۰ نفر

از رکورد فروش تا افزایش نرخ و سناریو شمارش امواج در ختراک

۹ تیر ۱۴۰۳، ۲۰:۵۶
کد خبر: 850477
از رکورد فروش تا افزایش نرخ و سناریو شمارش امواج در ختراک

ختراک (شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران) از بزرگترین و اصلی ترین تولیدکنندگان قطعات ریخته چدنی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، ختراک (شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران)  از بزرگترین و اصلی ترین تولیدکنندگان قطعات ریخته چدنی است. ختراک  که در گروه قطعه سازی جای دارد با P/e فوروارد حوالی 5- 5.5 و رکورد فروش عالی و افزایش نرخ محصولات می‌تواند امسال خوش بدرخشد. تایرا با بیش از 78 درصد سهامدار عمده سهم می‌باشد و قیمت تابلوی سهم 380 تومان در لحظه تهیه این گزارش لحاظ شده است. در گزارش ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲ موفق به تحقق سود ۷۰ تومانی شده است و حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص از فصل ابتدایی بهار تا انتهای زمستان با رشد همراه بوده و شاهد رشد پایدار سودآوری شرکت هستیم. شرکت طرح‌های توسعه کارگاه‌های لاست فوم و تولید هوای فشرده مستقل در شرکت ریخته گری را پیش رو دارد. دو عامل افزایش قیمت فروش محصولات و کنترل کلیه هزینه‌های تولید، تاثیر مهمی بر سود و حاشیه سود خواهد داشت و هر شرکتی بتواند در این دو مورد، موفق‌تر عمل کند، سودآوری بالاتری خواهد داشت. در ادامه به مرور عملکرد و وضعیت نموداری سهم می‌پردازیم.

معرفی شرکت:

ختراک (شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران) در سال 1366 به عنوان یک شرکت مستقل تأسیس و شروع به فعالیت نموده است. این شرکت دارای چهار خط قالب‌گیری تمام اتوماتیک برای تولید انواع قطعات چدنی درسایزهای کوچک، متوسط و بزرگ بوده و دارای یک خط ریخته گری به روش لاست فوم است. در سال 89 کارگاه ریخته گری شرکت تراکتورسازی ارومیه نیز به این شرکت واگذار گردید که دارای یک خط قالب‌گیری اتوماتیک و تجهیزات مربوطه می‌باشد. شرکت ریخته‌گری تراکتور سازی ایران در حال حاضر به عنوان بزرگترین و یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان قطعات ریخته چدنی تراکتورسازی، خودروسازی و سایر صنایع فعالیت می‌کند.

افزایش نرخ 24 درصدی محصولات از اردیبهشت ماه:

قطعات ریخته چدنی فروش رفته به شرکت موتورسازان تراکتور سازی ایران با نرخ جدید محاسبه می‌شود. بر اساس توافق با شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران و تصویب هیات مدیره، نرخ‌های فروش محصولات ریخته چدنی فروش رفته این شرکت به مشتری فوق الذکر از اول اردیبهشت ماه 1403، بصورت میانگین به میزان 24 درصد افزایش می‌یابد.

نرخ قبلی  53774 تومان و نرخ جدید  66680 تومان تعیین شده است. 

 مبلغ فروش محصول در سال مالی قبل  648,755 میلیون تومان و نسبت فروش محصول به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل  17.32 درصد  بوده است.

عملکرد سه ماه ابتدای سال 1403 ختراک:

رکورد عالی در فروش ختراک و اثرات افزایش نرخ ۲۵ درصدی روی ۶۰ درصد محصولات در گزارش مشخص شد و در فروش‌های آینده شرکت هم انتظار رشد نسبت به سال قبل داریم.

ختراک که  فروردین به عدد 239 میلیارد تومانی درآمد فروش رسیده بود، یک فروش خاص را در خرداد و اردیبهشت ثبت کرد که رقم آن 452 میلیارد تومان در اردیبهشت و 449 میلیارد تومان در خرداد ماه بوده است.

نهایتا در خرداد ماه شاهد کاهش اندک ۰.۷۲ درصدی فروش در مقایسه با ماه گذشته بودیم که البته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۵۲.۱۵ درصدی را رقم زد.

فروش این شرکت در 3 ماهه اول امسال  1199 میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که عدد فروش شرکت 764 میلیارد تومان بوده است که با توجه به رشد ۵۶.۸۲ درصدی، عملکرد خوبی را برای این 3 ماه محقق کرد.

در مجمع سالانه ختراک چه گذشت؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران با حضور بیش از۸۰ درصدی سهامداران برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است: برنامه داریم امسال روند تناژ برون سپاری را به ۱۵هزار تن برسانیم. در نظر داریم خط دیزاماتیک افزایش ۱۰_۱۲هزار تنی در سال جاری داشته باشد.در سال مالی مورد گزارش، عمده صادرات به ایتالیا بود و با توجه به تحریم‌های روسیه در ایتالیا، رکودی بر این بازار حاکم شد. به همین دلیل با کاهش صادرات مواجه شدیم. به دنبال بازارها و مشتریان جدید صادراتی هستیم. با صربستان و ترکیه مذاکره کردیم و اواخر سال گذشته چند قطعه صادر شد. دو نیروگاه ۱۰ مگاواتی داریم که یکی از نیروگاه‌ها سال گذشته به اورهال رفت و دیگری در سال جاری اورهال می‌شود. قرارداد تولید برق از انرژی خورشیدی در روزهای آتی نهایی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در ماه جاری عملیاتی می‌شود. در حوزه تراکتورسازی، تولید ۴۲هزار دستگاه تراکتور برای سال ۱۴۰۳ و ۶۰ هزار دستگاه برای سال ۱۴۰۶ پیش‌بینی شده است. در اردیبهشت ماه سال جاری ۷هزار تن فروش داشته‌ایم.در پایان به ازای هر سهم ۲۱۰ ریال سود تقسیم شد.

مرور گزارش فروش گروه خودرو و قطعات در اردیبهشت و خرداد  1403:

شرکت های خودرویی در اردیبهشت 1403 موفق به فروش 4.610.549 میلیارد تومان شدند که نسبت به مشابه سال قبل 19 درصد افزایش پیدا کرده است. فروش صادراتی 97 میلیارد تومان بود که نسبت به سال مشابه قبل 3 درصد کاهش یافت. خودرو با 47 میلیارد تومان بیشترین میزان صادرات را ثبت کرد. شرکت خودرو با ثبت 24666 میلیارد تومان بیشترین میزان فروش در ببین شرکت ها داشت. شرکت های زیر نیز به ترتیب بالاترین میزان رشد نسبت به مشابه سال قبل را ثبت کردند.

خزر 142%

خموتور 92%

خودرو 71%

ختراک 66%

خپویش 63%

فنر 63%

خوساز 48%

خکار 47%

خکمک 43%

خاذین 41%

خرینگ 34%

خریخت 28%

خمحرکه 28%

خشرق 28%

خساپا 23%

ناما 16%

خمهر 13%

ختراک و سناریوی شمارش امواج سهم:

پس از رشد قابل توجه سهم تا محدوده 660 تومان و رسیدن به پیک قیمتی در خردادماه 1402 ، موج A الگوی صعودی چندین ساله تمام شده است و حال در موج B زمانبری با الگوی محتمل سمیتریک هستیم. اگر سمیتریک را سناریو اصلی بدانیم در  لگ H از آن به سر می‌برد و با یک ریزش موقت، آماده رشد برای ماه‌های آتی خواهد شد. نهایتا پس از نوسانات مثبت و منفی در کف قیمتی، شهریور ماه رشد اصلی سهم رقم خواهد خورد.

مقاومت های مسیر در برگشت و شروع موج C را می‌توان به ترتیب محدوده‌های فیبوی قیمتی مهم در 485-525 و سپس سقف تاریخی خرداد ماه سال گذشته در 660 تومان دانست.

حمایت مهم نزدیک در سهم 340 تومان می‌باشد که نباید شکسته شود.

از رکورد فروش تا افزایش نرخ و سناریو شمارش امواج در ختراک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha