۰ نفر

منظور از خاتمه داوطلبانه چیست؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 714087
منظور از خاتمه داوطلبانه چیست؟

خاتمه داوطلبانه زمانی اتفاق می افتد که کارمندی تصمیم به ترک کار خود بگیرد یا قراردادی را زودتر از موعد خاتمه دهد.

​این فرآیند با تعدیل نیرو یا اخراج متفاوت است، که در آن کارفرما یا طرف دیگری به جای کارمند برای پایان دادن به کار وی تصمیم‌گیری می‌کند.

خاتمه داوطلبانه همچنین ممکن است به لغو داوطلبانه قراردادهای مالی شخصی مانند اجاره خودرو یا قراردادهای تلفن همراه یا لغو داوطلبانه قراردادهای نهادی مانند قراردادهای معاوضه نکول اعتبارات و قراردادهای معاوضه نرخ بهره اشاره داشته باشد.

نکات کلیدی

خاتمه داوطلبانه با تعدیل نیرو، اخراج یا کاهش اندازه شرکت تفاوت دارد، زیرا این تصمیم توسط کارمند گرفته می شود نه کارفرما.

برخی از شرکت‌هایی که قصد تعدیل نیرو دارند در ازای اعطای بسته خروج بهتر مانند پرداخت مبالغ بیشتر، بیمه درمانی یا سایر مزایا به کارکنان خود از آن‌ها درخواست استعفای داوطلبانه می‌کنند.

تصمیم به پایان دادن زودهنگام به قراردادها مانند قرارداد با سازمان‌های ارائه دهنده اینترنت نیز به عنوان خاتمه داوطلبانه شناخته می شود.

آشنایی با خاتمه داوطلبانه

کارمندان می‌توانند به دلایل مختلفی شغل خود را ترک کنند. به عنوان مثال، تغییر شرایط شخصی مانند خواسته های خانواده، تصمیم به بازگشت به تحصیل، نارضایتی از شرایط کاری مانند سرپرست متخاصم، عدم شناخت عملکرد کاری و عدم وجود استقلال، چالش یا روابط کاری (و عوامل دیگر) ممکن است دلیل ترک شغل آن‌ها باشند.

یکی از دلایل رایج خاتمه داوطلبانه، ترک شغل برای اشتغال در شغل جدید و بهتری است که معمولاً حقوق بالاتر یا چشم‌اندازهای شغلی بهتری را به کارمند ارائه می‌دهد. این وضعیت به احتمال زیاد به جای دوره‌های رکودی، بیشتر در دوره های رشد اقتصادی قوی که تقاضای بالایی در بازار کار وجود دارد به عنوان دلیل ترک شغل ذکر می شود.

شرکت‌هایی که در دوره‌های رکود اقتصادی یا به دلیل قرارگیری تحت فشار مالی تصمیم به تعدیل نیرو می‌گیرند ممکن است برای کاهش تعداد اخراج‌های ضروری از برخی از کارکنان خود درخواست استعفای داوطلبانه کنند. در این شرایط، شرکت ممکن است به کارمندی که داوطلبانه شغل خود را ترک می‌کند، بسته خروجی بهتری شامل پرداخت چند هفته حق سنوات بیشتر، پوشش بیمه درمانی طولانی‌تر و مزایای دیگر پیشنهاد دهد.

ترک شغل داوطلبانه در بیشتر موارد به این معنی است که کارمند واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری نخواهد بود، مگر اینکه فرد کار خود را به دلیلی که «موجه» تلقی می‌شود مانند شرایط ناایمن کار، ترک کرده باشد. با این حال، شرایط دریافت مزایای بیکاری ممکن است بر اساس محل زندگی شما متفاوت باشد.

مهم

عقل سلیم حکم می‌کند که کارگران شغل خود را ترک نمی کنند، بلکه سرپرستان خود را به دلیل تعارض در سبک مدیریت، عدم احترام به کارگران یا انتقال ضعیف اهداف، مقاصد و شیوه های کسب‌وکار ترک می کنند.

فرآیند دخیل در خاتمه داوطلبانه

فرآیند خاتمه داوطلبانه توسط یک کارمند معمولاً با ارائه درخواست استعفای شفاهی یا کتبی به سرپرست شروع می شود. در برخی شرایط، زمانی که کارگری برای سه روز متوالی بدون اطلاع به سرپرست در محل کار حاضر نمی شود، ممکن است ترک شغل برای وی منظور شود.

معمولاً انتظار می رود کارمندانی که شغل خود را ترک می کنند حداقل دو هفته قبل از آخرین روز کاری این موضوع را به سرپرست خود اطلاع دهند. این رویکرد روش حرفه ای برای رسیدگی به درخواست استعفا در نظر گرفته می شود: به شرکت فرصت می دهد تا فرآیند پیدا کردن کارمند جدید را آغاز کند و به کارگر فرصتی می دهد تا برای انتقال آماده شود.

کارمندان پس از ارائه درخواست استعفا می توانند از سرپرستان خود انتظار داشته باشند که فوراً این درخواست را همراه با تاریخ پایان کار مورد نظر و دلیل ترک شغل به منابع انسانی ارسال کنند. پس از ورود بخش منابع انسانی به این فرآیند، می‌توان انتظار داشت که از کارمند مربوطه خواسته شود تا اموال شرکت را بازگرداند و گزارش های هزینه نهایی را تکمیل و ارائه کند، چکیده‌ای از مزایای پایان خدمت برای کارمند مربوطه آماده و ارسال شود و از وی درخواست شود تا برای مصاحبه ترک شغل زمانی را تعیین کند. ممکن است از سرپرستان نیز خواسته شود تا فرم چکیده سرپرست از خاتمه شغل کارمندان را تکمیل و به منابع انسانی ارسال کنند.

واقعیت سریع

گاهی اوقات کارفرمایی که به دنبال تعدیل نیرو است از کارمندان خود می خواهد که داوطلبانه استعفا دهند، زیرا این امر تعداد اخراج های ضروری را کاهش می‌دهد. کارمندانی که حاضر می‌شوند داوطلبانه استعفا دهند ممکن است بسته خروجی بهتری نسبت به کارمندانی که در نهایت به دلیل تعدیل نیرو اخراج خواهند شد دریافت کنند.

ملاحظات ویژه

خاتمه داوطلبانه هم‌چنین ممکن است به تصمیم فرد برای لغو یک قرارداد مالی مانند طرح تلفن همراه اشاره داشته باشد. خاتمه داوطلبانه یک قرارداد مالی در این شرایط، ممکن است جریمه هایی را به همراه داشته یا نداشته باشد. اگر خاتمه داوطلبانه قرارداد جریمه ای به همراه داشته باشد، در صورتی که سود خالص از فسخ قرارداد برای طرفی که مایل به فسخ آن است به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از جریمه آن باشد ممکن است فسخ قرارداد برای وی به لحاظ عقلانی قابل توجیه باشد.