۲ نفر

با حضور سرپرست ریاست جمهوری؛

طرح عبور هادی پر ظرفیت  از بندرعباس به قشم افتتاح شد

۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹
کد خبر: 850081
طرح عبور هادی پر ظرفیت  از بندرعباس به قشم افتتاح شد

مدیرعامل شرکت توانیر گفت : طرح عبور هادی پرظرفیت از بندرعباس به قشم  امروز افتتاح شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص طرح عبور هادی از بندر عباس به جزیره قشم گفت: ۳۵ سال پیش در همین مسیر یک خط انتقال توسط ژاپنیها اجرا شده بود اما چون فرسوده ومستهلک شده و عمر مفید آن تمام شده بود امکان استفاده از آن وجود نداشت.
رجبی مشهدی با بیان اینکه احداث خطوط انتقال جزو کارهای بسیار سخت در دنیا محسوب می شود و به همین دلیل یک روز جهانی نیز به همین عنوان نامگذاری شده است، گفت: در اجرای طرح عبور هادی پرظرفیت از بندرعباس به قشم از هر کشوری که امکان انتقال فناوری آن به کشور وجود داشت، درخواست شد اما فناوری ساخت و تولید این محصول، پیش از این در اختیار چند کشور معدود بوده و به واسطه تحریم‌های غیرقانونی و ضدایرانی، از ارائه این فناوری به کشورمان خودداری می‌شد.
وی ادامه داد: به همین دلیل یا حمایت های وزیر نیرو و تلاش متخصصان صنعت برق کشور و به ویژه برق منطقه ای هرمزگان، یک شرکت دانش بنیان ایرانی این کار را انجام داد.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: با بازطراحی و ساخت تجهیزاتی خلاقانه و ایرانی، در یک طرح بی نظیر در دنیا، ظرفیت انتقال برق شبکه جزیره قشم به حدود ۲ برابر افزایش یافت.
وی در همین زمینه با اشاره به اینکه خط انتقال برق ٢٣٠ کیلوولت بندر پهل به قشم که یک برج آن در دریا نصب شده است و بیشترین فاصله بین دو دکل (long span) را در ایران دارد خاطرنشان ساخت: بیشترین فاصله دودکل برق از هم حدود ۳۰۰تا ۴۰۰ متر است و در ایران فاصله بیشتر از ۹۰۰ متر تاکنون نداشته‌ایم اما در این پروژه به دلیل پیشگیری از بروز اختلال در حمل و نقل دریایی امکان احداث دکل دیگری وجود نداشت و به همین دلیل فاصله طولانی بین دو دکل حدود ۱۵۸۵ متر است.
رجبی مشهدی با اشاره به اینکه عبور از دریا برای نصب این خط عملیات سختی که برای سیم کشی داشت توسط پیمانکاران ایرانی به ثمر نشست و در نوع خود در دنیا بی نظیر است، تصریح کرد: با تعویض هادی ابررسانای یک مدار از دو مدار خط انتقال ٢٣٠ کیلوولت بندر پهل به قشم طرفیت تبادل برق جزیره قشم به سرزمین اصلی افزایش یافت و به دو برابر یعنی ۶۰۰ مگاوات رسید .
وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه امکان استفاده از تولید نیروگاه‌های جزیره قشم در تابستان و انتقال آن به سرزمین اصلی، بدون هیچ محدودیتی فراهم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha