۰ نفر

همه چیز در مورد هاوینگ بیت کوین

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۲
کد خبر: 840888
همه چیز در مورد هاوینگ بیت کوین

هاوینگ یک راه‌حل هوشمندانه برای کاهش تورم بیت کوین است که از ابتدا برای کنترل عرضه 21 میلیون واحدی بیت کوین طراحی شده است. این فرآیند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کل بازار کریپتو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، هاوینگ بیت کوین برای ماینرها بیش از هر کسی حائز اهمیت است چرا که پس از این رویداد پاداش استخراج نصف شده و هزینه ماین کردن بیت کوین به شدت افزایش خواهد یافت؛ بنابراین هم فعالان بازار ارزهای دیجیتال و هم دارندگان ماینر باید اطلاعات کافی درباره هاوینگ و تاثیرات آن داشته باشند.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی بازار کریپتو دارد؟

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین یک رویداد از پیش تعیین‌شده است که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد. این مکانیسم یک راه‌حل کاربردی برای افزایش ارزش بیت کوین است که طی آن پاداش استخراج ماینرها نصف می‌شود. در واقع پس از ایجاد هر 210 هزار بلوک که تقریبا 4 سال به طول می‌انجامد، پدیده هاوینگ رخ خواهد داد.

نصف شدن پاداش استخراج، سرعت ایجاد کوین‌های جدید را کاهش می دهد و عرضه بیت کوین را تحت کنترل نگه می‌دارد. هاوینگ بیت کوین برای تنظیم پاداش ماینرها و جلوگیری از تورم ارز دیجیتال BTC مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیاست نصف کردن پاداش ماینرها یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بیت کوین را به یک دارایی ارزشمند تبدیل کرده است. چرا که باعث می شود با گذر زمان بیت کوین نایاب شود و در نتیجه ارزش آن افزایش یابد.

تاکنون 4 هاوینگ اتفاق افتاده است و این فرآیند تا زمانی که پاداش استخراج ماینرها به صفر برسد ادامه خواهد یافت.

تاریخ هاوینگ‌های بعدی بیت کوین

همه چیز در مورد هاوینگ بیت کوین

زمان هاوینگ‌های آینده بیت کوین

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین تا زمانی که این پاداش به صفر برسد ادامه خواهد داشت. با توجه به عملکرد بیت کوین و تخمین‌های احتمالی پیش‌بینی می‌شود که آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2140 رخ دهد. در جدول زیر زمان 4 هاوینگ بعدی بیت کوین را برای شما آورده‌ایم:

شماره هاوینگ

تاریخ وقوع

تعداد بلوک‌ها

پاداش استخراج قبل از هاوینگ

پاداش استخراج جدید

هاوینگ پنجم

2028

1050000

3.125 BTC

1.5625 BTC

هاوینگ ششم

2032

1260000

1.5625 BTC

0.78125 BTC

هاوینگ هفتم

2036

1470000

0.78125 BTC

0.390625 BTC

هاوینگ هشتم

2040

1680000

0.390625 BTC

0.1953125 BTC

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر روی قیمت بیت کوین

رویداد هاوینگ یکی اتفاقات مهم کریپتو است که تاثیر زیادی روی قیمت بیت کوین می‌گذارد. پس از هر هاوینگ نرخ ایجاد بیت کوین نصف می‌شود و فرآیند استخراج‌ سخت‌تر از قبل خواهد شد.

در واقع تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش و عرضه آن کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که ارزش بیت کوین نیز افزایش یابد.

طبق تاریخچه قیمتی، قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ روند صعودی به خود گرفته است اما این بدین معنی نیست که سایر عوامل موثر بر بازار را نادیده بگیرید. بنابراین بهتر است پس از هاوینگ بیت کوین هوشمندانه عمل کنید.

تاریخچه تاثیر هاوینگ‌های قبلی بر روی قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت کوین یک رویداد جهانی است که توجه همه را به سمت خود جلب می‌کند. طبق تئوری کارشناسان، زمانی که عرضه بیت کوین کاهش یابد، تقاضا برای بیت کوین ثابت مانده و باعث می‌شود که قیمت آن افزایش یابد.

طبق بررسی تاریخچه قیمتی بیت کوین و بررسی هاوینگ‌های قبلی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که هاوینگ‌های قبلی تاثیر مثبتی روی قیمت BTC داشته‌اند. اولین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 رخ داد و همه منتظر عملکرد بیت کوین بودند چون هیچکس نمی‌دانست که کاهش ناگهانی پاداش استخراج چه تاثیری روی شبکه و BTC خواهد گذاشت! این رویداد باعث شد که قیمت بیت کوین پس از مدت زمان کوتاه شروع به افزایش کند.

هاوینگ دوم در سال 2016 رخ داد و همه بر این باور بودند که روند قیمت بیت کوین صعودی خواهد شد اما قضیه کاملا برعکس شد و قیمت ارز دیجیتال BTC حدود 10 درصد کاهش یافت. این کاهش قیمت دائمی نبود چرا که بیت کوین توانست خیلی زود به قیمت قبلی خود بازگردد و در سال 2017 با رسیدن به قیمت 19000 کاربران را شگفت‌زده کند.

هاوینگ سوم عملکرد کاملا متفاوتی داشت و پس از وقوع آن در سال 2020 روند صعودی خود را شروع کرده و در طی یک سال از 8700 دلار به 56000 دلار رسید. با تحلیل بیت کوین و بررسی قیمت‌ آن پس از هر هاوینگ انتظار می‌رود که هاوینگ چهارم نیز برای BTC خوشایند باشد و در بلند مدت تاثیر چشمگیری روی آن بگذارد.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر روی قیمت آلت کوین‌ها

همه چیز در مورد هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی آلت کوین‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هاوینگ بیت کوین علاوه بر BTC سایر ارزهای دیجیتال را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس از تغییر احساسی قیمت‌ها در اوایل فرآیند هاوینگ به مرور زمان قدرت و تسلط بیت کوین نسبت به بازار کمتر شده و سرمایه‌ها به آلت کوین‌ها اختصاص داده می‌شود. به همین دلیل است که پس از رویداد هاوینگ، بازدهی آلت کوین‌ها از ارز دیجیتال بیت کوین نیز بیشتر بوده است.

چه ارزهای دیجیتال دیگری دارای هاوینگ هستند؟

در قسمت‌های قبلی به این پرسش پاسخ دادیم که هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی بازار کریپتو دارد؟ برخی از افراد تصور می‌کنند بیت کوین تنها ارز دارای هاوینگ است اما حقیقت چیز دیگری است؛ چرا که چند مورد از ارزهای محبوب بازار از جمله لایت کوین، بیت کوین کش، دش، توموچین، زی کش و اتریوم کلاسیک نیز از این فرآیند پیروی می‌کنند.

در همه این ارزها، فرآیند هاوینگ برای کمک به جلوگیری از تورم و افزایش ارزش دارایی در بلند مدت انجام می‌شود. با این همه هاوینگ بیت کوین مهم‌تر از سایر هاوینگ‌های ارز دیجیتال است، چرا که BTC به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال نقش لیدر بازار را بر عهده دارد و تاثیر مستقیمی روی بازار کریپتو ایفا می‌کند.

پس از رخ دادن هاوینگ چه اتفاقی برای شبکه و ماینرهای بیت کوین می‌افتد؟

هاوینگ رویدادی بزرگ است که شبکه بیت کوین و ماینرهای بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس از هر هاوینگ، پاداش استخراج ماینرها نصف می‌شود. نصف شدن پاداش باعث می‌شود که ماین کردن بیت کوین نسبت به گذشته سخت‌تر شده و سختی شبکه بیت کوین افزایش یابد.

این موضوع درآمد ماینرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که همه ماینرها توانایی لازم برای افزایش هزینه‌های عملیاتی و ارتقاء ماینر را ندارند. با توجه به این تفاسیر، هاوینگ بیت کوین اشتیاق ماینرها را کمتر می کند و تنها ماینرهای قدرتمند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

سخن پایانی

هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین) فرآیندی است که هر 4 سال یکبار رخ می‌دهد. این فرآیند توسط ساتوشی ناکاموتو طراحی شده است تا از تورم بیت کوین جلوگیری کرده و این ارز را به یک دارایی ارزشمند در بلند مدت تبدیل کند.

بیت کوین تاکنون 4 هاوینگ را پشت سر گذاشته است که آخرین آن چندی پیش بود. بیت کوین طی هاوینگ‌های قبلی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و همواره صعودی بوده است.

این موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال 2024 امیدوار باشند؛ بنابراین اگر شما هم می‌خواهید سهمی از بازار کریپتو داشته باشید و روی ارزهای مستعد رشد سرمایه‌گذاری کنید، ایرانیکارت این فرصت را برای شما فراهم کرده است.

ایرانیکارت به‌عنوان یکی از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی است که با دریافت کمترین نرخ کارمزد بین صرافی‌های ایرانی، بهترین گزینه برای خرید و فروش ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha