انجام شود تا بعدا نیازی به بازسازی و صرف هزینه مجدد وجود نداشته باشد.

در این مطلب قصد داریم اصول کلی و استانداردهای مهمی که در طراحی آمفی‌ تئاتر، طراحی پردیس سینمایی و سیستم‌های سالن کنفرانس باید مورد توجه قرار گیرد را بیان کنیم.

اصول مهم طراحی پردیس سینمایی چیست؟

پردیس سینمایی به محلی گفته می‌شود که حداقل 3 سالن سینما در یک ساختمان داشته باشد و مجهز به تجهیزات مختلفی صوتی و تصویری باشد تا علاقه‌مندان بتوانند فیلم تماشا کنند.

  • صندلی تماشاگران

یکی از اصول مهم طراحی پردیس سینمایی در نظرگرفتن صندلی سینمایی استاندارد و مناسب است. صندلی‌ها در هر کدام از سالن‌های سینما باید از متریال باکیفیت و مرغوب تهیه شده باشند تا در بازه زمانی طولانی قابل استفاده باشند و به زودی خراب نشوند. همچنین صندلی‌ها باید ارگونومی مناسبی داشته باشند تا تماشاگران درگیر درد بدنی نشوند و بتوانند با خیال راحت از حضور در سالن لذت ببرند. در نهایت باید متریالی برای تولید صندلی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد که قابلیت شستشو داشته باشند و غیر قابل اشتعال باشند.

  • آکوستیک بودن سالن سینما

هر کدام از سالن‌های سینما که در پردیس سینمایی طراحی و ساخته شده باید آکوستیک باشد. به معنی اینکه هیچ صدای مزاحمی وارد سالن نشود و تمرکز تماشاگران را از بین نبرد. طراحان دکوراسیون از دیوارها و درب‌های آکوستیک در طراحی پردیس سینمایی استفاده می‌کنند تا رضایت تماشاگران جلب شود.

  • تاثیر ورودی و خروجی در طراحی پردیس سینمایی

یکی از مهم‌ترین استانداردهای طراحی پردیس سینمایی توجه به ورودی و خروجی‌های سالن سینما است. ورودی و خروجی سالن سینما باید به نحوی طراحی شده باشد که در معرض دید باشد و عبور و مرور تسهیل شود. 

  • طراحی اتاق پرژکتور

در طراحی پردیس سینمایی لازم است حداقل 2 عدد پرژکتور، میزهای برگردان و بازبینی فیلم، اتاق تقویت‌کننده صدا و تجهیزاتی نظیر قفسه‌های نگهداری از فیلم و ... هم تهیه شود. نکته مهم این است که در طراحی اتاق پرژکتور از مصالح غیر قابل اشتعال استفاده شود تا خطر بروز آتش‌سوزی کاهش پیدا کند. همچنین حتما شیر یا کپسول آتش‌نشانی نزدیک اتاق پرژکتور قرار داده شود.

طراحی پردیس سینمایی

اصول مهم طراحی آمفی‌ تئاتر چیست؟

آمفی تئاتر فضایی برای اجرای نمایش است که برای طراحی و ساخت آن باید استانداردهایی رعایت شود. بهتر است بدانید معمولا این سالن‌ها چند منظوره و به شکل مستطیل یا دایره طراحی و ساخته می‌شوند.

  • صحنه آمفی تئاتر

طراحی صحنه آمفی ‌تئاتر در زمان رومیان باستان صحنه یا محل اجرای نمایش وسط سالن بوده است. اما در حال حاضر طراحی آمفی‌ تئاتر به صورتی است که صحنه نمایش در قسمت جلویی و عرض سالن باشد. صحنه باید به قدری بزرگ باشد که فضای کافی برای اجرای برنامه‌های نمایشی مختلف یا سخنرانی‌ها وجود داشته باشد.

  • نورپردازی سالن آمفی‌تئاتر

 یکی دیگر از اصول طراحی آمفی‌ تئاتر نحوه نورپردازی است. اپراتورها باید به تمام صحنه به طور کامل اشراف داشته باشند و بتوانند به خوبی قسمت‌های مورد نظر را روشن کنند.

  • کیفیت و وضوح صدا در آمفی‌تئاتر

یک اصل مهم دیگر در طراحی آمفی‌ تئاتر نحوه صدابرداری است. صدا باید به طور یکنواخت و بدون اکو یا برگشت در سالن پخش شود تا تماشاگر بتواند از تعادل صوتی ایجاد شده بهره‌ ببرند.

  • صندلی در طراحی آمفی تئاتر

همانطور که در طراحی پردیس سینمایی از اهمیت صندلی‌ها صحبت کردیم، در طراحی آمفی‌تئاتر هم باید به این ویژگی توجه کنیم. صندلی باید ارگونومیک باشد و نشیمنگاه راحتی داشته باشد تا تماشاگران هنگام حضور در سالن خسته نشوند.

سایر موارد مهمی که در طراحی آمفی ‌تئاتر باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب جنس کفپوش، دیوار پوش و جنس درب‌ها است که هم باکیفیت و مرغوب باشند و هم بر زیبایی سالن تاثیر بگذارند.

طراحی  آمفی تئاتر

استانداردهای طراحی سیستم‌های سالن کنفرانس چیست؟ 

با توجه به گسترش علم و فناوری در حوزه‌های مختلف احداث سالن‌های کنفرانس که امکان گفتگو میان پژوهشگران، اساتید و علاقه‌مندان را فراهم کند هم اهمیت دارد. کارکنان شرکت‌ها و ادارات هم برای گفتگو درباره مسائل مختلف سازمانی به سالن کنفرانس مجهز نیاز دارند.

پس برای تجهیز سالن کنفراس باید میز و صندلی مناسب و ارگونومیکی تهیه کنیم. برخی از استانداردهای طراحی سیستم‌های سالن کنفرانس با طراحی آمفی تئاتر و پردیس سینمایی یکسان است.

به طور مثال همان‌گونه که از سالن‌های سینمایی و آمفی تئاتر انتظار داریم، صندلی ارگونومیک، تجهیزات صوتی قوی داشته باشند یا با متریال‌های مناسب و آکوستیک تجهیز شده باشند، از طراحی سیستم‌های سالن‌ کنفرانس هم همین انتظار را داریم.

  • تجهیزات صوتی در سالن کنفرانس

افرادی که در جلسه یا کنفرانس حضور دارند باید بتوانند به راحتی صحبت کنند و صحبت‌های آن‌ها به گوش همه برسد. پس سیستم‌های سالن کنفرانس نظیر میکروفن نصب شده در مقابل هر صندلی، سیستم صوت جانبی، سیستم نمایش ویدئو و تصویر هم باید مجهز و پیشرفته باشند و بدون نقص کار کنند.

  • سیستم تهویه در سالن کنفرانس

همچنین سیستم تهویه مطبوع در طراحی سیستم‌های سالن کنفرانس و آمفی تئاتر یا سالن‌های سینما باید با دقت بالایی نصب شده باشد تا حضور در هر کدام از سالن‌ها آزاردهنده نباشد.

  • سیستم کنترل در سالن کنفرانس

یکی دیگر از موارد بااهمیت در طراحی سیستم‌های سالن کنفرانس، سیستم کنترل است. یعنی برای ارتباط بین دستگاه‌های صوت و ویدئو و برای کنترل نورپردازی‌ها یا پنل‌های شیشه‌ای لازم است از سیستم‌های کنترل اتوماسیون در سالن کنفرانس استفاده کنیم.

  • سیستم امنیتی در سالن کنفرانس

بین انواع سیستم‌های سالن کنفرانس نباید سیستم امنیتی را از قلم بیندازید. دوربین‌های مداربسته امنیت سالن کنفرانس را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر با نصب سیستم‌های قفل ورودی می‌توان دسترسی به سالن کنفرانس را کنترل نمود.

  • تجهیزات شبکه و اتصالات در سالن کنفرانس

 برای اینکه سیستم‌های سالم کنفرانس نیازهای حاضرین در سالن را تامین کنند لازم است سالن به اینترنت پایدار و پرسرعت متصل باشد تا حاضرین بتوانند ارتباط‌های آنلاین را به درستی برقرار کنند. 

جمع بندی

تجهیز سالن‌های کنفرانس و همایش یا طراحی پردیس سینمایی نیازمند رعایت اصول و قواعد خاصی است. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین استانداردهایی که در طراحی هر کدام از این مکان‌ها باید مدنظر داشته باشید را مطرح کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha