۱۱ نفر

سعید جلیلی چقدر رای دارد؟ / نظرسنجی ۷ تیر ۱۴۰۳

۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۴۴
کد خبر: 850151
سعید جلیلی چقدر رای دارد؟ / نظرسنجی ۷ تیر ۱۴۰۳

آخرین نظرسنجی انتخابات ۱۴۰۳ درباره تعداد آرای سعید جلیلی را در این گزارش بخوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گرایش کاربران موتور جستجوی گوگل درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت زیر است:

مسعود پزشکیان (۳۸%)
محمدباقر قالیباف (۱۸%)
سعید جلیلی (۱۸%)
علیرضا زاکانی (۱۲%)
مصطفی پورمحمدی (۱۰%)
قاضی‌زاده هاشمی (۷%)

رشد تعداد آرای سعید جلیلی

برآورد ایسپا از میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا این لحظه با حاشیه خطای ۲±، ۵۱ درصد است. نرخ پاسخگویی به پرسشگران ایسپا حدود ۴۷ درصد بوده است.

داده‌های نظرسنجی‌ ششم تیرماه ایسپا نشان می‌دهد آراء احتمالی سه نامزد پرطرفدار انتخابات ریاست‌جمهوری رشد کرده است؛ به گونه‌ای که آراء مسعود پزشکیان از ۲۴.۴ درصد در موج قبلی به ۳۳.۱ درصد در نظرسنجی جدید افزایش یافته است. آراء سعید جلیلی از ۲۴ درصد به ۲۸.۸ درصد صعود کرده و آراء محمدباقر قالیباف از ۱۴.۷ به ۱۹.۱ درصد رسیده است.

همچنین در ۵ تیر ۱۴۰۳ وضعیت همه کاندیداها به جز زاکانی در گوگل‌ترندز با رشد همراه بوده است. مقدار رشد جستجوی پزشکیان در مقایسه با دیگر کاندیداها بیشتر بوده است که می‌تواند با مهم‌ترین خبری که در این روز در کارزار انتخاباتی این نامزد دست به دست شد یعنی اعلام حمایت محمد خاتمی مرتبط باشد. رشد مستمر جلیلی نیز در روزهای اخیر قابل توجه است. تغییر و تحولات کارزار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ایران در موتور جستجوی گوگل در روزهای اخیر در شکل زیر قابل مشاهده است.

شانس مسعود پزشکیان در دور اول انتخابات

در صورتی که میزان مشارکت در انتخابات به بالای ۶۰ درصد برسد، مسعود پزشکیان شانس بالایی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در دور اول خواهد داشت. وی که در میان بخشی از جامعه از حمایت قابل توجهی برخوردار است، توانسته در این مدت موجی افزایشی ایجاد کند. اگر این روند افزایشی ادامه یابد، پزشکیان می‌تواند با کسب آرای بیشتری نسبت به رقبا، خود را به عنوان گزینه اول انتخابات معرفی کند.

پزشکیان که از تجربه بالایی در حوزه بهداشت و درمان برخوردار است، توانسته با ارائه برنامه‌های واقع‌بینانه و کاربردی، بخش قابل توجهی از آراء مردم را به سمت خود جلب کند. او که به عنوان یک فرد معتدل و اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، تلاش دارد تا با ایجاد فضای همدلی و همکاری، کشور را به سوی ثبات و پیشرفت هدایت کند.

انتخابات به دور دوم می کشد؟ / پیش‌ بینی نتایج انتخابات ۱۴۰۳

اما اگر مشارکت مردم در انتخابات حدود ۵۰ درصد باشد، احتمال رفتن انتخابات به دور دوم بسیار بالا خواهد بود. در این صورت، رقابت اصلی میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان شکل خواهد گرفت. سعید جلیلی که از جناح اصولگراست، به شدت تلاش دارد تا با جلب حمایت نیروهای قالیباف، شانس خود را برای پیروزی در دور دوم افزایش دهد.

جلیلی که به عنوان یک چهره اصولگرا و انقلابی شناخته می‌شود، در تلاش است تا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حامی خود، اقبال عمومی را به سمت خود جلب کند. اما سوال اصلی این است که آیا تیم جلیلی توانایی جذب یاران قالیباف را دارند؟ آیا قالیباف که خود را از رقابت کنار کشیده، حاضر به حمایت علنی از جلیلی خواهد بود؟

در سوی دیگر، مسعود پزشکیان باید تلاش کند تا موجی که ایجاد کرده را در هفته‌های آینده نیز حفظ و حتی افزایش دهد.

قانون انتخابات دور دوم

در صورتی که هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اکثریت مطلق کل آرای مأخوذه را به دست نیاورند انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود.

طبق ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

بخش پایانی اصل ۱۱۷ قانون اساسی در این رابطه مقرر داشته: اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.

به موجب ماده ۱۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳، فردی حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

اما طبق ماده ۱۵ قانون مذکور چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر دلیل، فقط یک نامزد در جدول انتخابات باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 36
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    30 87
    پزشکیان انتخابات را برده است، و بدور دوم نیز کشیده نمیشود، تا فردا شب رئیس جمهور آینده تعیین خواهد شد.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    25 76
    پزشکیان
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    19 64
    کسی علاقه ای به تفکرات جلیلیها ندارد چرا چونکه کشوررابه قهقرا می کشاند تورم داره بیداد میکنه
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    21 61
    خادم مردم دکترپزشکیان. ناجی ملت ایران
  • ناشناس IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    23 63
    انشالله پزشکیان شنبه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    0 0
    فقط پزشکیان مردعمل می باشد. دکترایران خادم ملت