۰ نفر

مروری بر عملکرد و شمارش امواج یک فراکابی؛ "بورس انرژی ایران"

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۱
کد خبر: 840858
مروری بر عملکرد و شمارش امواج یک فراکابی؛ "بورس انرژی ایران"

فراکاب ها اخرین وضعیت عملکرد خود را روانه کدال کردند تا شاهد برتری دونماد انرژی و کالا به لحاظ رشد درآمدی باشیم.  انرژی در سه سال اخیر با رشد میانگین درآمد ماهانه همراه بوده است. امسال نیز با فروش 11 میلیارد تومانی رشد 140 درصدی فرودین 1403 را نسبت به فرودین سال گذشته داشته است و نسبت به میانگین ماهانه سال 1402 حدود 63 درصد رشد رقم خورده است. سپس کالا با فروش 113 میلیارد تومانی رشد 62 درصدی رقم زده است. دونماد بورس و فرابورس نیز به دلیل بی رمقی بازار شاهد افت 65 و 55 درصدی بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین، از اردیبهشت امسال بورس انرژی بستر اصلی معامله برق میان نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع نیز بوده است که با استقبال خوبی از سوی عرضه‌کنندگان و متقاضیان آغاز به کارکرد و از این پس نیروگاه‌ها، برق مورد نیاز شرکت‌های توزیع را در بورس انرژی عرضه می‌کنند که می تواند روی درآمد سهم موثر باشد. با این مقدمه در این گزارش به شمارش امواج سهم انرژی پرداختیم.

معرفی و اطلاعات تابلوی سهم:

نماد انرژی در صنعت فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط فعال است .( شرکت بورس انرژی ایران) بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال 1384 تاسیس شد. بورس انرژی در میان فراکاب ها با ارزش بازار 63۰۰ میلیارد تومان و قیمت تابلوی 2340 تومان در بازار دوم بورس داد و ستد میشود که ماهیتا نوعی بورس کالایی است که در آن حامل های انرژی (نفت ، گاز ، برق و .. ) و اوراق بهاردار مبتنی بر آن معامله می گردد.

موضوع فعالیت شرکت به شرح زیر است:

شرکت بورس انرژی ایران امکان انجام معاملات نقدی، سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله را در حوزه انرژی فراهم میاورد، با راه اندازی این بازار نیاز هایی همچون خرید و فروش منابع انرژی، تامین مالی برای تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، کشف قیمت های روزانه حامل های انرژی، پوشش ریسک، شفافیت معاملاتی، تسهیل در تبادلات منابع انرژی و کاهش هزینه های معاملاتی در بخش مبادلات انرژی میباشد.

استقبال نیروگاه‌های خصوصی از عرضه برق در بورس انرژی

با گذشت سومین هفته از معاملات در بازار برق بورس انرژی، حجم معاملات این بازار به ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۷۳۵ مگاوات ساعت رسید. در این بین نکته مهم در معاملات هفته گذشته پیشی گرفتن نیروگاه‌های خصوصی از نیروگاه‌هاتی دولتی بود. مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات از سال قبل مکلف شده‌اند برق خود را از طریق بورس انرژی یا معاملات دو جانبه خرید کنند. این شرکت‌ها در یک بازار رقابتی و شفاف اقدام به خرید بخش عمده برق مورد نیاز خود به صورت مستقیم می‌کنند تا یکی از اصلاحات مهم صنعت برق در بخش مالی در بستر شفاف بورس رقم بخورد.

سهم انرژی و وضعیت تکنیکالی آن، دوسناریو برای موج B از انرژی 3 مد نظر است.

همانطور که مشاهده میشود در تکمیل موج زمانبر Bهستیم. در هر دو سناریو حمایت معتبر2200 مهم است فقط در یکی شروع موج C زمانبرتر می باشد .

مروری بر عملکرد و شمارش امواج یک فراکابی؛ "بورس انرژی ایران"

مروری بر عملکرد و شمارش امواج یک فراکابی؛ "بورس انرژی ایران"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha