۰ نفر

اقتصاد آنلاین خبر می‌دهد؛

قمار جنگ در شمال/ چرا بایدن از ماجراجویی‌های اسرائیل پشیبانی می‌کند؟

۷ تیر ۱۴۰۳، ۹:۲۶
کد خبر: 849526
قمار جنگ در شمال/ چرا بایدن از ماجراجویی‌های اسرائیل پشیبانی می‌کند؟

رسانه‌های غربی در حالی از احتمال حمله گسترده اسرائیل به جنوب لبنان خبر می‌دهند که دولت بایدن نه تنها مخالفت جدی برای وقوع این سناریو انجام نداده است، بلکه وعده داده حجم کمک‌های تسلیحاتی به سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا خواهد کرد. همین موضوع سبب شده تا برخی تحلیلگران از تهدید بیش از پیش پایگاه رای دموکرات‌ها پس از آغاز جنگ گسترده در لبنان سخن بگویند.

محمد بیات، اقتصاد آنلاین: پس از حمله هفتم اکتبر و آغاز درگیری محدود میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی، بسیاری از کارشناسان مسائل منطقه با اشاره به شرایط داخل این کشور عربی و در عین حال جایگاه مستحکم مقاومت در سپهر سیاسی و اجتماعی لبنان بر این اعتقاد بودند که حزب الله علاقه‌ای برای آغاز جنگ فراگیر با رژیم صهیونیستی ندارد. در سوی مقابل اسرائیل نیز به دلیل درگیری در جنگ غزه و تلاش برای شکست کامل حماس علاقه‌ای به آغاز جنگ جدید در جبهه شمالی ندارد. همچنین متحدان اصلی این دو بازیگر، یعنی ایران و آمریکا نیز هر کدام به دلایل داخلی و خارجی علاقه‌ای به گسترش دامنه جنگ غزه به سایر نقاط خاورمیانه عربی را نداشته‌اند. با این حال اراده نتانیاهو و متحدان راستگرای وی برای تداوم نسل‌کشی در غزه سبب شد تا سطح تنش‌ها با محور مقاومت تغییری نکرده و احتمال گسترش میدان جنگ در مرز لبنان و فلسطین اشغالی روز به روز افزایش پیدا کند. عامل کلیدی در به وجود آمدن این وضعیت، عدم مهار نتانیاهو از سوی دولت دموکرات‌ها در کاخ سفید است. برخی تحلیلگران معتقدند به دلیل وابستگی تل‌آویو به کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا، بایدن قدرت جلوگیری وقوع جنگ جدید در لبنان و حتی توقف نسل‌کشی در غزه را دارد اما به دلیل ترس از واکنش احتمالی لابی‌های حامی اسرائیل در انتخابات، گزینه مماشات با «بی بی» را انتخاب کرده است.

قمار جنگ در شمال/ چرا بایدن از ماجراجویی‌های اسرائیل پشیبانی می‌کند؟

نیروهای رضوان آماده فتح شمال سرزمین‌های اشغالی

با شروع شمارش معکوس برای آغاز جنگ سرنوشت‌ساز میان مقاومت لبنان و رژیم اشغالگر قدس، جنگ روانی اسرائیل علیه مقاومت اسلامی لبنان وارد مرحله جدیدی شده است. «تلگراف» به نقل از برخی پرسنل فرودگاه بیروت از انبار کردن تسیلحات ایرانی، توسط نیروهای حزب الله خبر داد. با آنکه این گزارش توسط وزیر حمل‌ونقل لبنان تکذیب شد اما به نظر می‌رسد انتشار این شایعه با هدف فراهم کردن بستر لازم جهت هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی بیروت مطرح شده باشد. شاید به همین دلیل مقامات لبنانی از رسانه‌های عربی-غربی خواستند تا با دوربین‌های خود به فرودگاه بیروت آمده و از نزدیک ادعای کذب صهیونیست‌ها را رد کنند.

در میدان عملیات روانی، حزب الله نیز در مقام یک کنشگر هوشمند نقاط ضعف و قوت دشمن را به خوبی شناسایی کرده و سعی دارد در مرحله اول زمینه شکاف سیاسی میان دولتمردان اسرائیلی و در مرحله دوم متحدان رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. به عنوان مثال سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان ضمن اشاره به توان آفندی و اطلاعاتی مقاومت برای هدف قرار دادن اهداف راهبردی در سرزمین‌های اشغالی، از احتمال کشیده شدن دامنه نبرد به حیات خلوت اسرائیل یعنی «قبرس» خبر داد. طی دو دهه اخیر تل‌آویو با سوء استفاده از مناقشه مرزی-گازی ترکیه با قبرس و یونان توانست تبدیل به شریک امنیتی نیکوزیا و آتن شود. همین موضوع سبب شده است تا یکی از «مسیرهای امن» انتقال سلاح از غرب به مقصد فلسطین اشغالی و اخیرا مبدا حملات هوایی آمریکا و انگلیس، علیه نیروهای مقاومت از تاسیسات نظامی مستقر در قبرس باشد. تهدید دبیرکل مقاومت لبنان سبب شد تا هیات امنیتی از قبرس راهی بیروت شده و خواستار کنترل تنش‌ها با حزب الله شوند. در این دیدار مقامات قبرسی ضمن اعلام «بی‌طرفی» بر این نکته تاکید کردند که اجازه نخواهند داد از خاک این کشور آسیبی به لبنان وارد شود!

قمار جنگ در شمال/ چرا بایدن از ماجراجویی‌های اسرائیل پشیبانی می‌کند؟

رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی در قبرس

علی‌رغم تحرکات دیپلماتیک پاریس و واشنگتن برای کنترل تنش‌ها در مرز مشترک فلسطین اشغالی و لبنان، به نظر می‌رسد تداوم جنگ‌طلبی نتانیاهو در غزه مانع خاموش شدن آتش تنش‌ها در جبهه شمالی خواهد شد. آخرین پیشنهاد هوخشتاین و سژورنه مبنی بر عقب‌نشینی حزب الله تا عمق 10 کیلومتری و استقرار نیروهای مسلح لبنان-یونیفل به دلیل عدم اجرایی شدن قطعنامه 2735 شورای امنیت و تداوم عملیات نظامی در رفح با وضعیت بن‌بست مواجه شده است. نکته جالب توجه آن است که در روند میانجی‌گری میان بیروت و پاریس بیش از آنکه به آتش افروزی صهیونیست‌ها اشاره شود، بازیگران میانجی خواستار عقب‌نشینی نیروهای حزب الله از خط «مرز آبی» هستند! اخیر فرانسه به لبنان اعلام کرده است که برای جلوگیری از جنگ در مرز مشترک با لبنان حاضر است تا از نیروهای مسلح این کشور برای استقرار در نقاط مرزی حمایت نماید.

قمار جنگ در شمال/ چرا بایدن از ماجراجویی‌های اسرائیل پشیبانی می‌کند؟

ناوهای آمریکایی در بانک اهداف گروه‌های مقاومت قرار دارند

مهم‌ترین معمای جبهه شمالی، آینده نبرد و احتمال وارد شدن سایر بازیگران به این جنگ سرنوشت‌ساز است. بر کسی پوشیده نیست که حزب الله مهم‌ترین متحد ایران در حوزه شامات و عامل کلیدی در حفظ نظام قانونی دمشق در جریان جنگ داخلی سوریه بوده است. علاوه بر این مقاومت لبنان نقش مهمی در روند آموزش فرماندهان حماس، انتقال و ساخت تسلیحات در باریکه غزه ایفا کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد تا براساس سیاست «چمن زنی» بار دیگر بسیاری از تاسیسات نظامی و مناطق مسکونی را به وسیله تسلیحات جدید آفندی هدف قرار دهد، آنگاه این امکان وجود دارد تا ایران و سایر اعضای مقاومت براساس راهبرد «وحدت میدان‌ها» وارد میدان نبرد با صهیونیست‌ها شوند. در صورت تحقق این سناریو سوال کلیدی آن است که دولت بایدن، تنها چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این امکان را دارد تا به کمک اسرائیل بشتابد؟ اگر پاسخ این سوال مثبت باشد نیروهای سنتکام در سراسر منطقه در بانک اهداف گروه‌های مقاومت قرار خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha