۰ نفر

خبر مهم برای دارندگان چک

۸ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۲
کد خبر: 844551
خبر مهم برای دارندگان چک

از مهم ترین اقدامات بانک مرکزی در دولت سیزدهم، اجرایی شدن چک دیجیتال در نظام بانکی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، درواقع مشتریان شبکه بانکی، با محصولی به نام چک الکترونیک لازم نیست به شعبه مراجعه کنند و تمامی مراحل آن به صورت غیرحضوری قابل انجام است. شخص درخواست‌کننده دسته‌چک می‌تواند دسته‌چک را در موبایل‌بانک یا اینترنت‌بانک خود درخواست داده و پس از بررسی‌های لازم، تعداد برگ‌های چک با شناسه صیادی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. سپس فرد می‌تواند در موبایل‌بانک یا اینترنت‌بانک اقدام به صدور چک کرده و به کارتابل گیرنده ارسال کند.

چک الکترونیک در آبان سال ۱۴۰۱، به عنوان محصول جدید شبکه بانکی، توسط ۳ بانک معرفی شد.

بانک مرکزی همه بانک‌ها را به پذیرش بین بانکی چک‌های دیجیتال سایر بانک‌ها در سامانه چکاوک مکلف کرده است. تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار فقره چک الکترونیک در کشور صادر شده و قرار است طی سال‌های آینده تمامی چک‌ها، الکترونیک شوند.

چکاد با هدف ایجاد زیرساخت جهت اجرای امن فرآیندهای چک دیجیتال به صورت غیرحضوری و به‌منظور ارائه نوع جدیدی از چک به صورت داده پیام و کاملاً دیجیتال راه‌اندازی شده است.

۱۲ بانک در حال حاضر، برای ارائه این خدمات به مشتریان خود آماده هستند. درحقیقت برنامه این است به مرور زمان، این نوع از چک ها جایگزین چک های کاغذی شود.

تاکنون بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند و چک دیجیتال را عملیاتی کرده­ اند. در بانک ملی نیز تمام زیرساخت‌های چک الکترونیک فراهم شده، ولی هنوز به مشتری ارائه نشده است. اما طبق اطلاعات دریافتی، به زودی این طرح در اختیار مشتریان بانک ملی هم قرار می‌گیرد.

از مزایای چک دیجیتال می‌توان به سرعت  و دقت امنیت بالای آن در عملکرد و همچنین نقدشوندگی نسبت به چک های کاغذی اشاره داشت.

تمامی قوانین چک‌های کاغذی، برای این چک ها قابل اجرا است و این چک ها با امضای الکترونیکی اعتبار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha