۰ نفر

گردهمایی بزرگ فعالان و حامیان پزشکیان در بخش کشاورزی و صنعت غذایی برگزار شد:

نخستین نامزد ریاست جمهوری حاضر شده در جمع فعالان کشاورزی/تاکید بر نقش تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌ها

۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۸
کد خبر: 849369
نخستین نامزد ریاست جمهوری حاضر شده در جمع فعالان کشاورزی/تاکید بر نقش تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌ها

پزشکیان نخستین و تنها نامزد ریاست جمهوری در انتخابات فعلی و ادوار گذشته است که امروز در جمع کشاورزان و فعالان این حوزه حاضر شد. وی در سخنان خود بر نقش تشکل‌ها و متخصصان در تصمیم‌سازی‌های بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مسعود پزشکیان امروز در گردهمایی بزرگ فعالان و حامیان بخش کشاورزی و صنعت غذا حضور یافت و دقایقی با آنها صحبت کرد.

وی در این گردهمایی بزرگ که با حضور محمد سلامتی نخستین وزیر کشاورزی در دولت رجایی، عیسی کلانتری آخرین وزیر کشاورزی، محمود حجتی اولین وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، باز هم بر استفاده از نظرات کارشناسی تاکید کرد.

پزشکیان گفت: قرعه‌ای افتاه است که پیگیر دغدغه‌های شما باشم. این قول را می‌دهم که گوش شنوایی برای حل مشکلات داشته باشم.

وی با تاکید بر اینکه از انسان‌ها نباید بُت ساخت، اضافه کرد: اکنون اساتیدی اینجا حضور دارند که از نظر علمی، کارشناسی، نگرش و تدبیر از من در کشاورزی خیلی بالاتر هستند. من اینجا قرار نیست به شما رهنمود کشاورزی بدهم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم کشور را درست کنیم، با همدلی، مشارکت و اعتماد با متخصصان امکان‌پذیر است.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده درباره اعضای ستادش تاکید کرد: در ستاد من مردم حضور دارند. هر کس آمده است، می‌خواهد کمک کند. من عضو هیچ حزب و جناحی نبودم. اکنون جناح اصلاحات به من کمک می‌کند که نزدیک به 38 حزب دارد. همه کمک می‌کنند. علاوه بر اصلاحات، ستادهای عادی به ما کمک می‌کنند.

پزشکیان اضافه کرد: هر خانواده‌ای برای ما ستاد شده است. این‌ها لطف خداست. خیلی‌ها در ستاد من زحمت می‌کشند و من اصلا خبر ندارم چه کار می‌کنند. آنچه هست مردم باور کرده‌اند که من تاکنون به آنها دروغ نگفته‌ام. من حتی به بچه‌هایم دروغ نگفته و دروغگویی به آنها یاد نداده‌ام. من به شما هم دروغ نخواهم گفت و صادق خواهم بود.

تاکید بر مشارکت تشکل‌ها

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مجموعه اساتیدی که اینجا هستند، مسایل را جمع‌بندی کنند و من هم پیگیری می‌کنم. هرچه از دستمان بر بیاید اجرا خواهیم کرد. با مشارکت تشکل‌ها، دانشگاه‌ها، متخصصان و مدیران با تجربه، ما می‌توانیم مملکتمان را از این وضعیت نجات بدهیم.

وی یادآور شد: اینکه بگویم فلان کار را خواهم کرد، راه به جایی نمی‌برد. 40 سال است که به مردم از همین دروغ‌ها می‌گوییم و وعده می‌دهیم اما عمل نمی‌کنیم.

پزشکیان افزود: این مردم وقتی در صحنه هستند و می‌گویند این کار را می‌کنیم، قطعا آن کار اجرا می‌شود زیرا مردم نمی‌توانند به خودشان دروغ بگویند. هرچه تشکل‌ها، انجمن‌ها، دانشگاهیان و کارشناسان گفتند، ما پشتیبانی خواهیم کرد.

وی خطاب به حضار که بخش زیادی از اساتید حوزه کشاورزی را شامل می‌شدند، تاکید کرد: از شما می‌خواهم طرحی نو دراندازید. کشاورزی‌ را طوری برای ما درست کنیم که آب، خاک و هوای مملکت تخریب نشود. آینده در آن دیده شود. در ضمن بهره‌وری و کارایی در آن ملموس باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی می‌توانیم با این آب و خاک و منابع، 10 تن حاصل برداریم، دو تن برمی‌داریم؛ می‌توانیم دو لیتر آب استفاده کنیم اما 100 لیتر برداشت می‌کنیم. اصلاح این مسایل کار شما دانشمندان، مدیران و کارشناسان با تجربه کشور است.

وی گفت: اگر روزی روزگاری در جایی بودم، به هیچ وجه خود را برتر نخواهم دید. همین هستم که بوده‌ام. هم‌اکنون اگر بگویند رئیس جمهور نیستید، برای من فرقی نخواهد کرد. این‌گونه نیست که خودم را بُکشم که به آن جایگاه برسم یا هر وعده‌ای بدهم که به من رای بدهند و فردا آنی نباشم که هستم.

پزشکیان افزود: صادقانه می‌گویم که حرف کارشناسی و تجربه بین‌المللی را برای ارتقا و سربلندی کشور، توام با بهره‌وری، کارایی، عدالت و کیفیت پیگیری خواهم کرد. شما در این رابطه می‌توانید به من راهنمایی کنید. شما باید به یک زبان و نگاه مشترک برسید. زیرا اکنون هر کس یک ایده‌ای می‌دهد. من نمی‌توانم این ایده را اجرا کنم. این‌طور نیست که هر کس صبح زودتر به من رسید، ایده‌اش را جرا کنم.

وی ادامه داد: تشکل‌ها، دانشگاهیان و اساتید با تجربه وقتی به زبان و نگاه مشترک رسیدند، نتیجه را اعلام کنند و بنده اگر درجایی قرار گرفتم، با قاطعیت پیگیری می‌کنم. مطمئن باشید که محکم پشتیبانی خواهم کرد اما به حرف یک نفر یا دو نفر عمل نمی‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این ما هستیم که می‌توانیم کشور را درست کنیم. من به تنهایی نمی‌توانم. با وعده‌هایی که می‌دهند و می‌گویند ما این‌گونه خواهیم کرد، امروز اقتصاد ما، کشاورزی ما، صنعت ما و اشتغال ما به این روز و روزگار افتاده است. اگر راه علمی می‌رفتیم و تجربه بین‌المللی را می‌پذیرفتیم و افراد متخصص را به کار می‌گرفتیم، به این وضعیت دچار نمی‌شدیم.

وی اضافه کرد: آنچه درست و حق است را پیگیری خواهم کرد. شعار من حق و عدالت است. حق و عدالت بدون اصلاحات امکان‌پذیر نیست. نمی‌شود اصلاحات نکرد و حق را به صاحبش رساند.

قیمت دستوری بلای جان تولید

پیش از سخنان این نامزد ریاست جمهوری بخشی از فعالان بخش کشاورزی در حضور پزشکیان به ارائه نظرات خود پرداختند.

همدانی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز بیان کرد: از 85 همت مطالبه کشاورزان بیش از 30 همت پرداخت نشده است و هر جا می‌رویم به جای دیگر پاس می‌دهند.

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در سخنان خود توضیح داد: در همه دولت‌ها به بخش کشاورزی به چشم بچه نامادری نگاه کردند زیرا اشکال ما این است که تولیدات بخش کشاورزی هر سه وعده، سر سفره مردم است.

وی افزود: کشوری که اول انقلاب با جمعیت 36 میلیون نفری بزرگترین وارد کننده محصولات کشاورزی، خصوصا محصولات دام و طیور بود؛ امروز با جمعیت 85 میلیونی که 10 میلیون نفر هم مهاجر داریم، نه تنها نیاز کشور را تامین می‌کند بلکه به بزرگترین صادرکننده شیر، لبنیات و محصولات کشاورزی در منطقه تبدیل شدیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار درست شده است که قیمت‌گذرای دستوری روی محصولات ما دارند. مگر می‌شود در گرما و سرما تولیدکننده فعالیت کند و کسی زیر کولر بنشیند و برای محصولات ما قیمت تعیین کند و تصمیمات خلق‌الساعه بگیرند.

وی اضافه کرد: اکنون بالغ بر سه ماه است که درخواست افزایش قیمت شیر داده شده است. این پیشنهاد تصویب شده اما دولت آن را ابلاغ نمی‌کند. کشوری که بالغ بر 40 درصد تورم دارد، شیر خامش 20 درصد افزایش قیمت خواهد داشت اما همان را هم ابلاغ نمی‌کنند.

مقدسی افزود: از شما می‌خواهم در دولت آینده شخصی که به‌عنوان وزیر کشاورزی تعیین می‌شود، خیلی به آن بها بدهید. وزارتخانه‌ای که امنیت غذایی و امنیت شغلی برای کشور می‌آورد، چرا باید وزیرش کمترین رای را در دولت داشته باشد. در کشورهای پیشرفته وزیر کشاورزی و وزیر اقتصادشان هم‌طراز همدیگر هستند و در بعضی کشورها مشترک هستند یعنی وزیر اقتصاد و کشاورزی دارند.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم استقلال داشته باشیم، باید در غذا خودکفا باشیم. وضعیت شیر، مرغ، تخم مرغ و گندم را ببینید، یک سال خودکفا هستیم و روی دستمان می‌ماند و یک سال باید آن را وارد کنیم. این به خاطر تصمیمات خلق‌الساعه‌ای است که توجهی به نظرات بخش تولید ندارند.

سامانه‌ها، محل بروز فساد

محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان ایران هم در این همایش بیان کرد: تقسیم ناعادلانه فقر از نظر ما تولیدکنندگان نمی‌تواند راه حلی برای بیماری کشور و شرایط این روزهای اقتصاد ایران باشد.

وی افزود: بدون بازگشت به مسیر عقل و رشد و توسعه اقتصاد ملی از راه برقراری رابطه عادلانه و عزتمندانه با دنیا، ممکن نیست بتوانیم سرمایه‌های لازم را برای جبران عقب ماندگی کشور فراهم کنیم.

رئیس انجمن آردسازان ایران گفت: در مسابقه ناعادلانه غول تورم و افزایش حقوق کارگران، زندگی کارگران و بازنشستگان فلج شده است. هر روز سفره کارگران کوچکتر شده است. دولت شما باید این لکه ننگ را از پیشانی مملکت پاک کند. هیچ کارگری نباید شرمنده زن و بچه‌اش باشد.

وی اضافه کرد: ایست و بازرسی‌های غیر ضروری باید از پیش روی تولید برداشته شود. این سامانه‌ها هیچ خاصیتی جز بزرگتر کردن فسادها در کشور نداشته است. همه فسادهای بزرگ در سیستم‌های سامانه‌ای انجام شده است. تولید اطلاعات و آمار یک ضرورت است اما منوط کردن آمارها به سیستم‌های غلط سامانه‌ای ریسک بزرگی را برای کشور به همره خواهد داشت.

صالحی رئیس سابق سازمان شیلات نیز با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هیچ‌گاه متناسب نبوده است، افزود: نیازمندیم که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی گفت: در بحث غذای سلامت آبزیان اقدامات خوبی انجام شد و در برنامه چهارم هم این مسئله به خوبی دیده شد اما متاسفانه دولت معجزه هزاره سوم آن را کنار گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha