۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بین الملل؛

مجتهدزاده: ایران سیاست خارجی خود را مورد بازنگری قرار می‎دهد

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۱۵
کد خبر: 807876
مجتهدزاده: ایران سیاست خارجی خود را مورد بازنگری قرار می‎دهد

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل بیان کرد: به نظر من جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود را مورد بازنگری قرار داده است. اگر این گمان درست باشد باید این مقطع را مقطع بسیار مهمی در تاریخ سیاست خارجی جمهوری اسلامی فرض کنیم.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در خصوص شرایط سیاست خارجی ایران گفت: در حال حاضر من هیچ سمت و سویی در سیاست خارجی ایران نمی‌بینم؛ البته شاهد تغییراتی هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: نظام حاکم بر کشور باید در روابط خارجی تکلیف خودش را روشن کند؛ همانطور که در سیاست داخلی باید تکلیف خودش را روشن بکند. اگر بخواهد سیاست خارجی مبتنی با ایدئولوژی را ادامه بدهد، طبیعی است که اولویت اول به شکل دیگری باشد. سیاست خارجی ما باید به سمت منافع ملی کشور برود.

این کارشناس گفت: اگر سیاست خارجی ایدئولوژیک بشود، شرایط خوب پیش نخواهد رفت. می‌توان ایدئولوژی را در سیاست داخلی دنبال کرد، ولی در سیاست خارجی به این نتیجه باید برسیم که به هیچ وجه سیاست خارجی ایدئولوژیک به هیچ جا نخواهد رسید.

پیروز مجتهدزاده بیان کرد: در شوروی پیشین که سقوط کرد، سیاست خارجیشان براساس ایدئولوژیک بود و این کار را خراب کرده بود. اما چین سیاست خارجی خودش را کاملاً به صورت ملی و بیرون از ایدئولوژیک درآورد و موفق شد. ما هم باید به این نتیجه برسیم که حداقل در سیاست خارجی پا را فراتر از منطق نگذاریم و به این نتیجه برسیم که سیاست خارجی یک کشور فقط و صرفاً می‌تواند پیگیر منافع ملی باشد و گرنه کشور را به سمت بدی خواهیم کشید.

در خصوص اینکه ایران سعی دارد جنگ در منطقه گسترده نشود، مجتهدزاده گفت: این رویکرد را مثبت می‌توان ارزیابی کرد. همینطور که من اشاره کردم حتی در مورد صلح عرب و اسراییل ایران برای اولین بار توافق ایجاد دو حکومت در یک کشور که پیشنهاد بین‌المللی بود را امضاء کرد. در حقیقت هیچ راه‌حل دیگری برای مشکل فلسطین وجود ندارد و این رویکرد ایران کمک زیادی به حل بحران خاورمیانه و مشکلاتی وجود دارد، می‎کند.

در نهایت این کارشناس گفت: به نظر من جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود را مورد بازنگری قرار داده است. اگر این گمان درست باشد باید این مقطع را مقطع بسیار مهمی در تاریخ سیاست خارجی جمهوری اسلامی فرض کنیم. در این شرایط باید به پیگیری سیاست خارجی براساس منافع ملی روی بیاورند. من امیدوار هستم که نظام جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که دیگر موقع آن است که این تحول را پیگیری کند و خودش و منافع ایران را نجات دهد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha