۰ نفر

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه؛

جهانگیر: سال گذشته ۲۳ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شد

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 849860
جهانگیر: سال گذشته ۲۳ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بیش از ۲۳ میلیون پرونده در سال گذشته وارد دستگاه قضایی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه امروز ۶ تیرماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

وی با اشاره به فرارسیدن در هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی تحقق اسلام را در جامعه در گروی تبیین مفاهیم بنیادینی مثل عدالت می دانست و بر لزوم استقلال قوه قضاییه در نظام اسلام تاکید موکد داشت.

جهانگیر تاکید کرد: بیش از ۲۳ میلیون پرونده در سال گذشته وارد دستگاه قضایی شد و رسیدگی شد و ۹۹ درصد از این پرونده پس از رسیدگی و صدور حکم مختومه شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری به‌مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری یکی از مهمترین مسئولیت‌های کشور را مسئولیت‌های مرتبط با دستگاه قضایی دانستند و با تشکر از تلاش‌های خوبی که در قوه قضاییه در حال انجام است به‌طور ویژه از شخص رئیس قوه قضاییه به لحاظ حفظ ارتباط مجموعه دستگاه قضایی با مردم و حل مشکلات آنها به صورت میدانی با حضور در بخش‌های مختلف تقدیر کردند.

جهانگیر گفت: به‌عنوان سخنگوی دستگاه عدلیه بیان می‌کنم که قوه قضاییه خود را متعهد به انجام وظایف و خطوط ترسیمی رهبر معظم انقلاب چه در سیاست‌های ابلاغی و چه در بیانات و منویات ایشان که در جلسات مختلف بیان کرده‌اند، دانسته و آن را چراغ راهی برای رسیدن به جامعه‌ای مشحون از عدل، داد و انصاف می‌داند.

سخنگوی قوه قضاییه در تشریح برخی اقدامات ویژه قوه قضاییه در یک سال گذشته ادامه داد: نخستین اقدام مهم در سال گذشته بحث رسیدگی به پرونده‌ها و احقاق حقوق مردم و فصل خصومت‌هاست.
وی افزود: یک درد کهنه‌ای در دستگاه قضایی بود به نام اطاله دادرسی که سال قبل ۸ درصد از میزان اطاله دادرسی کاسته شد.

جهانگیر سپس راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی در سال گذشته را یکی از اقدامات قوه قضاییه در بحث ارتقای شفافیت در امور و فرایندها برشمرد و گفت: ما باید هوشمندسازی فرایندها و پیشگیری از وقوع جرم را مد نظر قرار دهیم و در ارتباط با ارتقای شفافیت امور قضایی، راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی پیگیری شد و تا کنون بیش از ۹۰‌ میلیون رأی قضایی منتشر شده و قضات به آن دسترسی دارند و در مرحله دوم وکلا و اساتید به محتوای آن دسترسی خواهند داشت و در مرحله سوم با گمنام‌سازی آرا، مردم به سامانه دسترسی خواهند داشت و با این کار تحول عظیمی در اتقان آرا در کشور ایجاد خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر در ارتقای شفافیت در سال گذشته برگزاری دادگاه‌های برخط بود که بیش از ۱۰۰۰ جلسه در ۲۵ استان برگزار شد و امسال امیدواریم تمام استان‌ها دادگاه‌های برخط را برگزار کنند و حقوقدانان و نخبگان و وکلا روند دادگاه را پیگیری کنند.

جهانگیر همچنین برگزاری مزایده الکترونیکی از سوی واحد اجرای احکام با اتصال به شبکه دولت که از بروز مفاسد احتمالی جلوگیری می‌کند را از دیگر مصادیق ارتقای شفافیت قضایی دانست که سال قبل محقق شد.
جهانگیر با اشاره سامانه ارتباط مردمی با دفتر رئیس قوه قضائیه (سامع) بیان کرد: میزان ارتباط مردم در این دفتر رو به افزایش است. مردم با ارتباط با این دفتر می‌توانند به صورت منطقی به اهداف و خواسته‌های خود دست پیدا کنند.

وی با اشاره به سامانه احیای حقوق عامه دادستانی کل کشور، سامانه حفاظت و اطلاعات و... گفت: این اقدامات بخشی از اقدامات قوه‌ قضائیه برای مردمی سازی این قوه است. همچنین نشست های مختلفی با اقشار مختلف مردم برگزار شده و این نشست ها رو به توسعه است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به گسترش فرهنگ صلح و سازش تصریح کرد: سال گذشته سعی کردیم این فرهنگ افزایش پیدا کند. دادگاه‌های صلح نیز با همین هدف راه اندازی شد، امیدواریم با راه اندازی به موقع این دادگاه ها شاهد افزایش صلح و سازش در پرونده‌های قضایی باشیم.

جهانگیر با اشاره به هوشمندسازی قوه قضائیه گفت: در راستای هوشمندسازی و دادرسی الکترونیک در دستور کار قرار دادیم. طی سال گذشته ۳۲ هزار نفر زندانی بدون اعزام توانستند با دادگاه ارتباط بگیرند. این کمک بزرگی به زندانیان است. همچنین امسال ۹۵ درصد احکام به صورت الکترونیک ارسال می شود و امیدواریم امسال به صد در صد افزایش یابد.

وی با اشاره به تنظیم بخشی به اسناد گفت: حفظ و نگهداری پرونده‌های ملی جزو برنامه نظم بخشی به اسناد است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی دیگر از کارهای مهم دستگاه قضایی در سال گذشته مقابله با ساختارهای فسادزا است و کارهای بزرگی در این راستا انجام شده است.

جهانگیر افزود: راه اندازی سامانه شناسایی شهود حرفه‌ای برای جلوگیری از سوء استفاده از روش‌های ادله اثبات دعوا را داشتیم. از آنجا که در سال گذشته یکی از دغدغه‌ها این بود که شاهدین به صورت صوری در مجتمع‌ها حاضر می‌شدند و با اخذ وجه شهادت کذب می‌دادند. با ایجاد سامانه کسانی که شهادت می‌دهند رصد می شوند که آیا شاهد واقعی هستند یا پولی یا حرفه ای.

وی گفت: دغدغه قوه قضاییه برای بازگشت بیت‌المال را در سال گذشته داشتیم که در این زمینه با اقدامات قوه قضاییه در مقابله با فساد ۳۲۳ همت بازگشت مالی به بیت‌المال را داشتیم که ۵. ۱ برابر افزایش یافته است.

جهانگیر اشاره کرد: یکی دیگر از کارهای ویژه در دستگاه قضایی، بحث مردمی سازی دستگاه قضایی است. توسعه سامانه سجام، سامانه سامع و سامانه سازمان بازرسی را داشتیم.

جهانگیر درباره هوشمندسازی به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: در گذشته برای اعزام زندانیان به محاکم مشکلاتی وجود داشت، ولی با هوشمندسازی و دادرسی الکترونیک در سال گذشته ۳۲ هزار نفر زندانی از طریق دادرسی الکترونیک برخط و بدون اعزام توانستند با قضات، دادگاه‌ها و شعبات ارتباط بگیرند مسائل خود را منعکس کنند تا به حقوق آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی شود و این کمک بزرگی به زندانیان است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌هایی که در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی اتفاق افتاد بحث ابلاغ‌های الکترونیکی است، گفت: افراد با ابلاغ الکترونیک بلافاصله در جریان رسیدگی و تشکیل پرونده خود قرار می‌گیرند و این مسئله کمک می‌کند که رسیدگی‌ها واقعی باشد و افراد از جریان دادرسی مطلع شوند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره انتقال حمید نوری به ایران گفت:شاهد تحقق اراده حاکمیت و سیستم قضایی ایران در سطح بین‌الملل در بازگرداندن حمید نوری به کشور بودیم، زیرا معتقدیم ایشان بدون هیچ گونه جرم و گناهی دستگیر شده بود که با فعالیت‌های مختلف وزارت خارجه و قوه قضاییه به کشور بازگشت. در این پرونده نشان دادیم، نسبت به حقوق اتباع خود در دنیا حساس هستیم و از حقوق قانونی ایرانیان در همه جا دفاع می‌کنیم.

جهانگیر درباره اینکه اگر نامزدها انتخاباتی ممکن است، تخلفی انجام دهند، حتی وعده‌های دروغی داده‌اند، گفت: از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری مهمترین انتخابات است و از این رو رویکرد پیشگیرانه و حداکثری را اجرا خواهیم کرد. انتشار خبرهای جعلی و سیاه‌نماییتوسط کاندیده‌ها و ستادهای آن‌هاتشویش اذعان عمومی محسوب می‌شود و پیگیری می‌شود. دستگاه قضایی بدون هیچ‌گونه مسامحه‌ای رفتار خواهد کرد و همه باید به قانون احترام بگذارند.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha