۰ نفر

«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰
کد خبر: 839279
«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

غبشهر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید روغن و چربی‌های خوراکی است که برای سال جاری ۱۶۴۰ میلیارد پیش بینی کرده است. غبشهر از نظر تکنولوژی دارای پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین دستگاه‌های تصفیه و بسته‌بندی روغن خوراکی در سطح کل کشور می‌باشد. ارزش مارکت سهم حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال است و قیمت سهم حوالی ۲۱۸۰ ریال می باشد. به نظر میرسد در حوالی ۲۰۰ کف قیمت سهم بسته شده و در صورت بهبود شرایط بنیادی و افزایش نرخ روغن در سال جاری می تواند با دید میان مدت رشد مناسبی داشته باشد. در ادامه به مرور عملکرد و تحلیل تکنیکال سهم می پردازیم.

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ شرکت صنعتی بهشهر به‌ عنوان در سال 1330 تاسیس شد. فعالیت اصلی غبشهر تاسیس و بهره‌برداری از کارخانجات پنبه پاک‌کنی، روغن‌کشی، تصفیه روغن و تولید انواع روغن، پنبه، لینتر و کنجاله است. همچنین موضوع فعالیت فرعی این شرکت تولید و خرید و فروش محصولات غذایی مانند انواع سس، غلات، قند و شکر، برنج، چای، میوه خشک و آب معدنی و بسته‌بندی و توزیع آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی است. غبشهر بابت تولید روغن نباتی با سهم بازار حدود ۲۱٫۸ درصد مصرف‌کننده در بین برجسته‌ترین شرکت‌های تولیدکننده است. میزان سهم شرکت از بازار در قسمت روغن صنف و صنعت حدود ۴۶٫۵ درصد است. نرخ‌های فروش محصولات بر اساس نرخ‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با کسر هزینه‌های توزیع و فروش، حاشیه سود متعارف و مفاد قرارداد منعقدشده با شرکت طلوع پخش آفتاب تعیین می‌شود. تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه (روغن خام) غبشهر، شرکت‌هایی نظیر بازرگانی دولتی ایران، ایژیا گلوبال، صنعت غذایی کوروش، روغن کشی نوید خلیج فارس، کاسارا و آراسا هستند.

تخصیص ارز و مالیات بر ارزش افزوده از چالش های مهم صنعت روغن است:

روغن از دانه‌های روغنی به دست می‌آید که سالانه حدود ۳ میلیون دانه وارد کشور می‌شود. از این آمار حدود ۵۴۰ هزار تن روغن استحصال شده و روغن خام به دست می‌آید. در ادامه این روغن خام در کارخانه‌ها تصفیه و بسته بندی شده و به عنوان انواع روغن خوراکی وارد بازار می‌شود.مشکلات تخصیص ارز یکی از چالش‌های این حوزه است. مالیات ارزش افزوده موضوع دوم است که از ۹ درصد به یک درصد تمدید شده اما این عدد برای کنجاله صفر است. پرسش این است که چرا برای دانه‌های روغنی که ایجاد اشتغال کرده و روغن خام از آن استحصال می‌شود همچنین باقی آن به عنوان کنجاله، خوراک دام می‌گردد باید یک درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده داشته باشد اما کنجاله که تنها به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد مالیات ارزش افزوده آن صفر باشد. سود بازرگانی بین دانه‌های روغنی و کنجاله چالش بعدی بوده و برای دانه‌های روغنی بالاتر از کنجاله است. این معضلات برای تسهیل روند تولید باید حل و فصل شود.

سهامداران و مالکین اصلی شرکت:

«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

شرکت صافولا بهشهر با مالکیت ۷۹٫۹۰ درصد از سهام غبشهر، سهامدار عمده آن است. شرکت صافولا یک هلدینگ بین‌المللی تولید مواد غذایی عربستان سعودی است که دارای زیرمجموعه‌هایی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا است. شرکت‌های صنعتی بهشهر و مارگارین پس از پیوستن به شرکت صافولا، شرکتی با نام صافولا بهشهر را ایجاد کردند.

فصل اول غبشهر چگونه گذشت؟

مروری بر اخرین گزارش تفسیری شرکت مربوط به دوره سه ماهه منتهی به 29 اسفند 1402:

سال مالی شرکت منتهی به آذر است.غبشهر در سه ماهه منتهی به اسفند سود خالص 449 میلیارد تومانی کسب کرده که نسبت به سه ماهه سال 1401 ، 4 درصد کاهش سوداوری داشتیم.

به ازای هر سهم 128 ریال سود ساخته و سود ناخالص شرکت به 641 میلیارد تومان رسیده و 20 درصدی کاهش یافته است. درآمدهای عملیاتی با سرمایه 3500 میلیارد تومانی 10 درصد کاهش داشته است و به 5265 میلیارد تومان رسیده است.

«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

نسبت های مالی شرکت:

«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

عملکرد فرودین ماه 1402 غبشهر نیز به تازگی روانه کدال شد تا 4 ماه سال مالی سپری شود:

صنعتی بهشهر در فروردین ماه 1,244 میلیارد تومان فروش ثبت کرده است که نسبت به اسفند 45 درصد کاهش داشته است. میانگین مبلغ فروش ماهانه سال مالی قبل برابر با 1,560 میلیارد تومان بوده است.شرکت در ماه جاری 25.9 هزار تن محصول تولید کرده است.میانگین مقدار تولید ماهانه سال مالی قبل برابر با 30 هزار تن بوده است و جمع کل تولید 4 ماهه برابر138.146 تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته کاهش 3.5% دارد.

مقدار فروش در ماه جاری 25.2 هزار تن بوده میانگین مقدار فروش ماهانه سال مالی قبل برابر با 30 هزار تن بوده است. جمع مقدار فروش 4 ماهه شرکت برابر 146.346 تن می‌باشد. مدت مشابه سال گذشته 140.321 تن روغن فروخته بود که شاهد رشد 4.2% در مقدار فروش هستیم.

نرخ روغن خوراکی مایع 596,000 ریال به ازای هر کیلوگرم ثبت شده است.اوج نرخ فروش روغن خوراکی مایع شرکت، مربوط به خرداد 1401 با قیمت 747,000 به ازای هر کیلوگرم بوده است.

جمع مبلغ فروش 4 ماهه برابر 6.509 میلیارد تومان است که در مدت مشابه سال گذشته نیز 7.320 میلیارد تومان فروخته بود که نشان از کاهش 11% در مبلغ فروش دارد.

تکنیکال سهم و شمارش امواج:

«غبشهر» تولیدکننده روغن خوراکی زیر ذره بین تحلیل

یک سیمتریک را از 99 تا ماه 11 ، 1401 تمام کرده و وارد الگوی بعدی صعودی شدیم. موج شارپ A را تا 395 تومان در نمودار تعدیلی داشتیم. سپس B از اردیبهشت 1402 شروع شد و شارپ اصلاح کرد که اگر دیامتریک باشد و تمام شده باشدبا رعایت حد ضرر 190 باید برگشت سهم محقق شود. اگر ترکیبی باشد به صورت ساید در کانال 190 – 240 احتمالا مدت ها نوسان کند. باید دید وضعیت تقاضا در سهم و گروه و بازار سهم را به چه سمت و سویی میکشاند. فعلا حد ضرر 190 برای سهامداری رعایت شود و هدف های 240-270 و سپس 295-320 برای میان مدت 6ماهه دنبال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha