۰ نفر

آخرین وزارت کشور درباره انتخابات الکترونیک ریاست جمهوری ۱۴۰۳

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۵۳
کد خبر: 845548
آخرین وزارت کشور درباره انتخابات الکترونیک ریاست جمهوری ۱۴۰۳

محسن اسلامی گفت: در حال حاضر در قانون انتخابات ریاست جمهوری، این موضوع مطرح نشده است که انتخابات الکترونیک برگزار شود، یعنی حتی یک محدودیتی مثلاً یک تبصره‌ای بزند، هم در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیامده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، «درباره برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری حتی یک تبصره هم در قانون نیست.» این اظهارات سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور با خبرگزاری خبرآنلاین است که درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک مطرح می‌کند.

محسن اسلامی البته به این نکته اشاره می‌کند که اگر چه در قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتاً به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک اشاره‌ای نشده اما کارگروهی در این مورد تشکیل شده که نتیجه عملکرد آن به زودی اعلام می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور می‌گوید: در حال حاضر در قانون انتخابات ریاست جمهوری، این موضوع مطرح نشده است که انتخابات الکترونیک برگزار شود، یعنی حتی یک محدودیتی مثلاً یک تبصره‌ای بزند، هم در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیامده است.

مشروح گفتگوی محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور را در ادامه بخوانید؛

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در گفتگو درباره موانع برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک تجربه موفقی در مجلس شورای اسلامی داشتیم و در ۴ حوزه به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شوند، البته ماده ۱۱۶ قانون انتخابات مجلس هم این اجازه را می‌دهد، در نهایت شورای نگهبان همراهی و تایید کرد، لذا انتخابات در ۴ حوزه به صورت الکترونیک برگزار شد، در مرحله دوم هم اعلام کردیم که آمادگی داریم در حوزه‌های دارای تعداد کرسی انتخابات الکترونیک برگزار کنیم، شورای نگهبان همراهی و تایید کرد و ما چهار حوزه یعنی قم، رشت، ملایر و آبادان را برگزار کردیم.

وی افزود: در مرحله دوم اعلام کردیم آمادگی داریم در حوزه‌هایی هم که دارای تعدد کرسی است، این اتفاق رقم بخورد که باز هم شورا تایید کرد و پذیرفت و ما در هشت حوزه انتخابیه، انتخابات مرحله دوم را به صورت الکترونیک برگزار کردیم و بسیار مورد توجه قرار گرفت و انعکاس خوبی را از مردم گرفتیم و از این موضوع استقبال کردند.

اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در قانون انتخابات ریاست جمهوری، این موضوع مطرح نشده است که انتخابات الکترونیک برگزار شود، یعنی حتی یک محدودیتی مثلاً یک تبصره‌ای بزند، هم در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیامده است. اما ماده ۱۸ سیاست‌های کلی که ابلاغی مقام معظم رهبری توسط مرجع تشخیص است، اشاره می‌کند که از سازوکارهای مشترک می‌توانیم استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اظهار کرد: الان پیشنهادی که با شورا جلو می‌بریم، در یک کارگروه فنی شکل گرفته، در آن کارگروه فنی می‌خواهیم به این جمع‌بندی برسیم که آیا امکان دارد در برخی از کلان‌شهرها انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کنیم.امیدواریم که یک جمع‌بندی داشته باشیم و حتماً اطلاع‌رسانی کنیم.

اسلامی در پاسخ به اینکه شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک نقطه نظری ندارد؟ خاطرنشان کرد:خیر، شورای نگهبان در مرحله اول، چهار حوزه را اعلام کرد و در مرحله دوم هم هشت حوزه، این دوره هم مانعی مشاهده نمی‌کنیم اما به جهت اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح ندارد، باید اجازه دهیم کارشناسی بررسی‌ها در مورد تسری انتخابات الکترونیک از مجلس به ریاست جمهوری در این کارگروه مشترک به جمع‌بندی برسد، و نتیجه را حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha