۰ نفر

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به اقتصاد آنلاین اعلام کرد:

قطعی برق چاه‌های کشاورزی در راستای کنترل مصرف آب/افزایش پلکانی قیمت خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزی

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 847188
قطعی برق چاه‌های کشاورزی در راستای کنترل مصرف آب/افزایش پلکانی قیمت خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزی

سخنگوی صنعت برق قطعی برق چاه‌های کشاورزی را اقدامی در راستای کنترل مصرف آب معرفی کرد و گفت: در صورت اصلاح الکتروموتورها و صرفه‌جویی در مصرف برق، قیمت خرید برق بخش کشاورزی به صورت پلکانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در نشستی خبری که امروز در مصلی تهران برگزار شد، در واکنش به درخواست وزیر جهاد کشاورزی برای قطع برق خانه‌های روستایی به جای قطع برق چاه‌های کشاورزی به اقتصاد آنلاین گفت: ما در چاه کشاورزی موضوع کنترل مصرف آب را داریم.

وی افزود: باید ۱۹ ساعت تامین برق برای چاه کشاورزی داشته باشیم که این تامین برق در غیر از ساعت اوج بار است.

رجبی مشهدی ادامه داد: ۵ ساعت برق چاه کشاورزی قطع می‌شود و بقیه برق تحویلی رایگان است.

سخنگوی صنعت برق بیان کرد: برنامه ما برای بخش کشاورزی آن است که ۱۵ درصد برقشان از نیروگاه تجدیدپذیر تامین شود که این چاه‌ها معاف از قطعی برق خواهند بود.

وی اضافه کرد: اگر کشاورزان در اصلاح پمپ‌ها مشارکت کنند به صورت پلکانی افزایشی معادل ۲۲۰۰ تومان برق آنها خریداری می‌شود.

به گفته رجبی مشهدی، از ابتدای دولت سیزدهم که با کسری ۵۰۰ هزار مگاواتی برق روبرو بودیم، برای افزایش ظرفیت تولید توسعه شبکه و غیره برنامه‌ریزی شد.

وی اضافه کرد: با تلاش بخش خصوصی و دولتی به ظرفیت نیروگاهی کشور، دو هزار مگاوات اضافه شد. ۱۴۰۰ مگاوات صنایع انرژی‌بر نیروگاه ساختند.

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع انرژی‌بر ساخته شود.

۶ هزار مگاوات کار اجرایی ساخت نیروگاه انجام شده و ۱۷ هزار مگاوات موافقت اصولی اتصال به شبکه و مجوزهای زیست محیطی دریافت شده است.

وی افزود: ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت ترانسفورماتور اضافه شده و ۲۱۰۰ کیلومتر به طول شبکه انتقال افزوده شده است.

رجبی مشهدی بیان کرد: توسعه ظرفیت در ۴۵۰ روستا با هفت هزار خانوار روستایی با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان انجام شده است. ۱۷ هزار عشایر با سامانه برق خورشیدی تجهیز شدند.

به گفته وی، ۱۰۰ درصد بخش شهری و ۹۹.۷ درصد روستاها از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

نیمی از ظرفیت نیروگاهی در دست ساخت تجدیدپذیر است

سخنگوی صنعت برق بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت داریم که نیمی از آن نیروگاه تجدیرپذیر است.

وی اضافه کرد: در بخش تجدیدپذیر عمدتا نیروگاه خورشیدی داریم. بخشی از این نیروگاه‌ها تا پایان سال برای کاهش فشار به شبکه به بهره‌برداری می‌رسد.

رجبی مشهدی با اشاره به تزریق اعتبارات از سوی صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه گفت: صندوق توسعه ۷.۵ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه حرارتی و ۵ میلیارد دلار برای بخش تجدیدپذیر اعتبار در نظر گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه نیروگاه خورشیدی حداکثر تولیدش در اوج بار است، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به ناترازی کمک می‌کند.

سخنگوی صنعت برق یادآور شد: مشوق‌های برای بخش تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است. یکی از این مشوق‌ها تابلوی سبز برق است که بازگشت سرمایه در این بخش را تسریع می‌کند.

وی توضیح داد: در دو روز گذشته در تابلوی برق آزاد یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی مقیاس کوچک برق عرضه کرد. برق تولیدی و عرضه شده در این تابلو بدون محدودیت است. و راه‌اندازی آن درآمد تولیدکنندگان‌ را بهبود داده و سرعت بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.

ثبت صرفه‌جویی ۴۰ هزار مگاواتی در بخش خانگی

رجبی مشهدی درباره صرفه‌جویی برق در بخش اداری بیان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران ساعت کار از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ تا ۱۳ خواهد بود. ادارت باید در ساعات کاری ۳۰ درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.

وی افزود: هدف‌گذاری ما کاهش ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق در بخش اداری است که این میزان صرفه‌جویی معادل مصرف برق شهرستان یزد یا شهر مشهد است. با اعمال این سیاست‌ها تاکنون ۴۰ هزار مگاوات کاهش مصرف برق در بخش اداری با کنتور هوشمند ثبت کردیم.

سخنگوی برق درباره نحوه برخورد با ادارات پرمصرف گفت: در ابتدا به اداراتی که بیش از الگو مصرف می‌کنند مهلت داده می‌شود که مصرف برق خود را اصلاح کنند. در صورت عدم توجه به اخطارها، به کمک کنتورهای هوشمند برای بار اول ۱۰ دقیقه و در مراحل بعدی نیم ساعت و در نهایت به صورت دائمی برقشان قطع خواهد شد تا کنترل مصرف را انجام دهند.

وی ادامه داد: در بخش خانگی ۱۵ درصد کاهش مصرف برای ۲۱ هفته پیش‌بینی شده است و در بخش صنعت، صنایع به سه قسمت تقسیم شده‌اند.

رجبی مشهدی افزود: برای تامین برق کارگاه‌های صنعتی هیچ محدودیتی نداریم. در شهرک‌های صنعتی ۶ روز برق تامین می‌شود و اگر از برق روز جمعه استفاده کنند و یک روز در داخل هفته را در برنامه مدیریت مصرف شرکت کنند، برقشان به طور کامل تامین می‌شود. در دوره خاموشی شهرک‌های صنعتی هم پنج تا ۱۰ درصد برق آنها برای انجام کارهای اداری تامین می‌شود.

وی توضیح داد: در صنایع بزرگ ۷۰۰ واحد صنعتی، انرژی‌بر هستند. برای اینکه برنامه مدیریت مصرف در تولید تاثیرگذار نباشد، برنامه‌ریزی شده که برق بیشتری به این واحدها تحویل شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: واحدهای صنعتی حساس که قطعی برق به کار آنها آسیب وارد می‌کند، حتما باید مجهز به مولد اضطراری تامین برق باشند. برای برخی صنایع به خصوص صنعت دارویی در راستای جلوگیری از وقفه در کار آنها هماهنگی لازم انجام شده است.

وی یادآور شد: در شهرک‌های صنعتی برنامه خاموشی یک روز در هفته است اما برخی شهرک‌ها با انتخاب خودشان ممکن است دو نیمروز را برای قطعی در نظر داشته باشند تا کل شهرک خاموش نشود.

واردات برق به اندازه صادرات

رجبی مشهدی درباره واردات برق گفت: در حال حاضر واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در ساعات اوج مصرف انجام می‌شود. ۵۰۰ مگاوات واردات برق خواهیم داشت.

وی درباره صادرات برق توضیح داد: بر اساس اولویت تامین برق داخل، اکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات صادرات داریم که به اندازه میزان واردات است.

سخنگوی صنعت برق درباره تامین برق خودروهای برقی بیان کرد: وزارت نیرو برای تامین برق خوروهای برقی مشکل ندارد. هزینه آن تجاری و ۵۴۷ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. وزارت صمت اگر برنامه گسترده برای خودروهای برقی داشته باشد، با هماهنگی فیمابین امکان تامین برق آن وجود دارد اما نیاز به کمی زمان داریم.

وی ادامه داد: میزان مصرف برق در بخش سرمایشی ایران معادل مصرف کشور مصر یا هفت کشور شمالی ایران است. مصر از ایران گرم‌تر است و تولید ناخالص ملی‌اش از ما بیشتر است. این نشان می‌دهد در مصرف برق مصرفانه رفتار می‌کنیم.

رجبی مشهدی تاکید کرد: در مناطق معتدل کولر آبی دمای مناسب تامین می‌کند یا ساعت کمتری کولر گازی با راندمان مناسب باید استفاده شود. در هر منطقه ۷۵ درصد مشترکان زیر الگو برق مصرف می‌کنند و ۲۵ درصد بالای الگو مصرف دارند.

وی افزود: اگر هر خانوار از یک کولر گازی استفاده کند، ۷۰۰ هزار تومان قبض برق دریافت خواهد کرد و برای مصرف دو کولر بیش از دو میلیون تومان باید هزینه بپردازد.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: در استفاده از وسایل سرمایشی باید دقت شود و دما روی ۲۴ و ۲۵ درجه سانتیگراد قرار گیرد.

وجود ۱۰ هزار مگاوات ناترازی در تیر و مرداد

رجبی مشهدی میزان ناترازی سال جاری در تیر و مرداد را ۱۰ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: با اقدامات مدیریت مصرف و با همکاری مردم، امیدواریم بدون مشکل تابستان را پیش ببریم.

وی درباره پویش با انرژی بیان کرد: با این پویش حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق ایجاد خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق درباره نیروگاه‌های فرسوده گفت: حدود سه هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم که فرسوده هستند و در اولویت بازنشستگی قرار دارند. اگر نیروگاه جدیدی وارد مدار شود، این نیروگاه‌ها جایگزین می‌شوند.

وی نیروگاه‌های رجایی و بیستون را با وجود فرسوده بودن دارای نقش مهمی در تامین برق اعلام کرد و افزود: با اورهال انجام شده روی این نیروگاه‌ها، مشکلی در تامین برق توسط آنها وجود ندارد.

رجبی مشهدی درباره پاداش‌های صرفه‌جویی یادآور شد: هر کس حتی یک کیلووات ساعت صرفه‌جویی داشته باشد، مشمول پاداش‌ها خواهد شد. هر کس با خودش سنجیده می‌شود و باید مصرفش را نسبت به سال گذشته کاهش دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته قبض‌هایی داشتیم که با صرفه‌جویی در مصرف برق و دریافت پاداش‌ها بستانکار می‌شدند و قبض برقشان رایگان بود اما امسال صرفه‌جویی تبدیل به امتیاز شده و فرد مشمول دریافت جایزه بهتر می‌شود.

سخنگوی صنعت برق توضیح داد: نرخ پاداش صرفه‌جویی برای افراد زیر الگو چهار برابر بیشتر از افراد پرمصرف است. یعنی پاداش صرفه‌جویی کم مصرف‌ها به ازای هر کیلووات ساعت دو هزار تومان و پرمصرف‌ها ۵۰۰ تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha