۰ نفر

رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اقتصاد آنلاین:

تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است/ بخش خصوصی روی تعطیلی شنبه مصر است چون به نفع کشور است

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۸
کد خبر: 838732
تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است/ بخش خصوصی روی تعطیلی شنبه مصر است چون به نفع کشور است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بیان کرد: در مجموع برای اضافه شدن یک روز به تعطیلات هفته مزایای بسیار بالایی دیده شده و ما هم این موضوع را قبول داریم، این اتفاق در کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت.

اقتصادانلاین – فاطمه جوادی؛ محمود نجفی‌عرب، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مورد رایزنی‌ها و پیگیری‌های بخش خصوصی در مورد تصویب تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در مجلس به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: به‌شدت امیدوار هستیم که شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود و انتظارمان هم این است که مجلس محترم اگر قرار است یک روز به تعطیلات هفته اضافه کند حتما آن روز شنبه باشد.

نجفی‌عرب افزود: این صدای تمام بخش خصوصی کشور است و از این بابت است که صرفه اقتصادی کشور در روز پنجشنبه است و عملا تعطیلی پنجشنبه برای کشور یک هزینه‌ای ایجاد می‌کند و طبیعتا مورد اقبال بخش خصوصی نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم با این عمل مقداری هماهنگی و ارتباطاتمان را با دنیای بیرون به‌خصوص کشورهای اطراف که روابط تجاری و اقتصادی مناسبی با آنها داریم بیشتر کنیم.

نجفی‌عرب درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر این که اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته به نفع اقتصاد کشور نیست و برخلاف بیانات مقام معظم رهبری و شعار سال که جهش اقتصاد با مشارکت مردم تعیین شده است، گفت: صحبت بر سر این بود که در حوزه کارایی و بهره‌وری اگر قرار باشد یک روز به تعطیلات آخر هفته اضافه کنیم، مجموعا با تعطیلات دیگری که داریم به ۱۲۵ روز تعطیلی در سال می‌رسیم و این بهره‌وری را کاهش می‌دهد؛ اما این در حالی است که رابطه کار با بهره‌وری و زمان یک رابطه کاملا مستقیمی نیست، چه بسا ممکن است یک نفر یک ساعت کار کند و بهره‌وری بالایی را ارائه دهد، اما دو ساعت کار کند و به اندازه یک ساعت هم بهره‌وری نداشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: آن چیزی که در لایحه دولت وجود دارد این است که به هر حال تعطیلات در ایام مختلف تقسیم شود، چرا که تراکم تعطیلات که در زمان‌های مشخصی وجود دارد مسائلی نظیر تصادفات را به دنبال دارد.

نجفی‌عرب تصریح کرد: موضوع دیگر هم بحث روحی و روانی است و با اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر، مردم می‌توانند استراحت بیشتری داشته باشند و این حتما روی کارایی‌شان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: این موضوع در حوزه گردشگری نیز تاثیرات بسیاری خواهد داشت، در حال حاضر یکی از اشکالاتی اساسی که داریم این است که از جمعیت روستایی کاسته و به جمعیت شهری اضافه می‌شود، این اتفاق در حوزه گردشگری خیلی می‌تواند به ماندگاری روستایی‌ها در روستاها و خدماتی که می‌توانند به گردشگران ارائه کنند کمک کند.

این فعال اقتصادی اثر مثبت دیگر این اتفاق را انطباق تعطیلات ایران با دنیا به خصوص کشورهای همجوار دانست و گفت: شاید در دنیا فقط یک کشور داریم که مانند ایران پنجشنبه و جمعه را تعطیل است. البته پنجشنبه تهران تقریبا تعطیل است و در شهرستان‌ها اینگونه نیست و با تصویب رسمی یک روز تعطیلی اضافه، این مورد هم در کشور هماهنگ می‌شود.

نجفی‌عرب بیان کرد: در مجموع برای اضافه شدن یک روز دیگر به تعطیلات مزایای بسیار بالایی دیده شده و ما هم این موضوع را قبول داریم، این اتفاق در کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت.

رییس اتاق بازرگانی تهران در پایان تاکید کرد: مخالفتی از سوی بخش خصوصی در مورد این که یک روز به تعطیلات اضافه شود ندیدم، روی تعطیلی شنبه مصر هستیم که نهایتا به نفع کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    4 0
    برداشت از سوره بقره آیه ۲۱۹ چنین است که سود و زیان هر چیز را با هم مقایسه کنید و بر مبنای آن انتخاب کنید ، مهمترین مسئله کشور اقتصاد است و اگر شنبه تعطیل و پنجشنبه کار کنیم معادل ۱۳ میلیارد دلار در آمد بیشتری برای کشور خواهد داشت ، زیرا یک روز بیشتر با دنیا تبادل اقتصادی خواهیم داشت ، با سپاس