۰ نفر

به گزارش اقتصاد آنلاین؛

صلح در بن بست/ چرا مقاومت فلسطین نمی‌تواند طرح بایدن را بپذیرد؟

۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵
کد خبر: 848407
صلح در بن بست/ چرا مقاومت فلسطین نمی‌تواند طرح بایدن را بپذیرد؟

با وجود همراهی جهان عرب با طرح صلح بایدن؛ اما به نظر می‌رسد جنبش حماس به دلیل فقدان دریافت تضمین معتبر در خصوص پایان جنگ و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از غزه، تمایلی به اجرای قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت ندارد و با آنکه در ساعات نخست صدور این قطعنامه گروه‌های مقاومت فلسطینی از این طرح جدید استقبال کردند؛ اما واقعیت آن است که در مقام اجرا، کابینه راستگرای نتانیاهو به هیچ وجه دشمن «قابل اعتمادی» نیست و نتانیاهو و اعضای دولت وی بارها مقاومت را تهدید به نابودی کرده و تاکنون از این وعده خود عقب نشینی نکردند.

اقتصاد آنلاین - محمد بیات: تشدید احساس نارضایتی در خصوص فرسایشی شدن جنگ غزه و قتل عام مردم عادی در رفح سبب شده است تا دولت بایدن برای پاسخ به درخواست افکار عمومی سلسله اقدامات سیاسی- تبلیغاتی را آغاز نماید. در آخرین ساعات مه ۲۰۲۴، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از مشورت با متحدان خاورمیانه‌ای خود از طرح سه مرحله‌ای رونمایی کرد که براساس آن زمینه برای برقراری آتش‌بس، تبادل اسرا، انتقال کمک‌های بشردوستانه و بازسازی غزه فراهم می‌شد. بعد از انتشار عمومی این طرح ویلیام برنز و برت مک گورک برای انتقال این طرح به رهبران حماس از طریق کانال‌های قطر- مصر راهی منطقه شدند.

کمی بعد واشنگتن اقدام به ارائه و تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ کرد که کم‌وبیش دارای همان مفاد طرح بایدن است. با آنکه در ساعات ابتدایی انتشار این خبر بسیاری از ناظران بیرونی نسبت به اجرایی شدن این قطعنامه ابراز امیدواری کردند اما پاسخ مشروط حماس به آمریکا سبب شد تا بسیاری از خوش‌بینی‌های اولیه از بین برود.

در واکنش به این اقدام آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که برای هشتمین بار راهی منطقه شده بود از غیرقابل اجرا بودن برخی شروط ارسال شده از سوی حماس (پیام مشترک اسماعیل هنیه- زیاد نخاله) سخن گفت! اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس شانزدهم ژوئن با انتشار پیام ویدیویی اعلام کرد بدون تحقق چهار شرط آتش‌بس دائمی، عقب نشینی کامل ارتش، تبادل اسرا و بازسازی مناطق و زیرساخت‌های تخریب شده، امکان پایان جنگ وجود ندارد.

با آنکه قطعنامه اخیر شورای امنیت نسبت به قطعنامه قبلی دارای نقاط قوتی همچون عدم اشاره به حذف حماس از آینده غزه است اما همچنان ابهامات زیادی در خصوص نحوه اجرای آن وجود دارد. در مرحله نخست آتش‌بس پیشنهادی، پس از توقف جنگ، طرفین منازعه اقدام به تبادل بخشی از اسرا (غیرنظامیان) کرده و زمینه برای ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه و عقب نشینی یگان‌های ارتش از نقاط پرجمعیت فراهم خواهد شد.

در این مدت نمایندگان اسرائیل و جنبش حماس در خصوص کم‌وکیف اجرای مرحله دوم وارد مذاکره می‌شوند و تا زمانی که به نتیجه نرسند آتش‌بس میان طرفین ادامه خواهد یافت. در صورت توافق دو طرف مرحله دوم آتش‌بس برای تبادل تمام اسرای باقی‌مانده در ازای خروج کامل نیروهای ارتش رژیم از غزه دنبال خواهد شد. در نهایت پس از توقف کامل جنگ، تبادل تمامی اسرا و خروج نیروهای اشغالگر از غزه مذاکرات بر سر برنامه چند ساله بازسازی غزه از سر گرفته خواهد شد.

صلح در بن بست/ چرا مقاومت فلسطین نمی‌تواند طرح بایدن را بپذیرد؟

هیچ تضمینی در خصوص پایبندی اسرائیل به قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت وجود ندارد

مهم‌ترین دلیل برای عدم پذیرش این طرح از سوی جنبش حماس، نبود تضمین معتبر از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی جهت جلوگیری از عهدشکنی احتمالی اسرائیل است. پیش از این فلسطینی‌ها خواستار دریافت ضمانت از کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، چین، ترکیه یا مصر برای پذیرش آتش‌بس با صهیونیست‌ها بودند اما تاکنون تل‌آویو پالس مثبتی در این رابطه ارسال نکرده است.

به نظر می‌رسد در نگاه مقامات دولت نتانیاهو اجرایی شدن این ایده می‌تواند مقدمه‌ای برای تضعیف حاکمیت اسرائیل و افزایش نفوذ بازیگران خارجی در معادلات فلسطین اشغالی باشد. با این حال اعضای شاخه سیاسی حماس با درک تجربه هفتادوپنج ساله اشغال، به این جمع بندی رسیده‌اند که برای صلح با اشغالگران به چیزی بالاتر از بیانیه‌های مطبوعاتی یا قطعنامه‌های شورای امنیت باید اتکا کرد.

در شرایط فعلی که زره‌پوش‌های صهیونیست‌ها در تمام باریکه غزه پراکنده هستند، پذیرش آتش‌بس آن هم بدون دریافت تضمین معتبر از کابینه اسرائیل به معنای صدور مجوز برای بازگشت اشغالگران به غزه و وارد کردن ضربه نهایی به جنبش حماس خواهد بود.

صلح در بن بست/ چرا مقاومت فلسطین نمی‌تواند طرح بایدن را بپذیرد؟

بازسازی غزه فرصتی برای تغیر وضعیت سیاسی- ایدئولوژیک فلسطینی‌ها

دیگر نکته ابهام در خصوص طرح صلح بایدن را می‌توان آینده غزه و بازسازی این باریکه جنگ زده دانست. از سال ۲۰۰۵ تاکنون بارها بخش‌هایی از این منطقه فلسطینی‌نشین به دنبال حملات هوایی ارتش اسرائیل تخریب و مجددا بازسازی شده است. با این حال در جریان هشت ماه اخیر بیش از ۷۵ درصد از این منطقه توسط ماشین جنگ اسرائیل آسیب دیده یا به صورت کامل تخریب شده است.

در نوبت‌های قبلی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اسلامی به کمک جنبش حماس شتافته و به روند بازسازی مناطق آسیب دیده کمک می‌کردند اما به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی اهداف دیگری را در مرحله سوم اجرای آتش‌بس دنبال می‌کنند. با توجه به پیوستگی پرونده آتش‌بس، تشکیل دولت فلسطین و عادی سازی روابط پادشاهی عربی سعودی با اسرائیل به نظر می‌رسد دولت بایدن به بهانه «بازسازی غزه» قصد دارد تا زمینه ادغام رژیم صهیونیستی در نظم سیاسی-امنیتی منطقه را فراهم آورد.

اجرایی شدن این ایده از آن جهت برای تل‌آویو حائز اهمیت است که در برنامه‌ریزی احتمالی آن‌ها برای غزه، احتمالا تشکیلات خودگردان یا تشکیلات مدنی محلی، اداره امور این منطقه را برعهده خواهد گرفت و سازوکاری جدید برای اصلاح نظام آموزشی و ایدئولوژی‌زدایی این منطقه آغاز خواهد شد. برای اجرایی شدن این طرح ابتدا لازم است تا متحدان اخوانی حماس کنار گذشته شوند و زمینه برای فعالیت کشورهای محافظه کار سنی فراهم گردد.

صلح در بن بست/ چرا مقاومت فلسطین نمی‌تواند طرح بایدن را بپذیرد؟

شمارش معکوس برای آغاز جنگ احتمالی لبنان و سایه شکست بر روی کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها

فرامتن پذیرش یا رد ایده برقراری آتش‌بس در غزه، روند تحولات در جبهه لبنان است. طی هفته‌های اخیر نوع آرایش نیروهای نظامی و زره‌پوش ارتش اسرائیل در مناطق مرزی نشان دهنده برنامه‌ریزی و آماده شدن دولت نتانیاهو برای عملیات بزرگ نظامی در جنوب لبنان است. به گزارش «اسرائیل رادار» رژیم صهیونیستی تیپ کماندویی خود را هم زمان با تشدید تنش با حزب الله، از منطقه رفح خارج کرده تا برای «جنگ بزرگ» آماده شوند.

برخی تحلیلگران معتقدند کابینه نتانیاهو به دنبال رسیدن به نقطه آتش‌بس موقت در غزه است تا بتوانند با استفاده از ابزار نظامی، تهدید مقاومت لبنان را در نقاط مرزی از بین ببرد. در چنین شرایطی لازم است تا اعضای شبکه مقاومت با رصد دقیق تحولات میدانی، اجازه آغاز ماجراجویی جدید به اسرائیل را نداده یا حداقل هزینه این اقدام را برای تل‌آویو افزایش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha