۲ نفر

اختصاصی «اقتصاد آنلاین»:

تعرفه مهندسان ساختمان تعیین شد؛ فقط ۲۷ درصد/ روسای سازمان نظام مهندسی: این عدد بی انصافی است

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۸
کد خبر: 839304
تعرفه مهندسان ساختمان تعیین شد؛ فقط ۲۷ درصد/ روسای سازمان نظام مهندسی: این عدد بی انصافی است

سرانجام پس از ماهها کش و قوس فراوان میان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی، تعرفه نظام مهندسی ساختمان ۲۷ درصد تعیین شد که این میزان موجب نارضایتی روسای سامزان های نظام مهندسی ساختمان را در پی داشت.

اقتصاد آنلاین- اکبر محمودی: تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان به میزان سایر مشاغل کشور به یکی از مطالبات مهندسان و سازمان های نظام مهندسی تبدیل شده بود. روسای سازمان های نظام مهندسی معتقد هستند که در سال‌های اخیر برای تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان همواره با چالش مواجه بوده اند و در سال‌های گذشته مشکلات متعددی که تبعات اجتماعی نیز در پی داشت به وجود آمد.

آنها معتقد هستند که هرساله این دغدغه در بین جامعه مهندسان وجود داشته که به دلیل وجود قوانین و مقررات ملی ساختمان و از سوی دیگر روش تعیین تعرفه، چالش برانگیز بوده و از ۱۸ سال گذشته تاکنون این مقررات بازنگری نشده است. حال با تعیین تعرفه ۲۷ درصدی برای سازمان های نظام مهندسی و ابلاغ آن، این چالش باز هم بر سر جای خود باقی ماند و حل نشد.

رشد ۲۷ درصدی به میزان زیادی اجحاف در حق مهندسان ساختمان خواهد شد

چرا که روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد هستند که وقتی حداقل دستمزد کارگران ۳۵ درصد و یا تعرفه سازمان نظام پزشکی ۴۰ درصد افزایش داشته است رشد ۲۷ درصدی به میزان زیادی اجحاف در حق مهندسان ساختمان خواهد شد. روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد هستند که اگر تعیین تعرفه حق الزحمه بر مبنای هزینه ساخت تعیین شود باید حق الزحمه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

هر چند انبوه سازان نیز معتقد هستند که هزینه های دریافت شده از سوی سازمان های نظام مهندسی ساختمان با خدماتی که ارائه می کند به هیچ وجه مطابقت ندارد و اتفاقا باید گفت که در مقابل خدماتی که سازمان های نظام مهندسی ارائه می کنند هزینه ها بالا است. پس چگونه معتقد هستند که تعرفه ها و حق الزحمه ها باید مطابق با آن و همراستا با آن افزایش یابد؟

تعرفه مهندسان ساختمان تعیین شد؛ فقط ۲۷ درصد/ روسای سازمان نظام مهندسی: این عدد بی انصافی است

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران معتقد است که البته انبوه سازان در خصوص هزینه های ساخت و اینکه می گویند باید تعرفه ها نیز مطابق با آن هزینه ها افزایش یابد بارها به روسای سازمان نظام مهندسی گوشزد کرده ایم که اصلا هزینه های ساخت هیچ ارتباطی با تعرفه و حق الزحمه نباید داشته باشد.

هزینه های دریافت شده از سوی سازمان های نظام مهندسی با خدماتی که ارائه می کنند مطابقت ندارد

او ادامه داد: هزینه های دریافت شده از سوی سازمان های نظام مهندسی ساختمان با خدماتی که ارائه می کند به هیچ وجه مطابقت ندارد و اتفاقا باید گفت که در مقابل خدماتی که سازمان های نظام مهندسی ارائه می کنند هزینه ها بالا است. پس چگونه معتقد هستند که تعرفه ها و حق الزحمه ها باید مطابق با آن و همراستا با آن افزایش یابد؟

او در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست سازمان نظام مهندسی ساختمان مبنی بر اینکه باید تعرفه و حق الزحمه مهندسان در سال جاری حداقل به میزان ۴۰ درصد و حتی متناسب با هزینه ساخت ۱۰۰ درصد افزایش یابد مورد پذیرش است؟ گفت: در خصوص حق الزحمه و تعرفه سازمان های نظام مهندسی بارها و بارها صحبت کرده ایم و نسبت به خدماتی که مهندسان و سازمان نظام مهندسی ارائه می کنند اظهار نظر شده است.

تعرفه مهندسان ساختمان تعیین شد؛ فقط ۲۷ درصد/ روسای سازمان نظام مهندسی: این عدد بی انصافی است

اما حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان پیشتر گفته بود که تعرفه حق‌الزحمه مهندسان براساس هزینه ساخت تعیین می‌شود و فرمول محاسبه تعرفه حق‌الزحمه هیچ تطابقی با هزینه ساخت واقعی ندارد؛ برهمین اساسا از سال (۱۴۰۱) درخواست بروزرسانی نرخ تعرفه را به سازمان مربوطه ارجاع دادیم.

اگر بر مبنای هزینه ساخت این حق الزحمه تعیین شود باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معتقد است که باید تعرفه و حق الزحمه مهندسان به اندازه تعرفه سازمان نظام پزشکی ۴۰ درصد یا برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد در سال جاری افزایش یابد. البته اگر بر مبنای هزینه ساخت این حق الزحمه تعیین شود باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. غیر از این عدد باشد بی انصافی است.

این اظهارات نشان می دهد که از یک سو جامعه مهندسی و سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است که بر اساس شرایط فعلی کشور میزان نرخ حق‌الزحمه سازمان های نظام مهندسی و مهندسان باید طبق نظام پزشکی یا معادل رشد حقوق کارگران افزایش یابد اما از سوی دیگر سازندگان و انبوه سازان مدعی هستند که میان خدماتی که سازمان های نظام مهندسی ارائه می کنند با هزینه هایی که هم اکنون بابت حق الزحمه دریافت می شود مطابقتی وجود ندارد.

تعرفه مهندسان ساختمان تعیین شد؛ فقط ۲۷ درصد/ روسای سازمان نظام مهندسی: این عدد بی انصافی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    سازمان نظام مهندسی فقط به فکر خودشان هستند و پولی که می گیرند خیلی خیلی بیشتر از خدماتی است که به مردم می دهند و اکثر مردم از پولی که به نظام مهندسی می دهند ناراضی هستند
  • امیر IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    کسانی که میگن حق الزحمه زیاد هست تا حالا دیه جان و مال انسان ها رو ندادن و کارشون به دادگاه نکشیده .... دستمزد مهندس این روزها از یه مکانیکی هم کمتر شده و توجه داشته باشید که این صنعت در رکود هست...
  • قاسم اسمعیلی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    والله برای یک نظارت از ما حدود 70 میلیون گرفتند اما ما نظارتی ندیدیم فقط مهندس ناظر که با تماس من سر ساختمان آمد با من و کارگرها سلام و احوال پرسی کرد و خداحافظی والسلام هزینه 70 میلیون برای سلام و احوالپرسی ظلمی که نظام مهندسی می‌کنه
  • محمد IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    اگر مقایسه ای بین دستمزد سایر عوامل ساخت مثل قالب بند و آرمانور بند ومجری و....وتعرفه مشخص شده برای آنان مشخص میشود مهندسان باید تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند متأسفانه.....
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    انبوه سازان خودشون روسای نظام مهندسی هستند و مافیای اصلی ساخت و ساز بخاطر همین هیچ وقت نمیان برای خودشون هزینه بالاتر تصویب کنند. فقط و فقط یک راه داره که مهندسان متحد شوند و سهمیه سال جدید باز نکنند.
  • شکیب DE ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    تازه 27در صد هم نیست از طرفی هرساله ازتورم سالیانه کمتر رشد داره واین یعنی فاصله با میزان واقعی
  • کارمند IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    جامعه جهان سوم یعنی پزشک میلیونره و مهندس هاش راننده تاکسی! باید فرق جهان سوم را با بقیه احساس کنیم
  • علیرضا لاجوردی حسینی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    48 8
    با تشکر از حمایت دکتر شکیب ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در افزایش ۱۰۰%حق الزحمه مهندسین ساختمان ظاهراً آقای محتشم هیچگونه اطلاعاتی از مقررات ملی ساختمان و مسولیت های مهندسین زحمتکش ندارند و اطلاعات ایشان در حد شغلشون نیست.
    • R IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      0 0
      میشه بگید چه زحمتی!؟ این هم بی انصافی هست مردم بدبخت بخاطر ۴تا خط باید نزدیک ۵۰میلیون بدن . کلا حرومه پولی میگیرن نقشه ساختمانی چیه که باید این همه پول بخاطرش بگیرن . یارو چند سال طول میکشه نقاشی میکشه نمیتونه به این قیمت مهندسان ساختمانی بفروشه . مهندس یه کپی میگیره کلی پول میگیره . بدون زحمت . نظارت هم اگه میکردن وضعیت ساختمانها این نبود ‌ بجای بفکر پول بودن به فکر جیب و جان مردم باشین .
  • مسعود IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    با سلام واقعا حق افزایش نباید داشته باشند اکثرا دارای چند شغل به صورت رسمی و خصوصی کار می‌کنند به نظر من باید به ازای بازدید و وقتی که سر ساختمان باشند بهشان پول پرداخت بشه .طرف چند بار هر بار ۲۰ دقیقه میاد میلیونه تومان میگره و اون هم هزار منت میزاره .طرف کارمند رسمیه صبح تا شب سرکاره ،ماهانه ۱۵میلیون نمیگیره
  • Saeed IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    52 7
    انبوه سازانی که اینو میگن. به خودشون رجوع کردن که مصالح بی کیفیت و ارزان قیمت رو در ساخت استفادع میکنن و چند برابر قیمت به مردم میفروشن؟؟؟ این تعرفه مهندسان اصلا قابل قبول نیس و با این تعرفه کم انتظار دارن از صبح تا شب سر پروژه باشیم؟؟؟ نه نمیشه. اول ادم باید عیب خودشو ببینه بعد عیب دیگران رو بگه. مگه دستمزد مهندس چقدره 100% هم افزایش بدن بازم جا داره انقدر دست نزدن به تعرفه که سال هاست کم مونده. هیییچ تاثیری در قیمت ملک نداره هزینه تعرفه. اونا میخوان بیشتر بکنن و سود کنن چند میلیون رو هم دوس ندارن بدن. واحدی که با حمایت دولت هم میسازن که از بازار ازاد هم ارزون در میاد براشون. هم قیمت بازار ازاد میفروشن بخاطر همینه گرونه مسکن. به سود عادی قانع نیستن این انبوه سازان. دوس دارن واحدی که مثلاااا 500 میلیون براشون تموم شده 3میلیارد به مردم قالب کنن. حالا ببینین مشکل از کیه!!!
  • احمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    مگه انبوه ساز یا همان بساز بنداز از مهندس ناظر خوشش میاد ؟ نه حتی میخواد اصلا حذف شوند. خوب دیگه قانونگذار تصمیم عقلانی خواهد گرفت.
  • مرتضی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    با این شغل اشباع شده ،که دانشکده الهیات، رشته مهندسی فارغ تحصیل میکنن،با این همه مسولیت با درآمدی که از یک استا بنا کمتره دیگه میخوای خدمات خوب هم بدیم دلتون خوشه آقای انبوه ساز دنیای مسولیت شما قبول کن ببینم شب خوابت میبره،یک املاکی که نه مسولیت داره نه زمان آنچنان میزاره ۱۰۰ برابر ناظر گیرش میاد ،انصافتون کجا رفته
  • Ghasem IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    0 0
    اگه طراحی فاکتور بگیریم انصافا بابت نظارت خیلی ظلم شده
  • صدای ملت US ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    پس بیمه مهندسین نظام مهندسی ساختمان چی شد ؟ شورای نگهبان نیز تایید کرد ، پس چرا اجرایی نمیشه ، تمام مسوولیت گردن مهندس ناظره و همیشه محکوم ، پس حمایت از مهندسین کجاست ، ای کاش بجای ۲۰سال درس خوندن و۱۵سال تلاش در حرفه مهندسی میرفتم شاگردی الان شرمنده زن وبچم نبودم.
  • احمدی IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 1
    با درود تعرفه مهندسان حتی برای شهر تهران هم بسیار بالا هست زیرا که بطور مثال برای یک ساختمان سه طبقه با متراژ پانصد متر چهار نفر مهنرس طراح مجموعا هفتاد و پنج میلیون تومان دریافت میکنند و هر کدام نهایتا یک یا دو روز برای طراحی های معماری و برق و مکانیک و. وقت می گذارند. مهندسین نظارت برای حداکثر چهار مرحله نظارت یعنی حداکثر چهار ساعت وقت برای این پروژه حدود یکصد میلیون تومان دریافت میکنند. این مبالغ وحشتناک بالا هست و نمیدانم متولیان امر چگونه تصمیم می گیرند. گویا متولیان امر نمیدانند که سازمان نظام مهندسی سال سه تا چهار بار تعرفه ها را افزایش می دهد.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    اگر نداره طبق قانون تعرفه بر اساس قیمت ساخت محاسبه میشه ودلبخواهی نیست که تصمیم بگیریم مثلا اینقدر درصد افزایش دهیم در ضمن ما مهندسین به همین روش محاسبه تعرفه هم اعتراض داریم
  • Asadi IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام و احترام، مهندسین محترم باید پشت یکدیگر باشند تا تعرفه به واقعیت که درصدی از هزینه ساخت هست برسد. باید طبق مقررات ملی ساختمان و قوانین مربوطه تعرفه مشخص شود.
  • مهندس عمران IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 0
    انبوه سازان نهاد های سرمایه گذاری تجاری هستند که وقتی به جریان افزایش قیمت ساخت برخورد می کنند به زعم خود با کاهش حق الزحمه ها (از کارگر کرفته تا نیروهای متخصص) سعی در سود آوری و جبران هزینه میکنند چون بلد نیستند علمی کار کنند و از بار مسولیت حقوقی مهندسان اطلاعی ندارند ، با توجه به مسولیت مهندس اعم از مشاور ، ناظر و مجری حق الزحمه ها بسیار ناچیز است حتی مقایسه حق الزحمه مهندسی با پزشکی جفای بزرگی به جامعه مهندسی است ما در تکنولوژی و کیفیت ساخت انتظار داریم در حد کشورهای صنعتی باشیم پس چرا میزان حق الزحمه ها با آن کشورها مقایسه نمی شوند در آن کشورها میزان درآمد یک پزشک یا کارگر را با نیروهای متخصص و مهندس مقایسه کنید حقوق یک مهندس با بیست سال سابقه کار بسته به نوع مسولیت حد اقل باید بین ۲۰ تا ۵۰ هزار دلار باشد
  • مجید IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    بی عرضه ترین سازمان کشور سازمان نظام مهندسی ،وقتی خود مسئول سازمان میاد. ۲۷ درصد درخواست میده و با ۲۷ درصدش موافقت میشه ،اخر سر هم میاد میگه این کمه،یعنی چی!!؟؟علاوه بر این بی عرضگی،اشخاص و دفاتری در این زمینه بدون داشتن پروانه طراحی در همه کشور فعال هستند،اگه مسئولین نظام پزشکی رو ی سال به ما قرض بدن ،همه این رانت رانت بازی های بازارو میتونیم جمع کنیم،امان از بی اختیاری رئوسای سازمان نظام مهندسی کشور،تا سر سرویس بهداشتی میخوان برن از مافیا اجازه میگیرن
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام این روزها کارمهندسی دیگه ارزش ندارد حتی خودمسیولین سازمان هم ازما حمایت درستی انجام نمی دهند شما جامعه پزشکی رامقایسه کنید ریس سازمان ومعاون سازمان مذکور به خاطرآنچه که اهانت رسانه ای می نمامد اسعفا میدهدتعرفه را خودشان تعیین می کنند برای ۳ دقیقه ویزیت متخصص ۲۵۰ تا۳۵۰ می گیرند ولی ما درمقایشه ساعتی ۱۰۰ تومان هم نمی گیریم این درسته اگرمهندسین همت کنند اصلا کار قبول نکنند تا ساختمان خودش درست بشود اینجوری معیشت مهندسان واقعا تحت شعاع قرارگرفته ازرسانه ها می خواهم کمی هم به این قشر که صد برابر پزشکان خدمت می کنند و بی ریا وصادقانه وبی سر وصدا توجه ویژه ای داشته باشند آمار اتفاقات تلخ خیلی برای ما زیاد است سختی کار فوق العاده است پشت میزی نیست یاعلی
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 1
    با سلام. اون بندگان خدایی که قصد دارند برای خودشان خانه بسازند و انبوه ساز نیستند، و به سختی پول ساخت رو مهیا می‌کنند چه گناهی کردند که هرساله با افزایش عوارض پروانه، عوارض نظام مهندسی و به تبع اون افزایش حق بیمه و گرانی مصالح مواجه شوند. افزایش اینگونه تعرفه ها مستقیما بر افزایش قیمت ملک تاثیر خواهد گذاشت و برای میلیون ها آدم که قصد خانه دار شدن دارند مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.
  • آرمان ربیعی US ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    ظاهرا میخوان قیمت مسکن رو با کف دستمزد مهندس ها کنترل بکنن ای کاش دستمزد مهندس رو واقعی پرداخت کنند که نگهبان پروژه حقوقش از مهندس پروژه بیشتر نباشه و مسایل دیگه رو برای کنترل قیمت مسکن پیگیری کنند
  • راد US ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    اتفاقا این عدد زیاد هم هست چون پارسال ۶۰ درصد افزایش هزینه های نظارت و طراحی رو اعمال کردند‌. متاسفانه شهرداری و نظام مهندسی و تامین اجتماعی فقط دنبال تیغ زدن سازنده ها هستند و در آخر هم سازنده رو مقصر گرونی مسکن اعلام میکنند
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    دولت مزد غیر حداقل بگیر را ۲۲ درصد افزایش داده و سازمان برنامه مهندسان غیر حداقل بگیر را ۲۷ درصد افزایش داده است. این مهندسین بیمه خود را به تامین اجتماعی پرداخت می کنند و بلحاظ قانون کار مزد بگیر هستند. دولت مزد را چند نرخی کرده است. مانند دلار، نیمایی، آزاد و ... . کارگران غیر حداقل بگیر نیز می بایست حداقل ۲۷ درصد بگیرند. این دولت چه داستانی است !.
  • شاهین IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    0 0
    سلام سازمان پول هنوز کار شروع نشده است از مالک اخذ میکند و حداقل ۶ تا یک سال در حساب اوست و کلی سود می گیرد و ناظر ساختمان فقط ۵ یا ۶ مرحله به مدت حداکثر نیم ساعت تا یک ساعت بسته به پروژه بازدید و انطباق اجرا با نقشه ها را کنترل می کند آخه این چه تناسبی با افزایش قیمت کارگران که روزی حداقل ۸ ساعت کار می کنند یا طبیب ها که بیمار را معالجه می کنند دارد؟ که تعرفه باید مطابق آنها افزایش یابد؟! والا همین تعرفه هم بیشتر از کاری هست که انجام می شود