۰ نفر

هند و چین بزرگترین مشتریان نفتی روسیه شدند

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۱۲
کد خبر: 843328
هند و چین بزرگترین مشتریان نفتی روسیه شدند

روسیه بزرگ‌ترین تامین کننده نفت چین و هند است و بر اساس اعلام گمرک چین، تجارت این کشور با روسیه از ابتدای ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ با افزایش ۴.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶.۵۸ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رویترز در گزارشی نوشت: در ماه آوریل پالایشگاه‌های هندی روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت روسیه را خریداری کرده‌اند و این کشور با سهم ۳۸ درصدی، همچنان بالاتر از عراق در رتبه نخست بزرگ‌ترین تامین کننده نفت هند است. همچنین رقم فروش نفت روسیه در بازار چین در این ماه میلادی ۲.۲۵ میلیون بشکه بود و عربستان با ۱.۵۴ میلیون بشکه در رتبه دوم قرار گرفت.

روس‌ها همچنین با احداث خط لوله Power of Siberua-۲ می‌توانند سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کنند.

طبق آمار گمرک چین، تجارت روسیه با چین در سال گذشته ۲۶.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۴۰ میلیارد دلار رسید؛ همچنین روسیه با رشد ۲۴ درصدی از عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام چین پیشی گرفته است.

گمرک چین نیز اعلام کرد که گردش مالی تجارت این کشور و روسیه در دوره ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ با افزایش ۴.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶.۵۸ میلیارد دلار رسیده است.

واردات چین از روسیه طی این چهار ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۴ با ۱۰.۲ درصد افزایش به ۴۳.۸۵ میلیارد دلار و صادرات چین به این کشور نیز با ۱.۹ درصد کاهش به ۳۲.۷۳ میلیارد دلار رسید. تحریم روسیه از سوی اروپا سبب شد روس‌ها به سمت چین جهت‌گیری داشته باشند؛ همچنین مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۱۴۰۲ به ۵.۳ میلیارد دلار می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha