۱ نفر

بهترین و پربازده‌ترین سرمایه گذاری بلندمدت در ایران!

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۰
کد خبر: 838845
بهترین و پربازده‌ترین سرمایه گذاری بلندمدت در ایران!

سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت دو نوع نگاه متفاوت به سرمایه گذاری هستند. هر یک از این انواع مخاطبان و افراد خاص خود را دارند. سرمایه گذاران کوتاه مدت بیشتر به دنبال سود بردن از نوسانات هستند اما سرمایه گذاران بلندمدت کسانی هستند که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند هر روز در بازارها فعالیت کنند. این دسته افراد عموما دانش مالی بالا یا وقت زیادی نیز ندارند. با این توضیحات، برای بسیاری از سرمایه گذاران مهم است که بدانند بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران کدام است؟

سرمایه گذاری در بورس، طلا و سکه، مسکن از کدام روش و با چه ابزار مالی می‌تواند بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران به حساب بیاید؟

سرمایه گذاری در طلا و سکه

طلا از سکه‌های گرمی گرفته تا قطعات زینتی، طلای آب شده و شمش، همیشه جزو گزینه‌های سرمایه‌گذاری پرطرفدار بودهاند. دلیل اصلی این محبوبیت آن است که افراد با خرید طلا و سکه از قدرت خرید خود در مقابل تورم محافظت می‌کنند. تا سال‌های طولانی، روش سنتی سرمایه گذاری در طلا که همان خرید فیزیکی طلا است، مورد استقبال بسیاری از افراد سرمایه گذار بود و حتی امروزه هم متقاضایان زیادی دارد.

البته روش بالا یعنی سرمایه گذاری مستقیم در طلا، با خطرات و دشواری‌ها و هزینه‌های جانبی همراه است. به همین دلیل، ابتکاری مانند صندوق طلا در این حوزه انجام شده است. سرمایه گذاری در طلا با صندوق سرمایه گذاری طلا توانسته بسیاری از خطرات و دشواری‌ها و همچنین هزینه‌های مازاد که سرمایه‌گذار در شیوه سنتی خرید طلا متحمل می‌شده است را کنار بزند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن طلا به عنوان بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران، اقدام به خرید فیزیکی طلا می‌کنند. اما نگهداری از طلای فیزیکی می‌تواند خطراتی مانند سرقت، گم شدن و همچنین در زمان خرید، احتمال خطر تقلبی بودن را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است از جایگزین مناسب برای سرمایه گذاری در طلا یا سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا استفاده کرد.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا،جایگزین مطمئن طلای فیزیکی!

بهترین و پربازده‌ترین سرمایه گذاری بلندمدت در ایران!

صندوق سرمایه گذاری طلا با توجه به سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلای بورسی و اوراق مبتنی بر شمش طلا، خطر سرقت و گم شدن طلا را از بین می‌برد. از طرفی دیگر، پرداخت اجرت ساخت طلا هم در این روش وجود ندارد. اگر نگاهی به بازده بلندمدت یک گرم طلای 18 عیار در سال‌های اخیر بیندازیم، خواهیم دید که در یک بازه 5 ساله منتهی به 28 فروردین 1403، 8.8 برابر شده است. قیمت سکه امامی نیز در این مدت حدودا 9.4 برابر شده است.

سرمایه گذاری در بورس

مروری بر بازدهی سرمایه گذاری در بورس نشان می‌دهد این بازار نسبت به بازارهای دارایی دیگر، بیش‌ترین بازدهی را در بلند مدت داشته است.

اما چند نکته در مورد سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس مطرح است. اولین و مهم‌ترین نکته این است که سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام نیازمند دانش و زمان کافی است. خرید سهام از طریق پرتفوی شخصی، نیازمند دانش کافی از بازار، شناخت تحلیل‌های مختلف این بازار و همچنین زمان کافی برای رصد روزانه بازار سهام است. بنابراین برای کسانی که دانش یا وقت کافی ندارند، بهترین راه برای اینکه بتوانند از بورس به عنوان بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران بهره‌مند شوند، این است که روش سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس را انتخاب کنند.

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس همان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی است. صندوق‌های سهامی با سبد دارایی متشکل از سهام متنوع بازار سرمایه به دست مدیران صندوق که از متخصصین بازار سرمایه هستند، می‌توانند گزینه مناسبی برای افرادی باشند که سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را در نظر دارند. در بازه زمانی 5 ساله سرمایه‌گذاری در بورس توانسته بازدهی ‌قابل توجهی برای برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. شاخص کل در 5 سال منتهی به 28 فروردین 1403 تقریبا 11 برابر شده و شاخص هم وزن نیز در این بازه زمانی 18.3 برابر شده است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بازار سهام از پربازده‌ترین و البته پرریسک‌ترین بازارهای دارایی به حساب می‌آید.

خرید صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری در بازارهای دارایی مانند سهام و طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری بلند مدت در ایران انتخاب می‌شوند. سرمایه گذاری غیرمستقیم باعث می‌شود تا فرد سرمایه‌گذار از بررسی‌ها، تحلیل‌ها و رصد بازار دارایی مربوطه بی‌نیاز شود و مدیریت سرمایه را به افراد متخصص که همان ارکان صندوق هستند، بسپارد.

خرید صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

بازار سهام می‌تواند گزینه مناسبی برای بسیاری از افرادی که روحیه ریسک‌پذیری بالایی دارند، به حساب بیاید. اما باید این نکته را به خاطر داشت که سرمایه گذاری مستقیم در سهام نیازمند داشتن دانش و زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار است. برای تمام افراد حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای فعال در بازار سهام، سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی به عنوان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی، سرمایه‌گذاران بازار سهام را نسبت به دانش مالی و گذاشتن زمان کافی بی‌نیاز می‌کند.

ساختار و سبد دارایی صندوق‌های سهامی با بررسی مداوم و دانش مدیران صندوق شکل می‌گیرد. در این صورت، سرمایه‌گذاران نیازی به آگاهی از تحلیل‌ها و بررسی روزانه بازار سهام نخواهند داشت.

بهترین و پربازده‌ترین سرمایه گذاری بلندمدت در ایران!

خرید صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

در مقابل افراد ریسک پذیر، سرمایه گذارانی که روحیه ریسک گریزی دارند، می‌توانند صندوق‌های درآمد ثابت را به عنوان گزینه‌ای بهتر از بانک در نظر داشته باشند. صندوق‌های درآمد ثابت با سبد دارایی متشکل از اوراق بادرآمد ثابت و گواهی سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام، پویایی بیش‌تری نسبت به بانک دارند و سود بهتری در مقایسه با سرمایه گذاری در بانک ارائه می‌دهند. به همین خاطر می‌توان سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت را برای این افراد به عنوان بهترین سرمایه گذاری بلندمدت در ایران به حساب آورد.

سپرده های بلند مدت بانکی

محاسبه سود سپرده‌های بلند مدت بانکی نشان می‌دهد، بانک برای سپرده یک ساله 20.5 درصد سود پرداخت می‌کند. این میزان سوددهی پایدار و بدون ریسک است با این حال نمی‌تواند در مقابل تورم سال‌های اخیر خوب به حساب بیاید.

سرمایه گذاری در مسکن

مسکن و املاک از گزینه‌های بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران به حساب می‌آید. سرمایه گذاری در مسکن علاوه بر بازدهی بالایی که دارد، امکان بهره‌مندی از اجاره بها را هم فراهم می‌کند، چرا که افرادی که صاحب مسکن هستند، می‌توانند در آن مستقر شوند یا آن را اجاره دهند و به این شکل هم کسب سود کنند.

اما نکته قابل توجه در مورد سرمایه‌گذاری در مسکن این است که فرد سرمایه‌گذار باید توان مالی خرید مسکن را داشته باشد. ریسک سرمایه گذاری در مسکن نیز پایین است. بر اساس آمار بانک مرکزی، در بازه 5 سال و یک ماهه منتهی به اسفند 1402 قیمت مسکن در تهران حدودا 5.7 برابر شده است.

انتخاب بهترین بازار سرمایه گذاری بلند مدت در ایران!

با بررسی گزینه‌های سرمایه گذاری در ایران، می‌توان گفت انتخاب بهترین بازار سرمایه گذاری بلند مدت در ایران به روحیه ریسک‌پذیری یا ریسک گریزی، بازدهی بلند مدت بازارهای دارایی و اهداف سرمایه گذاری افراد مربوط می‌شود. صندوق‌های سرمایه گذاری با در نظر گرفتن روحیات مختلف سرمایه‌گذاران انواع صندوق ها برای افراد ریسک پذیر و ریسک گریز را ارائه می‌دهند. بنابراین نسبت به بقیه بازارها فرصت های سرمایه گذاری بهتری را ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha