۰ نفر

هشدار هواشناسی / از کوهنوردی بپرهیزید

۷ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۷
کد خبر: 850054
هشدار هواشناسی / از کوهنوردی بپرهیزید

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق در ارتفاعات کشور طی روزهای پایانی هفته خبر داد و نسبت به خودداری از کوهنوردی در این شرایط جوی توصیه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان درباره شرایط جوی مناطق کوهستانی کشور طی پنجشنبه تا جمعه (۷ تا ٨ تیرماه) افزود: فعالیت سامانه بارشی و خنک، در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز و ارتفاعات شمال شرق طی این مدت پیش‌بینی می‌شود. افزایش ابر و مه آلود شدن، وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید، بارش تگرگ و در قله‌های مرتفع بارش برف دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای وقوع بارش و ناپایداری جوی اظهارکرد: کاهش دید افقی و عمودی، احتمال اصابت صاعقه، جاری شدن سیل و وزش باد شدید در مناطق کوهستانی دور از انتظار نیست.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: شدت بارش‌های رگباری تا اواخروقت پنجشنبه (۷ تیرماه) در شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، بخش‌هایی از ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و شمال تهران و با شدت کمتر در ارتفاعات گلستان و سمنان می‌تواند منجر به وقوع سیلاب، رانش و لغزش زمین همچنین طغیان رودخانه‌ها شود. در این شرایط جوی از انجام فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، پروازهای تفریحی، کمپینگ و شب مانی اجتناب شود.

به گفته ضیاییان طی جمعه (۸ تیرماه) بارش‌ها با شدت کمتر و به‌صورت پراکنده در بعضی ساعات به‌ویژه بعدازظهر و غروب در ارتفاعات البرز تداوم دارد.

وی با اشاره به تداوم استقرار هوای گرم طی روز و افزایش تابش اشعه فرابنفش طی ساعات میانی روز در نیمه جنوبی کشور توصیه کرد: تمهیدات لازم حفاظتی جهت کاهش آسیب ناشی از افزایش اشعه فرابفش و گرمازدگی در طی روز در نیمه جنوبی کشور اتخاذ شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: در سایر مناطق کشور به‌ویژه مناطق شرقی و مرکزی کشور وزش باد گاهی شدید مهمترین پدیده جوی است.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته گفت: آسمان ارتفاعات پایتخت تا اواخر وقت پنجشنبه نیمه ابری تا ابری و مه آلود، افزایش سرعت وزش باد، به تناوب وقوع رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ به‌ویژه در قله‌های مرتفع و جمعه اوایل روز آفتابی، از ظهر بتدریج افزایش ابر و افزایش باد، طی بعدازظهر و غروب رگبارو رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha