۱ نفر

«کویر» شرکتی بنیادی و پروژه محور

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۴۰
کد خبر: 840399
«کویر» شرکتی بنیادی و پروژه محور

شرکت تولیدی سپید فراب کویر، تولید کننده انواع شمش فولادی و میلگرد ساده و آجدار و انواع تیرآهن است که صادرات نیز دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در لحظه تهیه گزارش این شرکت 16 اردیبهشت ماه ، با اقبال خریدرارن مورد توجه بازار قرار گرفته و صف خرید تشکیل داده است. قیمت فعلی سهم 275 تومان می باشد و دارای مارکت 143 هزار میلیارد ریالی است.امسال افزایش نرخ دلار نیما و به بار نشستن طرح های توسعه ای در دستور کار شرکت، می تواند درآمد و سود آوری شرکت را متحول کند لذا به بررسی اجمالی و تحلیل تکنیکال سهم می پردازیم.

معرفی اجمالی:

"کویر" با تولید انواع شمش فولادی، میلگرد ساده و آجدار، انواع تیرآهن، واردات و صادرات کالاهای مجاز و مواد اولیه کارخانه‌ها، نصب، مونتاژ و راه‌اندازی ماشین‌آلات صنعتی و غیره در صنعت فولاد کشور مشغول است. شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر در تاریخ 1379/03/02 با هدف تولید میلگرد شاخه‌ای، کلاف ساختمانی و صنعتی تاسیس شد. این شرکت بزرگ‌ترین تولید کننده میلگرد شاخه و کلاف در کشور است که در حال حاضر 10 درصد از میلگرد ساختمانی کشور را تامین می‌کند. سهام شرکت مذکور از تاریخ 1398/07/17 با نماد «کویر» در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود.

سهامداران:

شرکت در دست حقیقی هاست و احمد خوروش، حمیدرضا خوروش و جواد خوروش از مالکین اصلی این شرکت هستند .

«کویر» شرکتی بنیادی و پروژه محور

مواد اولیه شرکت:

انواع شمش فولادی و آلیاژی برای تولیدات کویر مورد نیاز است. شمس مورد استفاده در این صنعت بیلت نام دارد و به‌عنوان شمشال نیز شناخته می‌شود.

فرمول جدید محاسبه نرخ فروش میلگرد و تیرآهن در بورس کالا:

بورس کالا طی اطلاعیه ای اعلام کرد که از روز دوشنبه مورخ ۱۰/۰۲/۱۴۰۳ قیمت پایه ی میلگرد ۱۶ درصد و تیرآهن نبشی و ناودانی ۱۹ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه عرضه شده شمش بلوم همان هفته در بورس کالا لحاظ خواهد گردید.

این ابلاغیه تاثیر مثبتی در حاشیه سو د شرکت های تولید کننده میلگرد و تیرآهن از جمله ذوب آهن، فولاد شاهرود، فولاد سفید فراب کویر و جهان فولاد سیرجان خواهد داشت.

طرح های توسعه در دست اجرا:

این شرکت توانسته است با اجرای طرح توسعه میلگرد فولادی شاخه، اقدام به راه‌اندازی خط تولید جدید کند و ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن محصولات فولادی میلگرد شاخه و کلاف را دارد .

افتتاح دو طرح توسعه ای شرکت که علاوه بر رشد چشمگیر تولید و فروش‌، نسبت حاشیه سود شرکت را متاثر خواهد کرد.

تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن بیلت و بلوم فولاد آلیاژی که تا ۹ ماهه سال 1402 به ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تا پایان سال طبق گفته شرکت ۷۵ درصد تکمیل شده است . بازسازی و ارتقای خط دانیلی نیز طرح توسعه دیگری است که با قرارداد با شرکت RTM منعقد شده در اخرین اعلام شرکت درصد پیشرفت ۲۵ درصد است که ظرفیت تولید میلگرد را از ۹۰۰ هزار،تن به ۱۱۵۰۰۰۰ تن میرساند. با بهره برداری از این طرح های توسعه کویر تبدیل میشه به فولادساز،منحصر بفرد ‌کشور چون تحت این تکنولوژی قادر به تولید محصولات فولادی SBQ می‌شود.در حال حاضر در کشور واحد تولید کننده محصولات فولادی SBQ وجود ندارد.

پیش بینی ها از سود اوری :

پیش بینی سود خالص شرکت در طرح توجیهی افزایش سرمایه 40 درصدی از انباشته که اخیرا به ثبت هم رسید برای سال 1404 برابر 11.2 همت گزارش شده یعنی نزدیک به مارکت فعلی و تا سال 1406 به اندازه 2 برابر قیمت تابلو سود سهم پیش بینی شده است.

در پیش بینی تحلیل گران برای سال جاری با مفروضات دلار نیمای 47500 تومان و قیمت بیلت 513 دلار و نرخ سوخت 49875 ریال و افزایش حقوق دستمزد 30 درصدی ، سود کویر با سرمایه فعلی 52164000 به سود کارشناسی 390-400 ریالی به ازای هر سهم خواهد رسید و P/E حوالی 6.5 را خواهد داشت.

کویر فرودین ماه را با درآمد 659 میلیارد تومانی سپری کرد نسبت به 1 ماهه سال پیشین 20 درصدی کاهش داشته است.

از دید نموداری کویر بررسی شد:

«کویر» شرکتی بنیادی و پروژه محور

برای کویر از دید نموداری سناریوی محتمل این است:

یک دیامتریک پاپیونی از 99 تا پاییز 1401 داشتیم که (B) را ساخته ، سپس A با رشد تا محدوده 340-350 تمام شده و از اردیبهشت ماه تا محدوده 200 تومان ریزشی تحت الگوی ترکیبی شکل گرفته است. اگر پایان B همان محدوده باشد حال در C هستیم که میان مدت صعودی است.

شکست محدوده مهم 285 تومان مهم است و باید رخ دهد تا بتوان به هدف 340-385 که پیک اردیبهشت پارسال بوده است فکر نمود. سقف تاریخی 520 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha