۰ نفر

تبدیل ۲.۷ میلیون مجوز کاغذی به شناسه یکتا

۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۸
کد خبر: 848967
تبدیل ۲.۷ میلیون مجوز کاغذی به شناسه یکتا

معاون اقتصادی وزارت اموراقتصادی و دارایی از اتمام آخرین فاز از اجرای احکام قانون تسهیل صدور مجوزها، اجرای مواد هفت و هفت مکرر قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون تا پایان اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت: در حرکتی جهادی حدود ۲.۷ میلیون مجوز کاغذی در سراسر کشور به شناسه یکتا تبدیل شد و تعداد شناسه یکتا در درگاه ملی مجوزها به ۴.۵ میلیون رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سیدعلی روحانی معاون اقتصادی وزارت اقتصادی در نامه ای به وزیر اقتصاد درباره جزییات روند اجرایی از آخرین فاز از اجرای احکام قانون تسهیل صدور مجوزها اعلام کرد:

جناب آقای دکتر خاندوزی وزیر محترم

باسلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند با اتمام آخرین فاز از اجرای احکام قانون تسهیل صدور مجوزها، اجرای مواد هفت و هفت مکرر قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به پایان رسید و طی آن در حرکتی جهادی حدود ۲.۷ میلیون مجوز کاغذی در سراسر کشور به شناسه یکتا تبدیل شد و تعداد شناسه یکتا در درگاه ملی مجوزها به ۴.۵ میلیون رسید.

جدول زیر اطلاعات دقیق‌تری درباره زمان و اجرای هر یک از فازهای پنج‌گانه از اجرای احکام قانونی تسهیل صدور مجوزها را نشان می‌دهد:

تبدیل ۲.۷ میلیون مجوز کاغذی به شناسه یکتا

درباره این پروژه بزرگ یادآوری چند نکته ضروری است:

۱. پنجمین گام از اجرای احکام قانونی تسهیل صدور مجوزها، در دو فاز انجام شد: فاز اول از ابتدای بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ (شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی) که طی آن ۴۰۰ هزار پروانه کسب کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد. فاز دوم از ۲۵ فروردین (فردای عید سعید فطر) تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (آخرین مهلت قانونی برای تبدیل همه مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا - سال بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل ابلاغی ۱۴۰.۱.۲.۱۰) انجام شد که در آن ۵۰۰ هزار مجوز کاغذی دیگر، به شناسه یکتا تبدیل شدند.

در این فاصله ۱.۸ میلیون مجوز کاغذی نیز با کمک بانک‌های اطلاعاتی ارائه‌شده دستگاه‌ها به‌صورت یک‌جا تبدیل به شناسه یکتا شدند که البته این روش، فرایندی طولانی و بسیار پرزحمت برای چک کدپستی، هویت و اخذ عکس دارد و برای بقیه دستگاه‌ها هم درحال اجراست.

۲. با گذشت مهلت قانونی اجرای پروژه تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، متأسفانه برخی دستگاه‌ها نه امکان تبدیل سیستمی این کار را اجرا کرده‌اند که (از مرداد ۱۴۰۲ به آن‌ها ابلاغ شده) و نه بانک اطلاعات مجوزهای کاغذی خود را در اختیار مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار قرار داده‌اند:

۱- وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی

۲. سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت)

۳. وزارت آموزش و پرورش

۴. وزارت کشور: سازمان شهرداریها و دهیاری ها

۵. سازمان حفظ محیط زیست

۶. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی (بجز سازمان بهزیستی)

۷. قوه قضاییه (شامل سازمان ثبت اسناد، مرکز وکلا و مرکز داوری)

۸. جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران

۹. جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران

با کمک دستگاه های نظارتی تلاش داریم از مسیر قانونی این ترک فعل و خلال در اجرای قانون، جبران شود. همچنین لازم به ذکر است وزارت ورزش و جوانان، سازمان ملی استاندارد و سازمان نظام پزشکی در اجرای پروژه تبدیل، پیشتاز بوده اند و شایسته تقدیر هستند.

۳. با وجودی که مهلت قانونی برای تبدیل مجوزهای کاغذی به پایان رسیده، ولی درهای پروژه تبدیل همچنان باز خواهد بود تا انشا الله ضریب تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در کل کشور به ۱۰۰ درصد و تعداد شناسه های یکتا به ۵ میلیون برسد. همچنین در پایان این کارزار، به مراجع صدور مجوز مهلت دیگری داده شد تا نواقص مجوزهای‌شان در درگاه ملی مجوزها را تکمیل کنند. بعد از آن، آماده جشن خداحافظی با کاغذ در صدور مجوزها خواهیم بود.

۴. با تبدیل مجوزهای کاغذی باقی‌مانده به شناسه یکتا و رسیدن بانک اطلاعات کسب‌وکارها به ۶ میلیون تا پایان ماه آینده بتدریج می‌توان از منافع داشتن پاسخ دقیق این سوال که «چه کسی؟ کجا؟ به چه کسب‌وکاری مشغول است؟» استفاده کرد و خدمات دولتی (شامل تراکنشهای بانکی، استفاده از برق و گاز یارانه‌ای و... ) به کسب‌وکارهای زیرزمینی را به‌تدریج قطع کرد تا اقتصاد زیرزمینی هرچه بیشتر رسمی یا محو شوند و به‌این‌ترتیب اقتصاد ایران بتواند برای اولین‌بار به‌طور سیستمی، نامحسوس و فراگیر، قاچاق و فراریان مالیاتی بزرگ را شناسایی کند. برای تحقق این هدف بزرگ، در گام بعدی سازمان امور مالیاتی می‌تواند با تعیین سقف تعداد و حجم تراکنش روزانه، هفتگی و ماهانه برای هر شناسه یکتا، فراریان مالیاتی و سوءاستفاده از پوزها را شناسایی کند.

۵. اجرای موفق آخرین مرحله از قانون تسهیل صدور مجوزها، تلاش و همکاری جهادگونه همکاران استانی وزارت متبوع بوده است که به عنوان بازوی اجرایی مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار همیشه پای‌کار بوده‌اند.

در پایان به صورت مختصر اقدامات اثربخش انجام شده برای تبدیل حداقل ۲.۷ میلیون مجوز کاغذی به شناسه یکتا به شرح زیر برای استحضار تقدیم می‌شود:

۵.۱. برگزاری ۱۲۰ جلسه توجیهی حضوری و وبیناری وزارت امور اقتصاد استانها با اتاقها و اتحادیه‌های صنفی و آموزش تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی به صدها کارگزار این پروژه در سراسر کشور.

۵.۲. ارسال ۴ میلیون پیامک به صاحبان کسب‌وکار استان‌ها.

۵.۳. تبلیع مستقیم در سکوهای داخلی (بله، ایتا، روبیکا) و خارجی (اینستاگرام، تلگرام) که فعالان اقتصادی حضور بیشتری دارند.

۵.۴. برگزاری ۷۰۰ روز میزخدمت در بازارها، مراکز صنفی و صنعتی، نمازهای جمعه به همه ادارات کل دارایی استانها و اتحادیه‌های صنفی به همراه پشتیبانی فنی و مرکز تماس میزها در سراسر کشور.

۵.۵. ارائه گزارش زنده از آخرین پیشرفت پروژه تبدیل به تفکیک استان‌ها و دستگاه ها در بخشهای خبری صداوسیما.

۵.۶. تهیه و انتشار بیش از ۳۵۰ خبر در سایتهای خبری، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و ...

۵.۷. طراحی پوستر، بنر، پرچم ساحلی و نصب آن در بیلبوردهای شهری و بین راهی در همه استانها.

۵.۸. چاپ و توزیع ۲ میلیون بروشور معرفی درگاه ملی مجوزها و روش تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در مراکز تجاری، نمازهای جمعه، راهپیمایی ۲۲ بهمن، نماز عیدسعید فطرف ایستگاه های مترو، میادین اصلی شهرها و توزیع پلاک به پلاک در بازار تهران در روزهای پایانی کارزار.

نظر به اثربخشی تلاش جهادی همکاران استانی و همکاران مرکز ملی پایش کسب‌وکار، پیشنهاد میشود از همکاران اصلی این پروژه بزرگ با پاداش نقدی و لوح سپاس قدردانی شود:

۱ تا ۵ مدیر کلهای استانهای استان های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، همدان و خراسان جنوبی

۶. شهاب الدین طرفدار مقدم (معاون فنی و درگاه مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار)

۷. ذبیح اله نجف پور (معاون مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار در امور صنفی)

۸. مهری وطن خواه (مشاور اجرایی مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار)

۹. محبوبه مرتضوی فر (مدیر فنی و فرایندی درگاه ملی مجوزها)

۱۰. آمنه شاددل (مسئول ارتباطات مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار)

۱۱ تا ۱۷. همکاران فنی و اجرایی مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار: خانمها: معصومه زارع مهرجردی، رخساره بداغی و ملیحه خرده پا و آقایان حسین فرهمند، آرمان مالکی و شاهین محمدی

با تشکر، سیدعلی روحانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha