۰ نفر

نماینده قالیباف در نشست فردای اقتصاد مطرح کرد:

سه درصد منابع به کالای نهایی می‌رسد/ما زنجیره ارزش کشورهای دیگر هستیم

۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۳۸
کد خبر: 849421
سه درصد منابع به کالای نهایی می‌رسد/ما زنجیره ارزش کشورهای دیگر هستیم

نماینده قالیباف گفت: از ۹.۵ میلیون بشکه معادل نفت و گاز که به کالای نهایی می‌دهیم، فقط سه درصد به نتیجه می‌رسد. ما زنجیره ارزش بقیه کشورها هستیم زیرا سیاست تجاری مناسبی نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، حسین قربان زاده نماینده قالیباف در نشست فردای اقتصاد درباره عوامل موثر بر تورم بیان کرد: ناترازی‌های بانکی و کسری بودجه می‌تواند در تورم اثر بگذارند. خلق پول توسط بانک‌های ناسالم در عرض کسری بودجه دولت، می‌تواند مشکل ایجاد کند.

وی افزود: جهش ارز به این خاطر است که برای کسری بودجه دولت فکر نکردیم. ارز به‌عنوان متغیر سیاستی در نظر گرفته نشده است. سیاستگزار پولی ما نتوانسته است تقاضا را در حوزه تسهیلات مدیریت کند.

به گفته قربان زاده پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف ما را به سمت دعاوی بزرگی در سطح بین‌المللی می‌برد.

وی ادامه داد: تقاضای بالای پول به خاطر کسری بودجه است. نقدینگی به این دلیل به سمت تولید نمی‌رود که تولید به صرفه نیست. در منطق اقتصادی که سرمایه‌های ملی را هدر دادیم و سرمایه خصوصی را فراری دادیم، خود به خود شرایط نامطلوب ایجاد می‌شود.

نماینده قالیباف بیان کرد: همه مشکلات اقتصادی به صورت زنجیروار به هم متصل هستند و اقتصاد را ویران می‌کنند. باید به سمت کریدور اصلاح رفت. اول اصلاحات سیاستی در ذیل بهره‌وری نیاز داریم. باید قاعده‌گذاری به نحوی انجام شود که برای تولیدکننده بصرفد که راستش را بگوید و درست عمل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیاستگزاری اقتصادی باعث شده است که واردکننده بیش برآوردی برای تخصیص ارز بیشتر داشته باشد و صادرکننده کم برآوردی برای بازگرداندن ارز کمتر؛ این پیمان‌سپاری افراد را وادار می‌کند که دروغ بگویند. باید فاصله نرخ ارز نیما و ترجیحی را از هم کم کنیم.

قربان‌زاده تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاری و تولید در داخل به‌صرفه شود. یک بخش مربوط به موضوع اصلاحات سیاستی است و در حوزه بهره‌وری دولت باید حرکتی شروع کند که در مدل اصلاحات اقتصادی انتخابی باشد. راهی پیش پای مردم بگذارد که در حوزه‌های مختلف اعتمادشان را کسب کرده و خودشان انتخاب کنند که به کدام مدل عمل کنند.

وی افزود: دولت باید به سمت خلق ثروت جدید برود. اما دولتی که مزه منفعت منابع بی‌زحمت زیر زمین را چشیده است، به این سمت نمی‌رود. دولت باید یک میلیون (هکتار) زمین فریز شده خود را داخل بازار بیاورد. دارایی‌های خود را اثر بخش کند. مدل‌هایی پیش مردم بگذارد که مردم بتوانند انتخاب کنند.

نماینده قالیباف بیان کرد: باید برای افراد بصرفد که وضع موجود را تغییر دهند. اول باید منفعت به خودشان برسد که روی چرخ رشد قرار بگیریم، به همین نسبت اقتصاد قوی می‌شود. هرجا منفعت مردم روی میز باشد، باید برای مذاکره اقدام کرد نه اینکه مذاکره فرسایشی در دستور کار باشد و نباید هیچ برای هیچ باشد.

وی توضیح داد: کسری بودجه و افزایش نقدینگی فی‌نفسه قبحی ندارند. در دنیا بعضا عامدانه کسری بودجه اتفاق می‌افتد تا قدرت متناظر نقدینگی و قدرت خرید وجود داشته باشد. ایرادی هم ندارد اما کسری بودجه ما متاثر از شیوه اقتصاد نفتی و رانتی است که اثرگذار است.

سه درصد منابع به مقصد می‌رسد

قربان زاده بیان کرد: باید به سمتی برویم که ریشه را اصلاح کنیم. از ۹.۵ میلیون بشکه معادل نفت و گاز که به کالای نهایی می‌دهیم، فقط سه درصد به نتیجه می‌رسد. ما زنجیره ارزش بقیه کشورها هستیم زیرا سیاست تجاری مناسبی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: محصولات خود را خام صادر کرده‌ایم. زنجیره تولید اصلاح نشود، اتکا به اقتصاد تک محصولی تغییر نمی‌کند که کسری بودجه اصلاح شود و رشد نقدینگی درست شود.

نماینده قالیباف گفت: دولت به خاطر افزایش منابع به دنبال افزایش تصدی‌گری است و اساسا از بنگاه‌های دولتی دست بر نمی‌دارد. جز رهبری که سه چیز را در کشور پذیرفته است و معتقد است در سیاست‌های جمعیت، آسیب اجتماعی و دهه ۶۰ در خصوص بازپس‌گیری و مصادره بنگاه‌ها اشتباه کردیم؛ دیگران به این مسایل اعتقاد ندارند. چون پذیرفتیم در مصادره بنگاه‌ها اشتباه کردیم، بنابراین سیاست‌های اصل ۴۴ به تبع آن تدوین شد.

وی افزود: وقتی از بازار سرمایه صحبت می‌کنیم، معلوم است که شستا و صندوق‌های تامین اجتماعی چه سهمی دارند. عملا سهم دولت در فضای اقتصادی فوق‌العاده بالاست و اگر در جایی سهام را واگذار کرده است، مدیریت را دودستی چسبیده است.

قربان زاده گفت: در ایران خودرو، مس، فولاد و سایپا حتی جایی که دولت سهم ندارد و تک واحدی است، مدیر توسط دولت انتخاب می‌شود. این روشن است که چه نتیجه‌ای دارد. یکبار برای همیشه باید باور شخص اول مملکت در بدنه اجرا تزریق شود و آنها بفهمند که باید در برج مراقبت بنشینند نه در کابین خلبان.

وی یادآور شد: دولتی که توان رگولاتوری ندارد، به سمت دخالت می‌رود. به نام مصرف کننده عملا تولید و زنجیره را بیچاره می‌کند. در حوزه واگذاری‌ها دلایل زیاد داریم. مدیری که در بخش مادر تخصصی است از لحظه‌ای که اسم شرکتش می‌آید، منطقی را می‌چیند که آن واحد به دست خودش باز گردد.

نماینده قالیباف گفت: اگر نهایتا مجموعه‌ای واگذار شد، با گزارش به واحدهای نظارتی، فساد اعلام می‌کند تا واحد واگذار شده به دامن خودش بازگردد.

وی افزود: با وضعیت فعلی حجم منابع دولت به حدی رسیده است که آن را نمی‌بیند و به سمت دارایی مالی مثل سهام عدالت و موضوعات دیگر می‌رود. به شکلی آنها را واگذار می‌کند که مدیریت دست خودش بماند و با توزیع غیر موثر مالکیت، یک عده وسیعی را قانع کند. این رفتار درد اقتصاد را درمان نمی‌کند. باید پذیرفت که در چنین روندی بخش واقعی اقتصاد یعنی بخش خصوصی که سرمایه‌اش را کف زمین پرچ می‌کند، همیشه باید نگران این باشد که فردا چه اتفاقی برایش می‌افتد.

دست در جیب بورس به دلیل کسری بودجه

قربان زاده توضیح داد: دولتی که به خاطر کسری بودجه مجبور می‌شود به حوزه‌های مختلف دست‌اندازی کند، دستش در جیب شرکت‌های بورسی است. تا این اعتیاد از ریشه درمان نشود، این رفتار در حوزه‌های مختلف به نحوی تسری خواهد داشت و حتی عطف به ماسبق هم می‌کند. اعتیاد وقتی شکل بگیرد، باعث اثرات مخربی مثل نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و بقیه موارد می‌شود.

وی افزود: در دولت قالیباف بعد از سه تا شش ماه شرایط پیش‌بینی پذیر کردن آن چیزی که در بازار سرمایه تاثیر دارد را فراهم خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم دخالت در شرکت‌های بورسی را به صفر برسانیم.

نماینده قالیباف گفت: کسری بودجه معلول اقتصاد تک محصولی است. اصلاحات در بخش انرژی را با کنترل قاچاق، جلوگیری از فلرسوزی و غیره آغاز خواهیم کرد و منابعی برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنیم.

وی یادآور شد: پیوندهای اقتصادی پایدار کشور را تحریم ناپذیر می‌کند حتما باید سراغ منابعی رفت که تحت عنوان سرمایه‌گذار خارجی جلب شود. باید با اصلاحات سیاستی اعتماد را به سرمایه‌گذار داخلی بازگردانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha