۰ نفر

قیمت گندم اعلام شد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۲
کد خبر: 842783
قیمت گندم اعلام شد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران از خرید ۱.۹ میلیون تن گندم خبر داد و گفت: باوجود اینکه مطالبات بیش از ۳۰ همت است اما فقط ۲.۳ همت پرداخت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، گندم یکی از ۳۲ قلم کالای اساسی است که از سوی دولت خرید تضمینی می‌شود. سال گذشته افزایش نرخ خرید تضمینی موجب شد تا پول گندم‌کاران با تأخیر چند ماهه همراه باشد.

قانون برای خرید تضمینی چه می‌گوید؟

تبصره ۸ بند ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ می‌گوید «در اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸/۶/۲۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی، حفظ امنیت غذایی کشور، تأمین نقدینگی لازم برای خرید گندم و پرداخت به‌موقع بهای گندم خریداری شده به کشاورزان، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبار مورد نیاز برای خرید گندم مازاد بر نیاز صنف و صنعت تولیدی کشاورزان داخل کشور به قیمت نهایی مصوب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از محل اعتبارات و ظرفیت‌های این تبصره بدون لحاظ تسهیلات تکلیفی بانکی را حداکثر در ۶ ماهه اول سال (همزمان با خرید تضمینی گندم) تخصیص و پرداخت نماید».

در این زمینه، شرکت‌های مباشر خرید گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شوند. اصناف و صنایع نان حجیم و غیر حجیم مجاز هستند گندم مورد نیاز خود را با اولویت سازوکار کشت قراردادی از کشاورزان با نرخ توافقی خریداری کنند.

همچنین در صورت کسری تأمین گندم مورد نیاز این مجموعه‌ها از طریق کشت قراردادی، شرکت‌های مباشر خرید تضمینی گندم مجاز هستند، پس از ثبت سفارش باقی گندم مورد نیاز صنف و صنعت در سامانه‌ای که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد می‌گردد، نسبت به فروش گندم به آنها اقدام کنند.

دستورالعمل اجرایی این بند نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در مدت حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به‌تصویب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی موضوع ماده (۱) قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۹۹/۸/۵ می‌رسد.

چقدر گندم خریداری و چقدر پول واریز شد

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور در گفت‌وگو با مهر درباره خرید تضمینی گندم عنوان کرد: تقریباً یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم تا کنون از ۱۲ استان کشور خریداری شده است.

وی در ادامه به گلایه گفت: با وجود اینکه مطالبات بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان (همت) شده اما پرداختی به گندم کاران ۲.۳ همت (۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان) بوده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور افزود: اولین خرید از گندم کاران سیستان و بلوچستان بوده که در هفتم فروردین انجام شد؛ اما تا امروز ریالی به کشاورزان این استان پرداخت نشده است. یا بیش از ۴۰ روز از برداشت گندم در استان کرمان می‌گذرد ولی پولی بابت خرید تضمینی این محصول به کشاورز پرداخت نشده است.

گفتنی است؛ نرخ خرید تضمینی گندم امسال هر کیلو گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزار تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha