۰ نفر

کسب و کار چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۱۵
کد خبر: 710535
کسب و کار چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

​کسب و کار به عنوان سازمان یا نهاد کارآفرینی که در فعالیت های تجاری، صنعتی یا حرفه ای درگیر است تعریف می‌شود.

اصطلاح کسب‌ و کار همچنین ممکن است برای تعریف تلاش ها و فعالیت های افراد با هدف تولید و فروش کالاها و خدمات برای کسب سود به کار رود.

کسب‌ و کارها ممکن است نهادهای انتفاعی یا سازمان‌های غیرانتفاعی باشند.

انواع کسب و کار از شرکت های با مسئولیت محدود، شرکت های انفرادی، شرکت ها و شرکت‌های تضامنی متفاوت است.

کسب‌ و کارهایی وجود دارند که به صورت عملیات کوچک در یک صنعت واحد اجرا می شوند در حالی که کسب‌وکارهای دیگر عملیات بزرگی هستند که در بسیاری از صنایع سراسر جهان گسترش یافته اند.

اپل و والمارت دو نمونه از کسب‌وکارهای شناخته شده و موفق هستند.

درک کسب‌ و کار

اصطلاح کسب‌ و کار ممکن است دو معنای متفاوت داشته باشد. اولین معنای آن به نهادی اشاره دارد که به دلایل تجاری، صنعتی یا حرفه ای فعالیت می کند. این نهاد به طور کلی با یک مفهوم (ایده) و یک نام شروع می شود. ممکن است برای تعیین میزان امکان‌پذیری تبدیل ایده به یک کسب و کار واقعی به تحقیقات بازار گسترده ای نیاز باشد.

کسب و کارها اغلب قبل از شروع عملیات خود به طرح های تجاری نیاز دارند. طرح تجاری سندی رسمی است که اهداف و مقاصد شرکت را مشخص می کند. در این طرح همچنین راهبردها و راه هایی که کسب‌وکار قصد دارد برای موفقیت و دستیابی به این اهداف و مقاصد دنبال کند فهرست می شوند. زمانی که می خواهید سرمایه ای را برای شروع عملیات کسب‌وکار وام بگیرید وجود طرح تجاری تقریباً همیشه ضروری است.

تعیین ساختار قانونی کسب و کار نیز عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود. صاحبان کسب‌وکارها ممکن است برای شروع فعالیت های قانونی خود نیاز به کسب مجوزها و پروانه‌ها و پیروی از الزامات ثبت شرکت داشته باشند. شرکت ها در بسیاری از کشورها به عنوان اشخاص حقوقی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که برای کسب و کار ممکن است مالک دارایی باشد، بدهی بگیرد و در دادگاه از آن شکایت شود.

اکثر کسب و کارها با هدف کسب سود فعالیت می کنند. اما کسب سود لزوماً یکی از الزامات ضروری اداره کسب‌وکارها نیست. هدف برخی از کسب و کارها پیشبرد آرمان خاصی است. به این ترتیب، این نهادها به عنوان کسب‌وکارها انتفاعی نامیده می شوند. سازمان هایی که هدف انتفاعی ندارند به عنوان نهادهای غیرانتفاعی یا ناسودبر نامیده می شوند. این نهادها ممکن است به صورت زیر عمل کنند:

خیریه‌ها

شرکت‌های هنری، فرهنگی، آموزشی و تفریحی

گروه‌های سیاسی و مدافع

سازمان‌های خدمات اجتماعی

تعریف دوم کسب و کار به کلیه فعالیت هایی که شامل خرید و فروش کالا و خدمات می‌شوند اشاره دارد. فعالیت تجاری ممکن است در هر مکانی انجام شود، خواه در ویترین فروشگاه فیزیکی، به صورت آنلاین یا حتی در کنار جاده. هرکسی که برای کسب درآمد فعالیت تجاری انجام می دهد باید این درآمد را به اداره مالیات (IRS) گزارش کند.

غالبا نام کسب‌وکارها یکی از با ارزش ترین دارایی های آن‌ها است، بنابراین مهم است که صاحبان کسب‌وکارها نام کسب‌وکار خود را عاقلانه انتخاب کنند.

انواع کسب و کار

بسیاری از کسب و کارها خود را حول سلسله مراتب یا بوروکراسی خاصی سازماندهی می کنند که در آن هر سمت موجود در شرکت نقش ها و مسئولیت هایی مشخصی برای خود دارد. متداول ترین ساختارها عبارتند از:

مالکیت انحصاری: همانطور که از نام آن پیداست، شرکت‌های انفرادی تحت مالکیت و اداره یک شخص حقیقی هستند. هیچ تفکیک قانونی بین کسب و کار و مالک وجود ندارد، به این معنی که مالیات و بدهی های قانونی کسب و کار بر عهده مالک است.

شرکت تضامنی: شرکت تضامنی نوعی رابطه تجاری بین دو یا چند نفر است که برای انجام امور تجاری به یکدیگر می پیوندند. هر یک از شرکا منابع و پول خود را برای انجام کسب‌وکار به میان می‌گذارد و در سود و زیان کسب و کار شریک می شود. سود و زیان مشترک در اظهارنامه مالیاتی هر شریک ثبت می شود.

شرکت‌ها: شرکت به کسب‌وکاری گفته می‌شود که در آن گروهی از افراد با هم به عنوان یک نهاد واحد عمل می‌کنند. معمولاً به مالکان شرکت‌ها سهامداران گفته می شود که در ازای خرید سهام عادی شرکت وجه التزامی پرداخت می‌کنند. ادغام یک کسب و کار، صاحبان آن را از مسئولیت مالی بدهی این کسب‌وکار رها می کند. شرکت‌ها قوانین مالیاتی نامطلوبی برای صاحبان کسب و کار به همراه دارند.

شرکت های با مسئولیت محدود (LLC): این شرکت‌ها نوعی یک ساختار تجاری نسبتاً جدید هستند و اولین بار در سال 1977 در وایومینگ پدیدار شدند و در دهه 1990 به سایر ایالت‌ها گسترش پیدا کردند. شرکت‌های با مسئولیت محدود از مزایای معافیت مالیاتی شرکت‌های تضامنی با مزایای مسئولیت محدود شرکت ترکیب می کنند.

واقعیت سریع

چند رشته نظری از جمله رفتار سازمانی، نظریه سازمانی و مدیریت استراتژیک بر درک نحوه مدیریت کسب و کارها متمرکز هستند.

اندازه های کسب‌ و کارها

کسب و کارها اندازه‌های متفاوت دارند. شرکت های کوچکی که توسط مالکان خود اداره می شوند، مشاغل کوچک نامیده می شوند. این کسب‌وکارها معمولا توسط یک نفر یا گروه کوچکی از افراد اداره می شوند. این شرکت‌ها شامل رستوران‌های خانوادگی، شرکت‌های خانگی، شرکت‌های تولید پوشاک، شرکت‌های چاپ کتاب و انتشارات، کسب‌وکارهای به گردش بردن حیوانات خانگی و افرادی هستند که در بورس‌ها مسئول انتقال اطلاعات سفارش‌های معاملات به مقاصد خود هستند. سود این کسب‌وکارها عموماً کم است اما تا زمانی که صاحب یا صاحبان آن‌ها پول داشته باشند سود آن‌ها برای ادامه عملیات کافی است.

کسب و کارهای متوسط ​​به عنوان مشاغلی طبقه بندی می شوند که معمولاً بین 50 تا 1 میلیارد دلار درآمد دارند. این شرکت‌ها شناخته شده‌تر از کسب‌وکارهای کوچک هستند و تعداد کارمندان آنها بین 100 تا 999 نفر است. نشریه فوربس شرکت Fair Isaac که سازنده اصلی FICO است به‌عنوان برترین کارفرمای متوسط ​​ ایالات متحده در سال 2021 معرفی کرده است. این شرکت بیش از 4000 نفر کارمند داشت و درآمد آن در سال 2020 به 1.295 میلیارد دلار رسید.

کسب‌وکارهای بزرگ‌تر که معمولاً به صورت شرکت فعالیت می‌کنند، کسب‌وکارهایی هستند که بیش از 1000 نفر را استخدام می‌کنند و بیش از 1 میلیارد دلار درآمد دارند. این شرکت‌ها ممکن است برای تامین مالی عملیات خود سهام منتشر کنند. در این حالت شرکت مربوطه به عنوان شرکت سهامی عام شناخته می‌شود و برخلاف مشاغل کوچکتر که می توانند مستقل از نهادهای تنظیم کننده فعالیت کنند، با محدودیت های گزارش دهی و عملیاتی خاصی مواجه هستند. شرکت های چند ملیتی مانند جنرال الکتریک و والمارت نمونه هایی از شرکت ها هستند.

صنایع کسب‌ و کارها

شرکت‌ها ممکن است کسب و کار خود را با برقراری ارتباط با صنعتی که در آن فعالیت می کنند، توصیف کنند. به عنوان مثال، کسب‌وکارهای املاک و مستغلات، تبلیغاتی یا تولید تشک صنایعی هستند که کسب‌وکارها ممکن است در آن‌ها ایجاد شوند.

از آنجا که اصطلاحات کسب‌وکار، عملیات روزانه و همچنین قالب کلی یک شرکت را می‌توان به جای یکدیگر کار برد، این اغلب از اصطلاح کسب‌وکار برای نشان دادن معاملات مربوط به یک محصول یا خدمات اساسی استفاده می شود. به عنوان مثال، ExxonMobil کسب‌وکار خود را با عرضه نفت انجام می دهد.

نمونه هایی از کسب‌ و کارها

اپل

شرکت اپل به دلیل محصولات نوآورانه خود از جمله رایانه‌های شخصی و طیف وسیعی از دستگاه‌های هوشمند، و همچنین طیف وسیعی از خدمات خود مانند پخش موسیقی و ویدئو و خدمات تولیدی در سراسر جهان شناخته شده است.

شرکت اپل در سال 1977 توسط استیو جابز و استیو وزنیاک تأسیس و به اولین شرکت سهامی عام تبدیل شد که ارزش آن به 1 تریلیون دلار رسید. سهام این شرکت با نماد AAPL در شاخص نزدک معامله می شود. قیمت معاملات روزانه سهام این شرکت تا 17 سپتامبر 2021 حدود 145 دلار بود، در حالی که ارزش بازاری این شرکت به 2.42 تریلیون دلار می‌رسید.

این شرکت بیش از دو میلیون نفر را استخدام کرده است که 80000 نفر آن به عنوان کارمند مستقیم شرکت اپل کار می کنند. مشاغل باقی‌مانده شامل تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و افرادی دیگری است که از طریق فروشگاه اپل پشتیبانی می‌شوند. این شرکت فروش خالص 274 میلیارد دلاری را در سال 2020 گزارش کرد که عمدتاً از بخش محصولات آن ناشی می‌شد.

رمز موفقیت اپل در خانواده محصولات و توانایی این شرکت در نوآوری نهفته است. تمرکز اصلی این شرکت بر طراحی و کیفیت است – دو عنصر کلیدی که بخش مهمی از چشم انداز شرکتی جابز بودند. محصولاتی که اپل ایجاد و به بازار عرضه می‌کند را می‌توان تحت یک سیستم عامل یکسان استفاده کرد و این ویژگی به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد این دستگاه‌ها را با هم همگام سازند به کاهش هزینه‌های شرکت منجر می‌شود. توانایی اپل در ایجاد، توسعه و بازاریابی محصولات و خدمات جدید عامل اصلی برتری این شرکت بر رقبای خود است.

والمارت

شرکت والمارت یکی از بزرگترین خرده فروشی‌های جهان است که به عنوان یک شرکت چند ملیتی فعالیت می کند. این شرکت در سال 1962 توسط سام والتون در آرکانزاس تاسیس شد.

این شرکت بیش از 10500 شعبه در بیش از 24 کشور مختلف دارد و بیش از 2.3 میلیون نفر را استخدام کرده است.

این شرکت در سال 1970 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و تحت نماد نماد WMT در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) معامله می شود. در 17 سپتامبر 2021، سهام والمارت در قیمتی نزدیک به 145 دلار به ازای هر سهم معامله می‌شد و ارزش بازاری آن به 405.92 میلیارد دلار می‌رسید.

درآمد شرکت والمارت در کل سال 2021 در حدود 559.2 میلیارد دلار بود. این رقم از فروش آنلاین بخش تجارت الکترونیک این شرکت و فروش بین المللی آن که عمدتاً در مکزیک و کانادا ثبت شده بودند ناشی می‌شد.

موفقیت والمارت را می توان به عوامل متعددی از جمله نام برند، قیمت گذاری، تنوع محصولات (به ویژه با اضافه شدن بازار آنلاین آن)، مدیریت کارآمد زنجیره تامین و قدرت مالی آن نسبت داد.

چگونه می‌توان کسب و کاری را راه اندازی کرد؟

برای شروع یک کسب و کار باید مراحل مختلفی را طی کنید. این مراحل شامل انجام تحقیقات بازاری، تدوین یک طرح تجاری، جستجوی سرمایه یا سایر روش‌های تامین مالی، انتخاب مکان و ساختار تجاری، انتخاب نام مناسب، ارائه مدارک ثبت شرکت، دریافت اسناد مالیاتی (شناسه ملی کارفرما و مالیات دهندگان)، و گرفتن مجوزها و پروانه‌ها است. . همچنین بهتر است برای تسهیل نیازهای بانکی روزمره خود یک حساب بانکی نیز در یک موسسه مالی ایجاد کنید.

چگونه می‌توان یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی کرد؟

برخی از مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین مشابه راه‌اندازی کسب‌وکار متعارف است – اما چند استثنا وجود دارد.

برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین هم‌چنان باید قبل از هر چیز دیگری تحقیقات بازاری خود را انجام دهید و یک طرح تجاری تهیه کنید. پس از انجام این کار، نام و ساختاری را برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید، سپس هرگونه مدارک لازم را برای ثبت سازمان خود ارسال می‌کنید.

بااین‌حال، در اینجا به جای یافتن یک مکان فیزیکی بایستی پلت فرمی را انتخاب و وب سایتی را برای خود طراحی کنید. قبل از راه اندازی کسب و کار خود، باید چه از طریق روش‌های متعارف بازاریابی و چه از راه های خلاقانه تری مانند رسانه های اجتماعی راهی برای ایجاد بازار هدف آن بیابید.

چگونه می‌توان نام برندی را برای کسب‌وکار خود پیدا کرد؟

نام کسب و کار شما باید با نوع سازمانی که قصد اداره آن را دارید مطابقت داشته و در عین حال باید جذاب باشد – چیزی که افراد را به سمت خود جذب می‌کند و در یاد افراد باقی می‌ماند و مشخص است که بایستی با شما و همچنین محصولات و خدماتی که قصد فروش آن‌ها را دارید ارتباط داشته باشد. اصالت کلید اصلی است. هم‌چنین مهمتر از همه این است که نام برند شما نباید قبلاً توسط شخص دیگری استفاده نشده باشد. به اینترنت رجوع و نام کسب و کار خود را جستجو کنید تا ببینید آیا می‌توان آن را انتخاب کرد یا قبلا ثبت شده است.

چگونه می‌توان یک طرح تجاری تهیه کرد؟

طرح های تجاری برای راه اندازی کسب و کار شما ضروری هستند و ممکن است به شما کمک کنند تا بودجه مورد نیاز برای شروع فعالیت خود را تامین کنید. شما می توانید بین یک طرح تجاری متعارف یا ناب یکی را انتخاب کنید.

طرح‌های تجاری متعارف بسیار جامع و پرجزئیات است. این طرح‌ها توصیف مختصری از شرکت و راه های موفقیت آن را شامل است. این طرح‌ها همچنین شامل اطلاعاتی درباره بازار، مدیریت، محصولات و خدمات، بازاریابی و پیش‌بینی‌های فروش شما می‌شود.

قالب‌های ناب کوتاه‌تر هستند، اما همچنان اطلاعات بسیار مفیدی مانند جزئیات مشارکت، طرح کلی فعالیت‌های تجاری و روابط با مشتری، ساختارهای هزینه و جریان‌های درآمد را در بر می‌گیرند.

می توانید قالبی را برای سند طرح تجاری در اینترنت پیدا کنید یا سند طرح تجاری خاص خود را ابداع کنید.

چگونه می‌توان وام تجاری دریافت کرد؟

هرکسی بودجه لازم را برای راه اندازی کسب و کار خود ندارد و در اینجا است که وام‌های تجاری وارد عمل می‌شوند.

ابتدا در مورد نوع وامی که می خواهید دریافت کنید تصمیم‌گیری کنید. برای انجام این کار می توانید به وام دهندگان متعارف یا وام دهندگانی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند مراجعه کنید. هم‌چنین ممکن است بخواهید از وام‌های تحت حمایت دولت مانند وام هایی که اداره مشاغل کوچک ارائه می کند استفاده کنید.

صرف نظر از اینکه چه گزینه ای را انتخاب می کنید، وام دهندگان بالقوه جزئیات کسب‌وکار شما را روی کاغذ از شما مطالبه خواهند کرد، به خصوص اینکه آیا واقعا قصد دارید کسب‌وکاری به راه بیاندازید یا خیر و چه زمانی شروع به کار خواهید کرد. پیش از درخواست وام مطمئن شوید که طرح کسب و کار خود را آماده کرده اید که شامل سرفصل‌های هزینه ها و درآمدها باشد.

به عنوان صاحب یک کسب و کار جدید، مطمئن شوید که رتبه اعتباری خوبی دارید (زیرا کسب و کار شما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است) و در صورت تایید درخواست وام شما ممکن است مجبور شوید برای تضمین وام مقداری وثیقه ارائه دهید.

سخن نهایی

کسب‌وکارها بخش بسیار مهمی از اقتصاد هستند. آنها محصولات و خدماتی را ارائه می دهند که افراد و سایر شرکت ها می توانند آن‌ها را خریداری کنند. اندازه کسب و کارها از کوچک تا بزرگ متغیر است و این کسب‌وکارها در صنایع مختلفی فعالیت می کنند. ساختارهای تجاری آن‌ها نیز از شرکت های انحصاری تا شرکت های بزرگی که سرمایه سهامی به مالکان خود ارائه می‌کنند، متفاوت است.

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستید، مطمئن شوید که تحقیقات لازم را انجام داده‌اید و یک طرح تجاری تهیه کرده اید. انجام این مراحل به شما اجازه می دهد تا پول لازم را برای شروع عملیات خود جمع آوری کنید. اگر در ابتدا طرح تجاری خود را ساده نگه دارید، ممکن است در آینده به ایده‌هایی برسید که می توانند به شما کمک کند تا تجارت خود را توسعه دهید و به همان موفقیت اپل و والمارت برسید.