۰ نفر

چرا شیرخشک در داروخانه‌ها کم است؟

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۵۶
کد خبر: 836911
چرا شیرخشک در داروخانه‌ها کم است؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فاصله چند ماهه واریز سهم یارانه ارزی شیر خشک به حساب داروخانه‌ها توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: در مجموع به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و همچنین عدم پرداخت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده است و توان مالی لازم برای تامین شیر خشک را ندارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود مهدوی‌نیا با اشاره به وضعیت کمبود شیرخشک در خوزستان اظهار کرد: بعد از اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارز شیر خشک را از ارز ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۶۰۰ رساند، قیمت شیر خشک تقریبا دو برابر شد اما سازوکاری تعیین کردند و گفتند باید شیرهای خشک را در سامانه تی‌تک ثبت کنند تا مشتری شیر خشک را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند و ما به تفاوت آن توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب دارودخانه ها واریز شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بین خرید شیر خشک توسط داروخانه‌ها و واریز ما به تفاوت توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها فاصله چند ماهه وجود دارد، بخش زیادی از پول، از گردانه تامین و توزیع خارج می‌شود، بنابراین نه تنها داروخانه بلکه شرکت‌های توزیع‌کننده هم دچار مشکل شده‌اند و این پول در حال خارج شدن از چرخه تولید هم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سهم یارانه ارزی که باید توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها واریز شود با فاصله چند ماه واریز می‌شود و این مساله موجب شده است پول در یک جا و آن هم در سازمان هدفمندی یارانه‌ها دپو شود و امکان تولید و تامین شیر خشک سخت شده است.

وی ادامه داد: در مجموع به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و همچنین عدم پرداخت سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده است و توان مالی لازم برای تامین شیر خشک را ندارند.

مهدوی‌نیا بیان کرد: با وجود همه این شرایط، داروخانه‌ها احساس تعهد دارند و همچنان در حال مقاومت هستند تا شیرخشک را تامین کنند اما اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مشکل را حل نکند، روز به روز این وضعیت بدتر می‌شود.

وی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از نوزادان، از طریق معاونت بهداشت دانشگاه و به صورت رایگان یا با مبلغ بسیار پایین شیر کوپنی دریافت می‌کنند که مدتی تامین نشد و بار شیر خشک کوپنی هم به بار شیر خشک غیرکوپنی افزوده شد و مصرف را بالا برد در نتیجه، ذخایر شیر خشک کمتر شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کمبود شیرخشک از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در نتیجه ذخایر شیر خشک در داروخانه‌ها و منازل کمتر شد بنابراین هر چه شیر خشک در کارخانه تولید می‌شود، مستقیم از تولید به مصرف است و ذخیره نمی‌شود بنابراین با تعطیل شدن چند روزه یا کمبود ماده اولیه و متوقف شدن تولید شیر خشک برای چند روز هم، کمبود شیرخشک خود را نشان می‌دهد.

مهدوی‌نیا بیان کرد: ماهانه حدود ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک در خوزستان نیاز داریم که تامین این مقدار به صورت تدریجی انجام می‌شود و مردم نمی‌توانند کل سهمیه خود را در یک مراجعه دریافت کنند.

وی افزود: کمبود شیر خشک تنها مربوط به خوزستان نیست و مربوط به کل کشور است. مقرر شده است مجلس شورای اسلامی دستگاه‌های مربوطه را دعوت کند تا ملزم شوند کار را سامان‌دهی کنند تا از این وضعیت خارج شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha