۰ نفر

دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد:

جمع شدن هزینه‌های سربار تولید عامل جهش قیمت بستنی/دلیل تفاوت قیمت‌ محصولات لبنی چیست؟

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 849854
جمع شدن هزینه‌های سربار تولید عامل جهش قیمت بستنی/دلیل تفاوت قیمت‌ محصولات لبنی چیست؟

دبیر انجمن صنایع لبنی جمع شدن هزینه‌های سربار تولید را عامل جهش قیمت بستنی اعلام کرد و گفت: در واحدهای تولیدی هزینه تمام شده متفاوت است در نتیجه محصولات لبنی با قیمت‌های متنوع به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، اطلاعات سازمان هواشناسی نشان می‌دهد گرمای هوا در سال جاری کمی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، آغاز شده است. در روزهای گرم سال، تقاضا برای محصولات خنک نظیر بستنی افزایش می‌یابد اما شاهدیم که در سال جاری قیمت بستنی جهش قابل توجه پیدا کرده است. در حال حاضر قیمت بستنی در بازار از حدود هفت هزار تومان شروع می‌شود و تا نزدیک ۱۲۰ هزار تومان برای بستنی‌های مخصوص گیاه‌خواران می‌رسد. این در حالی است که سال گذشته قیمت‌ها بسیار کمتر بود. دلیل این جهش قیمت در بازار چیست؟

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین در این رابطه بیان کرد: در چندین سال گذشته به خاطر رقابت شدید که بین کارخانه‌های بستنی بود، کارخانه‌داران مایل به افزایش قیمت محصول خود نبودند.

وی افزود: تا جایی که به خاطر می‌آورم، تولیدکنندگان نزدیک به سه تا چهار سال نتوانستند از ترس اینکه سهم بازار یک برند نصیب یک شرکت دیگر شود، قیمت‌ها را بالا ببرند.

باکری گفت: در نتیجه افزایش هزینه‌های سربار و تورم تولید روی هم جمع شد و امسال کارخانه‌داران نتوانستند این هزینه‌ها را تحمل کنند. در نتیجه به یکباره قیمت بالا رفت.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان هر سال ۱۰ درصد محصول خود را افزایش قیمت می‌دادند ولی امسال مجبور شدند که یکباره قیمت‌ها را ۴۰ درصد افزایش دهند.

قیمت تمام شده تولید لبنیات متفاوت است

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره قیمت‌های متنوع برای یک محصول لبنی یکسان توضیح داد: به جز شیر خام، قیمت تمام موادی که برای بسته‌بندی لبنیات به کار می‌رود، متفاوت است. در نتیجه بر اساس بهای تمام شده متفاوت کالاها، قیمت‌ها هم متفاوت خواهد بود.

وی افزود: یک کارخانه لیوان از یک جا می‌خرد و کارخانه دیگر فویل را از محل دیگری تهیه می‌کند. برخی کارخانه‌ها از پتروشیمی مواد می‌خرند و برخی دیگر سهمیه پتروشیمی ندارند و از بازار آزاد خرید می‌کنند. دستمزد پرداختی توسط تولیدکنندگان متفاوت است و این مسئله سبب می‌شود که خام هزینه‌های تولید به‌طور کامل با هم متفاوت باشد.

باکری اضافه کرد: برخی کارخانه‌ها امکانات مالی دارند و خودشان پاکت پترو پک را از خارج به‌طور مستقیم وارد می‌کنند اما یک شرکت دیگر امکانات مالی ضعیف دارد و به یک شرکت بازرگانی می‌گوید که این پاکت را برایش تهیه کند.

وی گفت: برخی کارخانه‌های لبنی با پول خود خریدهایشان را انجام می‌دهد و برخی دیگر با وام بانکی مجبورند که این خریدها را انجام دهند، بنابراین هزینه بهره بانکی روی قیمت تمام شده محصولات آنها اثر می‌گذارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: برخی کارخانه‌ها ناوگان حمل و نقل دارند زیرا در زمان ارزانی این کامیون‌ها را خریداری کرده‌اند، در نتیجه هزینه حملشان پایین است اما یک شرکت دیگر با شرکت‌های حمل و نقل قرارداد می‌بندد و ماشین اجاره می‌کند که کار توزیع را انجام دهند، در نتیجه هزینه حملش بالا است.

وی حتی وضعیت ماشین آلات را هم بر قیمت تمام شده تولید اثرگذار دانست و افزود: کارخانه‌ای که ماشین آلاتش مدرن است، مصرف انرژی پایین دارد ولی یک کارخانه که ماشین آلاتش متعلق به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش است، قبض برق و گاز متفاوتی دریافت می‌کند.

باکری ادامه داد: یک کارخانه ماشین آلات ایرانی دارد و به لوازم یدکی و قطعات ارزان دسترسی دارد و دیگری ماشین آلات خارجی دارد و در نتیجه لوازم یدکی و قطعاتش وارداتی است. این تفاوت‌ها باعث تغییر در هزینه تمام شده و تفاوت قیمت محصولات می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha