۰ نفر

در گفتگو عباسی با اقتصادآنلاین:

باید محصولات، با مصرف آب کمتر را صادر کنیم/ استفاده کشاورزان از سم زیاد، باعث مرجوع محصولات می‏شود

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبر: 839184
باید محصولات، با مصرف آب کمتر را صادر کنیم/ استفاده کشاورزان از سم زیاد، باعث مرجوع محصولات می‏شود

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی گفت: گاهی کشاورز برای جلوگیری از آفت، سم را به عنوان تنها روش مقابله با در نظر می‌گیرد. سمی هم که استفاده می‌شود ممکن است اصل نباشد؛ از این رو کالاهای کشاورزی ما مرجوع می‎شود.

اقتصادآنلاین _ علیرضا عباسی، نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مصاحبه با اقتصادآنلاین در خصوص صادرات محصولات کشاورزی گفت: ما ظرفیت‌هایی داخل کشورمان داریم، مثلاً 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم. درست است که با محدودیت منابع آبی روبرو هستیم، ولی دانش فنی خوبی بدست آوردیم. همچنین اراضی مناسبی داریم که می‌توانیم دانش خودمان را به آنجا منتقل کنیم و می‌توانیم عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه توضیح داد: ما اول انقلاب حدود 20 میلیون تن تولید محصول کشاورزی داشتیم؛ ولی امروز 120 میلیون تن تولید محصول کشاورزی داریم. یعنی در طی این 45 سال تولید محصول کشاورزی 6 برابر افزایش پیدا کرده است. دانش بیشتر ما باعث شده که این افزایش ایجاد شود.


این نماینده مجلس اعلام کرد: موردی که باید به آن‌ توجه کرد، این است که ما محدودیت منابع آبی داریم. اگر می‌خواهیم صادراتی انجام شود، صادرات محصولات پر آب‌بر کشاورزی نباید جزء لیست باشد.


وی تصریح کرد: حتماً باید به دنبال ارتقا ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشیم. مثلا 90 درصد زعفران دنیا را ما تولید می‌کنیم، اما 10 درصد گردش مالی زعفران هم دست ما نیست؛ این یکی از خسارت‌هایی است که با آن مواجه هستیم. می‎توانیم در حوزه فناوری، صنایع تبلیغات و دانش‌بنیان وارد شویم و آنها را تبدیل به ارزش افزوده کنیم. به جای اینکه نفت یا محصولات کشاورزی رو به صورت خام صادر کنیم، آنها را به شکل دیگری در بازار جهانی ارائه دهیم.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی در خصوص مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران گفت: از موضوعاتی که با آن مواجهه هستیم، بحث سمومی است که کشاورزان در دنیا استفاده می‌کند. ولی گاهی کشاورز برای جلوگیری از آفت، سم را به عنوان تنها روش مقابله با آفت در نظر می‌گیرد. آن سمی هم که استفاده می‌شود ممکن است سم اصل نباشد و تقلبی باشد؛ بنابراین چند برابر مورد نیاز سم استفاده شده است. وقتی چند برابر سم استفاده شود، این سم‌ در محصول کشاورزی باقی می‎ماند.


وی در ادامه توضیح داد: در گمرک‌ها بر روی محصولات آزمایشاتی را انجام می‌دهند و ممکن‌ است میزان سمی که باقی مانده بیش از حد مجاز باشد. حتی اگر درصد کمی هم بالاتر باشد، باعث می‌شود آن محصول را برگردانند. حالا ممکن است همان سطح سم در کشور ما مورد استفاده قرار گیرد و منعی نداشته باشد. اما در سایر کشورها استاندارها متفاوت است، مثلا در کشورهای اروپایی ممکن است استانداردهایشان سخت‌تر باشد. پس برگشت محصولات در رابطه با باقی مانده سمومی است که استفاده می‌شود.

عباسی اشاره کرد: سموم بعضی وقت‌ها ممنوعه یا تقلبی است و یا ممکنه است تاریخ مصرف آن گذشته باشد. ما باید کشاورزی اورگانیک را در کشورمان توسعه بدهیم. از طرف دیگر از سمومی استفاده کنیم که با طبیعت سازگاری بیشتری داشته باشد. اگر به این سمت برویم دیگر این مشکلات را نخواهیم داشت و مرجوع شدن محصولات کشاورزی هم اتفاق نخواهد افتاد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از طرف دیگر ما باید مبارزه تلفیقی داشته باشیم. ما باید چندین روش را در مقابله با آفت در نظر بگیریم. وقتی اینگونه باشد میزان رشد سم پایین می‌آید. همچنین باید به زمان مناسب استفاده از سم هم توجه کرد. این را باید توجه کنیم محصولی که مردم مصرف می‌کنند، سلامت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha