۰ نفر

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷
کد خبر: 839869
این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

در این مطلب به معرفی بهترین مواد غذایی برای صبحانه یا زمان‌هایی که معده خالی است، می‌پردازیم. اگر سلامت دستگاه گوارش برای شما اهمیت دارد، همراه ما باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، برخی مواد غذایی وجود دارند که بر خلاف اثرات مفید آن‌ها در بدن انسان، اگر با معده خالی خورده شوند عملکرد دستگاه گوارش را مختل می‌کنند. در واقع این مواد غذایی در بخشی از سیستم گوارش به‌ویژه معده سبب ایجاد عارضه می‌شوند؛ در نتیجه توصیه ما به شما این است که مواد غذایی که در ادامه عنوان می‌شوند را با معده خالی نخورید.

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی مصرف کرد؟

در ادامه ۱۰ ماده غذایی را که نباید با معده خالی مصرف کرد را به شما معرفی می‌کنیم.

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

ادویه جات

ادویه‌های تند می‌توانند سبب تحریک شدن غشای مخاطی معده و وارد شدن آسیب به آن شوند. در نتیجه این امر، میزان تولید اسید معده افزایش پیدا کرده و حجم زیادی از اسید معده وارد معده خالی می‌شود و سبب تشدید آسیب به مخاط معده می‌شود. در صورت استفاده مداوم از ادویه‌جات با معده خالی، امکان زخم معده نیز وجود دارد.

موز

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

اگر با معده خالی مقدار زیادی موز مصرف کنید به قلب و سیستم گردش خون آسیب وارد می‌کنید؛ اما به چه علت؟ هنگامی که شما در حالت ضعف یا با معده خالی، موز مصرف می‌کنید مقدار زیادی پتاسیم را وارد دستگاه گوارش خود می‌کنید. از آنجایی که سیستم گوارش برای برطرف کردن نیازهای بدن، بخش زیادی از موز دریافتی را جذب می‌کند، مقدار زیادی پتاسیم وارد جریان خون می‌شود و مقادیر بالای پتاسیم در جریان خون سبب آسیب به سلول‌های قلب خواهد شد.

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

سبزیجات سبز رنگ به‌خصوص خیار

سبزیجات سبز رنگ، منبع سرشار اسید آمینه‌های قابل جذب هستند؛ اما اگر این مواد با معده خالی مصرف شوند می‌توانند باعث سوزش معده، نفخ و شکم‌درد شوند.

گلابی

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

گلابی یکی از میوه‌هایی است که باید از خوردن به‌تنهایی آن اجتناب کرد. فیبر خام درون گلابی می‌تواند به غشای مخاطی ظریف معده صدمه وارد کند.

گوجه فرنگی

این مواد غذایی را هرگز با معده خالی نخورید

از خوردن گوجه فرنگی با معده خالی پرهیز کنید. گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی تانیک اسید است که اسیدیته کیموس معده را به حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر اسیدیته کیموس معده از حد معینی بیشتر افزایش پیدا کند، غشای مخاطی معده نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند و همین امر منجر به آسیب و زخم معده می‌شود.

نوشیدنی‌های سرد گازدار

از خوردن نوشیدنی‌های سرد گازدار در حالت ناشتا پرهیز کنید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند به مخاط معده آسیب وارد کنند و خون‌رسانی به معده را کاهش دهند. نتیجه این امر، کاهش سرعت هضم مواد غذایی در سیستم گوارش و اعمال فشار مضاعف روی دستگاه گوارش می‌شود.

شیرینی و شکلات

خودرن مواد غذایی که سطح بالایی از قند را وارد بدن می‌کنند در هر تایمی برای بدن مضر است و این اثر زیان‌بار در هنگام ناشتا بودن، بیشتر هم می‌شود. خوردن مواد غذایی قندی سبب بالا رفتن سطح انسولین در بدن می‌شود و همین امر سبب اعمال فشار روی پانکراس خواهد شد. در صورت اصلاح نکردن نحوه رژیم غذایی مواد قندی، احتمال ابتلا به دیابت وجود خواهد داشت.

ماست و دیگر محصولات لبنی

مصرف ماست و دیگر محصولات لبنی که از طریق فرآیند تخمیر تولید می‌شوند به هنگام معده خالی ممنوع است؛ چرا که خاصیت این مواد غذایی از بین می‌رود. اگر با شکم خالی ماست بخورید، باکتری‌های مفید موجود در ماست توسط اسید معده از بین می‌روند؛ بنابراین خوردن ماست با معده خالی فایده‌ای برای بدن ندارد.

مرکبات

مقدار زیادی اسید در میوه‌های به‌خصوص ترش وجود دارد. این اسیدها که با نام اسید میوه شناخته می‌شوند، اثر اسیدیته کیموس معده را افزایش می‌دهند و سبب آسیب به جداره معده و ایجاد التهاب می‌شوند.

شیرینی‌های درست شده با خمیر پای و خمیر هزارلا

مواد غذایی خمیرمایه دار باعث تحریک جداره معده می‌شوند و ممکن است باعث نفخ شوند.

چه مواد غذایی را با معده خالی مصرف کنیم؟

اگر برای شما هم سوال شده با حذف مواد غذایی بالا از رژیم غذایی معده خالی باید چه خوردنی‌هایی را جایگزین کنیم. در ادامه مطلب بهترین مواد غذایی را که در زمان معده خالی کمترین آسیب به معده و بیشترین فایده را برای بدن دارند، به شما معرفی می‌کنیم.

جو دو سر

جو دو سر یک لایه محافظ به دور جداره معده ایجاد می‌کند که جلوی آسیب رساندن اسید معده به دیواره سلولی اندام معده را می‌گیرد. جو دو سر همچنین حاوی فیبر محلول در آب است که برای کاهش کلسترول مفید است.

جو دو سر فواید بسیاری زیادی دارد؛ به‌خصوص برای افرادی که به سمت رژیم لاغری تمایل دارند. جو دوسر به‌صورت کاذب حجم معده را پر نشان می‌دهد تا شما برای مدت‌زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

گندم سیاه

گندم سیاه دستگاه گوارش را تحریک نمی‌کند و سبب فعالیت نرمال آن می‌شود. این ماده غذایی، منبع مفیدی برای پروتئین، آهن و ویتامین است. به‌دلیل فعالیت نرمال دستگاه گوارش به‌خصوص معده در هنگام خوردن گندم سیاه، مواد مغذی موجود در آن از بین نمی‌روند و جذب بدن می‌شوند.

فرنی آرد ذرت

فرنی آرد ذرت یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی برای وعده صبحانه به‌شمار می‌رود. فرنی آرد ذرت سبب از بین رفتن سموم و فلزات سنگین از سیستم بدن می‌شود. این ماده غذایی به جمعیت میکروفلور دستگاه گوارش (میکروب‌های مفیدی که به‌طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند) تعادل می‌بخشد و اثری طولانی‌مدت برای تنظیم این موارد دارد.

تخم مرغ

طبق تحقیقاتی که انجام شده، نتایج چشمگیری برای مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه به ثبت رسیده است. مصرف یک یا دو عدد تخم مرغ آبپز در وعده صبحانه می‌تواند به‌طرز چشمگیری میزان دریافت کالری را کاهش دهد.

هندوانه

خوردن هندوانه با معده خالی، بدن را از مقدار فراوانی آب بهره‌مند می‌کند. هندوانه به‌دلیل داشتن لیکوپین فراوان برای سلامت چشم‌ها و قلب مفید است.

جوانه گندم

دو قاشق غذاخوری جوانه گندم نزدیک به ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E و ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به فولیک اسید را تامین می‌کند. این ماده غذایی همچنین به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک می‌کند.

آجیل

اگر در کنار وعده صبحانه خود، مقداری آجیل نظیر پسته، فندق، مغز بادام یا گردو مصرف کنید، باعث بهبود سلامت گوارشی می‌شود و سطح PH درون معده را متعادل‌تر می‌کند. متعادل شدن سطح PH درون معده، سبب آسیب کمتر اسید معده به مواد مغذی موجود در غذا و کاهش احتمال آسیب به مخاط می‌شود.

عسل

عسل به بیدار و فعال شدن بدن در زمان صبح کمک می‌کند و به سیستم بدن قدرت و انرژی می‌بخشد و میزان تولید هورمون‌های شادی سروتونین را افزایش می‌دهد.

نان غلات کامل بدون خمیر مایه
یکی از مواد غذایی که می‌تواند جایگزین مناسبی برای نان لواش در وعده صبحانه باشد، نان غلات کامل بدون خمیر مایه است. کربوهیدرات و دیگر مواد مغذی موجود در این نوع نان‌ها برای بدن ضروری هستند. بهترین زمان مصرف این نوع نان، صبح زود است.

بلوبری

مصرف بلوبری در هنگام صبحانه می‌تواند باعث بهبود حافظه و تنظیم فشار خون و سرعت سوخت و ساز در بدن شود.

وعده صبحانه یا زمانی که معده ما خالی است، زمان حساسی برای سیستم گوارشی محسوب می‌شود. در این زمان، مصرف برخی از مواد غذایی که در حالت معمول بلامانع است سبب آسیب رساندن به سیستم گوارشی به‌خصوص پانکرانس و معده می‌شود. در این مطلب سعی شد باید و نبایدهای مصرف مواد غذایی در زمانی که معده شما خالی است بیان شود تا مانع آسیب رساندن به دستگاه گوارش بدن خود شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha