۰ نفر

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۵
کد خبر: 842799
این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

در اینجا به معرفی چند اپلیکیشن محبوب که قاتل باتری آیفون هستند می‌پردازیم. دو اپلیکیشن پراستفاده ایرانی نیز در این لیست حاضر هستند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، طی یک دهه گذشته، گوشی‌های موبایل از دستگاه‌هایی صرفا با هدف برقراری تماس و ارسال پیام به کامپیوترهایی جیبی تبدیل شده‌اند که قادر به انجام کارهای بسیاری هستند. این دستگاه‌ها می‌توانند به گشت و گذار در اینترنت بپردازند، بازی‌های سنگین را اجرا کنند، بازی‌های ویدیویی را استریم نموده و حتی ویدیوهای بسیار باکیفیتی ثبت کنند. با این وجود تمامی این قابلیت‌ها نیازمند تامین انرژی هستند و رشد بسیار کندتر فناوری‌های تولید باتری در دنیا نیز باعث شده که مشکل شارژدهی پایین گوشی‌ها به یک بحران در عصر جدید تبدیل شود.

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

خالی شدن باتری آیفون‌ها یا نزدیک شدن میزان شارژ آن‌ها به صفر مساله‌ای‌ست که بدون شک برای همه کاربران این گوشی‌ها رخ داده؛ خصوصا کاربرانی که اپلیکیشن‌های زیادی روی دستگاه خود نصب کرده و به‌طور دائمی از آن‌ها استفاده می‌کنند. واقعیت این است که در درصد بالایی از این مشکلات، کمپانی گوشی‌ساز و باتری استفاده شده توسط آن‌ها مقصر نیستند؛ چراکه مصرف بیش از اندازه بالای اپلیکیشن‌ها باعث افت شارژدهی گوشی‌ها و خالی شدن سریع باتری آن‌ها می‌شود.

اپلیکیشن‌های قاتل باتری آیفون

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

در ادامه این متن به معرفی تعدادی از محبوب ترین اپلیکیشن های آیفون می‌پردازیم که قاتل باتری گوشی شما به شمار رفته و خیلی سریع باعث خالی شدن آن می‌شوند. بنابراین در صورتی که قصد ارتقای شارژدهی باتری گوشی خود را دارید، توصیه می‌کنیم این برنامه‌ها را کاملا حذف کرده یا جایگزین‌هایی برای‌شان پیدا کنید.

فیسبوک

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

فیسبوک به‌طور روزانه توسط میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا استفاده شده و هر کاربر به‌طور روزانه حدود نیم ساعت از زمانش را در این شبکه اجتماعی سپری می‌کند. از سوی دیگر درصد بالایی از کاربران فیسبوک نیز از گوشی‌های موبایل خود به جای وبسایت برای گشت و گذار در این شبکه استفاده می‌کنند و همین مساله Facebook را به یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های آی او اس و اندروید دنیا تبدیل کرده که تقریبا روی تمامی گوشی‌های موبایل نصب است! با این وجود شاید ندانید که این اپلیکیشن محبوب یکی از مهم‌ترین قاتل های باتری گوشی شماست!

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

استفاده مکرر از این اپلیکیشن باعث مصرف بخش زیادی از منابع دستگاه می‌شود. فیسبوک حتی زمانی که در پس‌زمینه هم فعال است به مصرف گسترده سی پی یو و باتری ادامه داده و برای چک کردن اعلان‌ها و رفرش کردن فید خبری خود به اجزای گوشی فشار وارد می‌کند. از سوی دیگر فیسبوک همچنین به دفعات از میکروفون، دوربین و دیگر ورودی‌ها نیز استفاده کرده و باعث بالا رفتن مصرف انرژی می‌شود. در این میان، محتوای سنگین دانلود شده توسط این اپلیکیشن مثل تصاویر و ویدیوها را نباید از یاد برد؛ چراکه باعث اتلاف فراوان منابع دستگاه می‌شوند.

اینستاگرام

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

اینستاگرام نیز یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی‌ست که بیشترین تاثیر را روی میزان شارژدهی گوشی موبایل شما دارد. مصرف این اپلیکیشن به‌حدی بالاست که بسیاری صاحب‌نظران معتقدند با حذف آن می‌توان تا حدود ۲۵ درصد از مصرف باتری دستگاه کاست!

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

دلیل اصلی این مصرف انرژی باورنکردنی اینستاگرام تمرکز آن روی تصاویر و ویدیوها به جای متن است که باعث افزایش چشمگیر حجم داده و شارژ مصرفی می‌شود. اینستاگرام همچنین با هدف ارتقای تجربه کاربری و افزایش سرعت، از قابلیت «پیش‌بارگیری» (preload) نیز بهره‌مند بوده و فیدهای مختلف را پیش از نمایش رندر می‌کند تا گشت و گذار در آن‌ها سریعتر انجام شود. از طرفی، نمایش اعلان‌های پیاپی و تبلیغات موضوعی و جغرافیایی که بخش زیادی از منابع دستگاه را درگیر می‌کند دیگر مواردی هستند که باعث افزایش مصرف اینستاگرام می‌شوند.

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

البته روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف انرژی اینستاگرام وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان با تغییر تنظیمات اپلیکیشن، نمایش اعلان‌های آن را متوقف کرد یا مصرف داده‌های آن را پایین‌تر برد. با این وجود، اینستاگرام همچنان یکی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های آی او اس به شمار می‌رود که می‌تواند حسابی به باتری آیفون‌تان فشار وارد کند.

فیت بیت

این ۹ اپلیکیشن محبوب آیفون، قاتل باتری گوشی شما هستند

با وجود آنکه اپلیکیشن Fitbit به‌اندازه برخی اپلیکیشن‌های دیگر لیست امروز پراستفاده نیست، اما به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های آی او اس و اندروید شناخته می‌شود. برخی گزارش‌ها در خصوص مصرف انرژی این اپلیکیشن حاکی از آن هستند که فیت‌بیت حدودا نیمی از ظرفیت باتری یک گوشی را به خود اختصاص داده و تنها نیمی از آن را برای سایر اپلیکیشن‌ها و پردازش‌ها نگه می‌دارد!

دلیل مصرف بالای این اپلیکیشن، سیستم کار آن است! طبق اطلاعات موجود، Fitbit از ۱۶ قابلیت پس‌زمینه گوشی‌های آیفون به‌طور پیوسته از ۱۴ مورد استفاده می‌کند! به‌طور خاص، سرویس‌های موقعیت، دوربین، اتصال وای فای و حتی جی پی اس از جمله مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین قابلیت‌هایی هستند که این اپلیکیشن به‌طور گسترده از آن‌ها استفاده می‌کند. Fitbit همچنین با ارسال اعلان‌های متعدد منابع دستگاه را مصرف کرده و همواره سعی در اتصال کاربر به گروه‌های مختلف دارد.

از طرف دیگر، مهم‌ترین ویژگی این اپلیکیشن یعنی اتصال دائمی آن به ساعت‌ها یا مچ‌بندهای هوشمند نیز نیازمند اتصال دائمی بلوتوث بوده و پایش پیوسته سنجه‌های سلامتی و ورزشی مانند تعداد قدم‌های پیموده شده یا ضربان قلب نیز همگی نیازمند تامین انرژی هستند. این دسترسی‌های پیاپی Fitbit باعث می‌شود که این اپلیکیشن محبوب قاتل باتری آیفون شما باشد!

اسنپ

اپلیکیشن محبوب و پرمصرف اسنپ، یکی دیگر از سرویس‌هایی‌ست که می‌تواند شارژدهی باتری آیفون شما را به چالش بکشد. این اپلیکیشن در وهله اول صرفا با هدف ارائه سرویس حمل و نقل و گرفتن تاکسی شروع به کار کرد؛ اما امروز با پیشرفت‌های متعددی که در زمینه‌های مختلف داشته، توانسته به یک سوپر اپلیکیشن گسترده تبدیل شده و خدمات متعددی از سفارش آنلاین غذا گرفته تا خرید از فروشگاه‌های مختلف و حتی سرویس‌های پرداخت اقساطی را به کاربران ارائه دهد.

با وجود آن که این قابلیت‌ها کار را برای بسیاری کاربران ساده‌تر کرده و مشکلات فراوانی را حل می‌کنند، اما باعث مصرف بالای شارژ در آیفون‌ها خواهند شد.‌ اپلیکیشن اسنپ برای ارائه خدمات خود بیش از هرچیز به سرویس‌های مکان‌یابی نیاز داشته و به‌طور دائمی GPS دستگاه را درگیر می‌کند. از سوی دیگر، فعال بودن دائمی سرویس‌های این اپلیکیشن در پس‌زمینه نیز باعث می‌شود که پردازنده و دیگر اجزا به‌طور گسترده با فرآیندهای این اپلیکیشن درگیر بوده و مصرف انرژی بالایی داشته باشند.

در عین حال، نیاز دائمی به نگاه کردن به صفحه نمایش نیز باعث می‌شود که حین استفاده از سرویس تاکسی آنلاین اسنپ و دیگر قابلیت‌های آن، نمایشگر دستگاه همواره روشن باشد و همین مساله نیز به افزایش مصرف شارژ این سوپر اپلیکیشن منجر خواهد شد.

یوتیوب

یکی دیگر از بزرگترین قاتل های باتری آیفون شما اپلیکیشن یوتیوب است که علیرغم آنکه در کشورمان به‌طور رسمی قابل استفاده نیست، اما همچنان توسط عده زیادی از کاربران مورد استفاده قرار گرفته و در کشورمان همانند سایر نقاط جهان فوق‌العاده محبوب به شمار می‌رود.

یوتیوب در ابتدا کار خود را به عنوان یک سرویس مخصوص استریم محتوای چندرسانه‌ای آغاز کرد. با این وجود امروزه شاهد گسترده‌تر شدن انفجاری آن هستیم؛ به‌طوری که اکنون YouTube یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا به شمار می‌رود و به پلتفرمی جامع برای اشتراک‌گذاری محتوای چندرسانه‌ای تبدیل شده است.

نحوه مصرف شارژ یوتیوب با دیگر اپلیکیشن‌های حاضر در لیست امروز متفاوت است. این اپلیکیشن نیاز چندانی به سرویس‌های موقعیت‌یابی نداشته و حتی در پس‌زمینه هم مصرف چندان بالایی ندارد! با این وجود عمده تمرکز این اپلیکیشن روی دانلود و استریم محتواست؛ به‌طوری که در صورت فعال بودن، بخش عمده‌ای از منابع دستگاه صرف دانلود و استریم محتوای چندرسانه‌ای با کیفیت بالا می‌شود. از طرف دیگر، روشن بودن دائمی نمایشگر و میکروفون دستگاه نیز دیگر عواملی هستند که منجر به مصرف انرژی بالای آن می‌شوند.

این اپلیکیشن البته قابلیت‌هایی اضافی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا از طریق آن‌ها بتوان با کاهش کیفیت ویدیوها یا تاریک‌تر کردن نمایشگر مصرف انرژی را اندکی بهینه‌سازی کرد. در عین حال، ارائه تجربه بصری قابل قبول در این اپلیکیشن نیازمند مصرف انرژی بالایی خواهد بود و همین مساله یوتیوب را به یکی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های آیفون تبدیل می‌کند.

فیلیمو

سرویس‌های استریم ویدیو همواره از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های آیفون بوده‌اند که همچنان توسط افراد فراوانی برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته و بسیار محبوب به شمار می‌روند. در کنار اپلیکیشن‌های شناخته‌شده جهانی مانند نتفلیکس، سرویس‌های استریم داخلی و به‌طور خاص «فیلیمو» در سال‌های اخیر به محبوبیت فراوانی رسیده و توسط بسیاری هموطنانمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استریم یک فیلم یا سریال در فیلیمو علاوه بر این که نیازمند روشن نگه داشتن دائمی صفحه نمایش و اسپیکرهای آیفون یا آیپد است، به اتصال دائمی اینترنت از طریق وای فای یا شبکه مخابراتی نیز نیاز دارد. ترکیب این سه فاکتور با یکدیگر کافی‌ست تا تماشای یک فیلم دو ساعته در فیلیمو به قیمت خالی شدن چشمگیر باتری گوشی شما تمام شود!

فیلیمو همچنین همانند تمامی اپلیکیشن‌های دیگر لیست امروز حضور پررنگی هم در پس‌زمینه داشته و می‌تواند حتی زمانی که گوشی در حالت استندبای قرار دارد، بخش زیادی از منابع را به خود اشغال کند. دلیل این مساله، ارسال اعلان‌های پیاپی و پیشنهاد فیلم و سریال بر اساس تجربه‌های پیشین کاربر است. به همین جهت اگر واقعا نیاز جدی به تماشای فیلم و سریال روی گوشی ندارید، برای حفظ شارژدهی باتری آیفون خود، از اجرای اپلیکیشن فیلیمو و بالطبع موارد مشابه داخلی و جهانی بپرهیزید و فیلم و سریال‌های خود را روی تلویزیون یا کامپیوتر تماشا کنید!

اسنپ چت

از سال ۲۰۱۱ که اپلیکیشن اسنپ چت شروع به کار کرد همواره به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های آیفون شناخته می‌شده است. این سرویس پیام‌رسان بیش از همه روی ارسال تصاویر و ویدیوهای کوتاه زمان‌مند به نام «اسنپ» متمرکز است و توانسته در سال‌های اخیر به محبوبیتی خیره‌کننده در دنیا برسد. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که هر روز حدودا چهار میلیارد پیام مختلف از طریق اسنپ چت مخابره می‌شود!
استفاده متوالی و طولانی‌مدت از اپلیکیشن اسنپ چت توسط کاربران و طراحی نرم افزاری آن باعث شده‌اند که این برنامه فشار بسیاری زیادی روی باتری گوشی‌های موبایل وارد کند. این مصرف بالای شارژ حتی در شرایطی که اپلیکیشن در پس‌زمینه فعال باشد هم ادامه خواهد یافت. جالب است بدانید که یکی از بررسی‌های انجام شده روی Snapchat حاکی از آن بود که این برنامه حدود ۴۵ درصد از شارژ باتری آیفون را به‌تنهایی مصرف می‌کند!

عملکرد اسنپ چت اساسا بر پایه ارسال و تماشای ویدیو و تصاویر، استفاده از فیلترهای حجیم و سنگین و فناوری‌های واقعت افزوده استوار است. این اپلیکیشن همچنین به‌طور پیوسته موقعیت کاربر را رصد کرده و اطلاعاتی در خصوص مکان کنونی را در اختیارش قرار می‌دهد. کاربر البته می‌تواند با غیرفعال کردن برخی از این ویژگی‌ها مصرف انرژی اسنپ چت را به‌طور خاص کاش دهد. با این وجود باید توجه کرد که غیرفعال کردن این قابلیت‌ها همچنین می‌تواند به کاربری اپلیکیشن نیز ضربه بزند.

بازی Genshin Impact

علیرغم این که آیفون‌ها در سال‌های اخیر به دستگاه‌هایی بسیار قدرتمندتر تبدیل شده‌اند، اما صنعت بازی‌های موبایل نیز پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته؛ به‌طوری که برخی بازی‌های عرضه شده روی پلتفرم iOS کیفیتی کاملا هم‌تراز با عناوین کنسولی داشته و تجربه‌ای فوق‌العاده باکیفیت به کاربران ارائه می‌دهد. یکی از این عناوین، Genshin Impact است که به‌طور همزمان با آی او اس و اندروید، روی کنسول‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ سونی هم منتشر شده! این مساله گویای جزئیات بصری خیره‌کننده و عملکرد فنی شگفت‌انگیز این بازی است. با این وجود مصرف بیش از اندازه باتری نیز دیگر مساله‌ای‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد!
در کنار ارائه گیم‌پلی بسیار وسیع در کنار طراحی بصری سنگین و حجیم، وابستگی «گنشین ایمپکت» به قابلیت‌های آنلاین باعث شده که مصرف انرژی این بازی در مقایسه با برخی عناوین AAA دیگر آیفون سر به فلک بکشد. این بازی نقش آفرینی جذاب با ارائه مپ‌های بسیار گسترده، کاراکترهای مختلف، سلاح‌های گوناگون و البته تجربه طولانی واقعا قادر است باتری آیفون شما را به چالش بکشد. بنابراین اگر واقعا قصد دارید این عنوان را به‌صورت حرفه‌ای روی آیفون خود تجربه کنید مطمئن شوید پاوربانک را حتما کنارتان نگه داشته باشید!

به‌طور مشابه اپلیکیشن Fortnite نیز وضعیت مشابهی داشته و به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین بازی‌های سیستم عامل iOS شناخته می‌شود. با این وجود اختلافات میان اپیک گیمز و اپل باعث شده که Fortnite فعلا روی اپس استور در دسترس نباشد. بنابراین Genshin Impact فعلا به‌تنهایی عنوان پرمصرف‌ترین بازی پلتفرم iOS را به دوش می‌کشد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha