۲ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

دورخیز عربستان و چین برای معادن آفریقا/ حضور ایران در معادن قاره سیاه به کجا رسید؟

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۹
کد خبر: 850443
دورخیز عربستان و چین برای معادن آفریقا/ حضور ایران در معادن قاره سیاه به کجا رسید؟

مدیر امور بین‌الملل ایمیدرو گفت: عربستان سعودی و چین با سرمایه‌گذاری‌های کلان و اتکا به نفوذ سیاسی خود، در حال به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار معادن قاره آفریقا هستند، اما این موضوع به معنای عدم وجود فرصت برای ایران نیست.

فضل‌الله حیدری، مدیر امور بین‌الملل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در خصوص برنامه‌های ایمیدرو برای توسعه همکاری‌های معدنی با کشورهای دیگر به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: همکاری با همسایگان به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سهولت در انجام امور، به طور طبیعی در اولویت قرار دارد. کشورهای هدف برای همکاری در حوزه معادن، همسایگان ما نظیر افغانستان، پاکستان، ترکیه و هندوستان هستند؛ اما با این حال، اکنون تمرکز ما بر روی کشورهای آفریقایی است.

وی افزود: مسیر زمینی به ما امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با این کشورها وارد تبادل شده و در زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی با آن‌ها مشارکت داشته باشیم؛ همچنین حمل و نقل مواد معدنی از طریق مسیر زمینی هزینه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش داده و باعث افزایش کارایی و سرعت می‌شود.

حیدری تصریح کرد: علاوه بر همسایگان، قاره آفریقا نیز مقصدی جذاب برای توسعه همکاری‌های معدنی به شمار می‌رود. تنوع و غنای منابع معدنی در این قاره، فرصت‌های بی‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت فراهم می‌کند.

وی در خصوص نحوه همکاری با کشورهای آفریقایی توضیح داد: در قاره آفریقا، ابتدا به سراغ یک مسیر آبی خواهیم رفت و سپس با ماداگاسکار، تانزانیا و آفریقای جنوبی همکاری خواهیم کرد؛ ترجیح ما تمرکز بر روی شرق آفریقا است، زیرا به ما از لحاظ بعد مسافتی نزدیک‌تر است.

حیدری تاکید کرد: ما مذاکراتی با آفریقای جنوبی داشتیم و ارتباط نزدیکی با گینه برقرار کرده‌ایم. علاوه بر این، سابقه همکاری چندین ساله با بورکینافاسو، آفریقای جنوبی، ماداگاسکار و تانزانیا را داریم؛ امیدواریم این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه پیدا کند و شاهد اتفاقات مثبتی در این زمینه باشیم.

مدیر امور بین‌الملل ایمیدرو در پایان افزود: عربستان سعودی و چین با سرمایه‌گذاری‌های کلان و اتکا به نفوذ سیاسی خود، در حال به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار معادن قاره آفریقا هستند، اما این موضوع به معنای عدم وجود فرصت برای ایران نیست و فرصت برای بخش خصوصی و دولتی ما فراهم است تا در خصوص اکتشاف پهنه‌های جدید و یا خدمات فنی مهندسی در این قاره گام بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha