۰ نفر

در جلسه هیات نمایندگان مطرح شد؛

مطالبه بخش خصوصی بهبود تعامل با دنیا است/ دولت چهاردهم در کنار بخش خصوصی باشد نه رقیب آن

۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۷
کد خبر: 849316
مطالبه بخش خصوصی بهبود تعامل با دنیا است/ دولت چهاردهم در کنار بخش خصوصی باشد نه رقیب آن

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی از دولت آینده انتطار دارد تا به حل مسائل اقتصادی اولویت بیشتری دهد و در این بین به نقش بخش خصوصی واقعی واقف باشد و خود را در کنار بخش خصوصی ببیند و خود را به عنوان رقیب بخش خصوصی نداند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی امروز بیش از هر زمان دیگر باید در سرنوشت خودش مشارکت داشته باشد تا بتواند مطالبات به حق خود را با دولت آینده مطرح کند.

وی افزود: سالهای گذشته سالهای بسیار سختی برای فعالان اقتصادی بوده و هم اکنون باید مطالبات اولویت دار خود را به گوش کاندیداهای ریاست جمهوری برساند.

حسن زاده ادامه داد: در این مدت دعوت شده تا با دعوت از کاندیداهای ریاست جمهوری از نقطه نظرات آنها درباره نحوه اداره کشور و نگاه به بخش خصوصی جویا شویم تا با درک بهتری از دیدگاه ها کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم.

رئیس اتاق ایران مطرح کرد: بخش خصوصی از دولت آینده انتطار دارد تا به حل مسائل اقتصادی اولویت بیشتری بدهد و در این بین به نقش بخش خصوصی واقعی واقف باشد و خود را در کنار بخش خصوصی ببیند و خود را به عنوان رقیب بخش خصوصی نداند. متاسفانه طی ادوار گذشته دولت ها فضای لازم برای تقویت و رشد بخش خصوصی را فراهم نکرده اند. تلقی کاندیداها نسبت به این موضوع یکی از ملاک های بخش خصوصی برای انتخاب رئیس جمهور بعدی است.

حسن زاده گفت: موضوع دیگری که برای بخش خصوصی اهمیت دارد دیدگاه های هر کاندیدا درباره نظام اداری فربه و غیرمتخصص است. نظام اداری بخش بالایی از بودجه را مصرف می‌کند اما به دلیل این که بسیاری از تصمیم گیران در آن تخصص و تجربه کافی ندارند با تصمیمات غیرکارشناسی برای کسب و کار بخش خصوصی مانع تراشی می کنند.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی امیدوار است در دولت آینده نگاه کارشناسی و تخصصی در کابینه دولت و زیرمجموعه آن ارتقا یابد و با تعامل دائمی با بخش خصوصی از اخذ تصمیمات خلق الساعه و هزینه ایجاد کردن جلوگیری نماید.

به گفته حسن زاده، در سال ۱۴۰۱، ۱۴۶۳ مصوبه دولت در سامانه ثبت کرده که ۱۲۸۷ مورد مربوط به کسب و کار کشور است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: مطالبه دیگر بخش خصوصی بهبود تعامل با دنیا است، تا زمانی که کشور در انزا باشد و ایران در زنجیره های ارزش جهانی و منطقه ای جایی نداشته باشد و صرفا به خام فروشی در ابتدای زنجیره بپردازد، اوضاع کشور بهبود نمی یابد. هم اکنون سهم ارزش افزوده ایران در کل جهان کمتر از یک درصد می باشد، این مساله جزء با دیپلماسی سازنده و صلح آمیز دولت آینده میسر نخواهد بود.

وی گفت: یکی دیگر از کانون های تاثیرگذار ‌بر بخش خصوصی سیاست های ارزی است که طی سالهای اخیر اثر قابل توجهی در تولید، واردات و صادرات داشته است و بخشنامه، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که در این حوزه صادر شده جزء سردرگمی برای فعالان اقتصادی چیز دیگری در برنداشته است. بخش خصوصی معتقد است که هدف اصلی سیاست گذاری باید تقویت تولید و توسعه صادرات باشد.

حسن زاده عنوان کرد: به دنبال مسئول اجتماعی که در اتاق داریم از همه کاندیداها دعوت کردیم و نسبت به طرح موضوعاتی همچون تحریم، تورم، نوسانات ارز، عدم اعتماد ملی به سیاست های دولت، نبود ناوگان مناسب ریلی جاده ای و کشتیرانی و مشکلات بیمه و مالیاتی اقدام کرده ایم.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: امیدواریم روز ۸ تیرماه تمامی ملت مخصوصا فعالین اقتصادی با حضور پرشور خود رئیس جمهور شایسته، توانمند، آشنا به مسائل اقتصادی و دیپلماسی انتخاب کنند تا بتواند در این شرایط سخت و بحرانی تعامل بیشتری با بخش خصوصی فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha