۰ نفر

در بررسی گزارش آخرین وضعیت پروژه انتقال کارخانه پشم شیشه ایران؛

بومی سازی خط تولید پشم شیشه ایران محقق می شود

۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 540607
بومی سازی خط تولید پشم شیشه ایران محقق می شود

کارخانه پشم شیشه ایران قرار است تا چندی دیگر به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی و دستیابی به اهداف توسعه و تامین منافع حداکثری شرکت پشم شیشه ایران منتقل شود.براساس بررسی ها این پروژه یکی از مهمترین پروژه های در حال انجام استان فارس و همچنین کشورمان در سطح ملی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، طی یکسال گذشته تا به امروز و با اتکا به توان داخلی و اعتماد به دانش جوانان و مهندسان مجموعه های مرتبط با صنعت دستاورد های فراوان و ارزشمندی در راستای پروژه انتقال کسب شده است. محمد جواد پرچمی، عضو هیات مدیره شرکت پشم شیشه ایران در این خصوص بیان داشت: در طرح انتقال کارخانه با در نظر گرفتن سه شاخص بومی سازی، استفاده از امکانات موجود و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و همت متخصصین داخلی، هزینه ارزی با برآورد خرید تکنولوژی خارجی ۱۲ تا ۱۵ میلیون یورویی به رقمی معادل ۳ میلیون یورو کاهش یافت.همچنین پس از بررسی های کارشناسی مطابق با استانداردهای جهانی طی یک تصمیم جهادی و تخصصی  همراه با عزم همه جانبه ظرفیت کوره از ۱۰ هزار تن در سال به ۱۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی به طرح افزایش ظرفیت این شرکت نیز اشاره کرد و ادامه داد: در طرح افزایش ظرفیت یکی از اقدامات اثرگذار شرکت پشم شیشه ایران استفاده از توان و دانش ملی در ساخت دستگاه بسته بندی بوده است که با استفاده از شرکت های دانش بنیان به این مهم دست یافته و در مرحله اقدام نهایی با در نظر گرفتن استاندارد های بین المللی، کاهش هزینه و صرفه جویی ارزی است.

وی سیاست های حمایتی مجموعه های شستا و صدرتامین را مهم برشمرد و گفت:در این بازه زمانی مدیرعامل، معاونین، مدیران و بدنه کارشناسی تاصیکو، شرکت پشم شیشه ایران را مورد حمایت و اقدامات مجموعه را مورد ارزیابی قرار دادند تا این پروژه انتقال و نهایتا آغاز فعالیت در محل جدید به عالی ترین شکل ممکن اجرا شود. 

پرچمی اظهار داشت: ثمره حمایت های کلیدی و اصولی موجب خودباوری در شرکت پشم شیشه ایران شده است و شما می توانید در زمان اتمام پروژه شاهد، تکنولوژی ساخت خطوط تولید پشم شیشه در کشور باشید تکنولوژی که پیشتر از خارج از کشور به ایران وارد می شد. وی به بخش های کلیدی پروژه انتقال نیز اشاره کرد و بیان داشت:

یکی از چالش های اصلی این پروژه تامین تکنولوژی ساخت بخش های کلیدی مثل کوره و تونل حرارتی و بچینگ پلنت این کارخانه بوده است که به دلیل تحریم ها و هزینه های بسیار سنگین آن، مانع پیشرفت پروژه طی سال های گذشته شده بود.

براین اساس برای حل این مشکل متناسب با بخش های مختلف این پروژه چاره اندیشی در دستور کار قرار گرفت که خروجی آن مهندسی معکوس کوره ذوب موجود در شرکت بود.وی افزود: مهندسان داخلی با مهندسی معکوس کوره موجود و بروز رسانی طراحی ها بر اساس آیین نامه ها و استانداردهای جدید، موفق به طراحی کوره و پلت فرم های بخش های اصلی کارخانه مثل فورمینگ و ماشین های الیاف ساز شدیم. 

وی همچنین اظهار داشت: در این بخش ساخت فونداسیون تکمیل و عملیات ساخت استراکچرها به میزان ۹۵ درصد پیشرفت داشته و عملیات نصب آنها آغاز شده است. با این اقدام  علاوه بر استفاده حداکثری از توان داخلی، صرفه جویی ارزی به میزان ۱.۵ میلیون یورو حاصل شده است.

عضو هیات مدیره شرکت پشم شیشه ایران تصریح کرد: ما همچنین جهت ساخت بچینگ پلنت این کارخانه، قرارداد EC با یک شرکت ایرانی منعقد شده است که تحت مدیریت طرح شرکت پشم شیشه ایران بچینگ پلنت بطور کامل داخلی سازی خواهد شد.

هم اکنون مراحل پایانی مهندسی پایه در حال انجام است. این اقدام نیز ۱.۲ میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهد داشت. نهایتا باید بیان کنیم که امروز توانسته ایم با تکیه به توان داخلی تونل حرارتی با صرفه جویی ارزی ۱.۷ میلیون یورو، سیستم بسته بندی به تکنولوژی روز و صرفه جویی ۶۲۰ هزار یورویی و بسیاری اقدامات دیگر را با نگاه تولید داخل و صرفه جویی ارزی را در دستور کار قرار دهیم.