۰ نفر

انواع میلگرد کدامند و چه کاربردی دارند؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۶
کد خبر: 838729
انواع میلگرد کدامند و چه کاربردی دارند؟

میلگرد یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت ساختمان سازی است که به طور کلی در دو حالت ساده و آجدار به تولید می ‌رسد. میلگردهای ساده و آجدار خودشان دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از آن ها از نظر استانداردهای تولید شده، شکل ظاهری، جنس و مواد اولیه و...، با هم متفاوت می ‌باشند.

انواع میلگردها به صورت شاخه‌ ای و کلاف تولید شده و در بازارها عرضه می‌ شوند. تفاوت در این زمینه باعث بروز تفاوت در قیمت میلگرد می ‌شود. برای آشنایی کامل با انواع میلگردها و اطلاع از نحوه خرید و قیمت آن ها در ادامه مطلب با ما باشید.

آشنایی با میلگرد و تاریخچه آن

به پروفیلی طویل و توپر که از آن برای بهبود مقاومت کششی بتن ‌ها و به عنوان میله ‌ای تقویت کننده استفاده می ‌شود، میلگرد می ‌گویند. میلگرد در انگلیسی Rebar نام دارد و مخفف reinforcing bars است و معنی آن میله ‌های تقویت کننده می‌ باشد. معمولاً از میلگرد در صنعت ساختمان سازی برای افزایش مقاومت بتن در برابر تنش ‌های فشاری و کششی استفاده می ‌کنند. انواع میلگردها معمولاً در برابر حرارت و دمای بالا مقاوم بوده و قابلیت باربری بالاتر، شکل پذیری بیشتر و عمر طولانی ‌تری را برخوردار هستند.

گاهی اوقات افراد میلگرد را با آرماتور اشتباه می ‌گیرند؛ آرماتورها همان میلگردهای تغییر شکل یافته ‌ای هستند که آماده قرارگیری در بتن هستند. اولین بار در سال ۱۸۵۰ در فرانسه استفاده از میلگرد در بتن‌ ها اختراع شد و مونیر برای این تکنیک در سال ۱۸۶۷ حق ثبت اختراع را اخذ کرد. پس از آن در سال ۱۸۷۸ نیز شخصی به نام تادئوس هایت اولین نفری بود که در ایالات متحده آمریکا توانست از میلگردها در صنعت ساختمان سازی استفاده نماید. برای ساخت میلگردها از انواع استانداردهای بین ‌المللی و ملی استفاده می ‌شود که تعدادی از پرکاربردترین آن ها عبارتند از:

  • استاندارد آمریکایی ASTM
  • استاندارد روسی GOST
  • استاندارد بریتانیایی BS
  • استاندارد ژاپنی JIS
  • استاندارد هندی IS
  • استاندارد ایران INSO3132

دسته ‌بندی انواع میلگردها

هر یک از استانداردهای ملی و یا بین ‌المللی باعث به وجود آمدن انواع میلگردها می ‌شوند. هر یک از میلگردها از نظر شکل ظاهری، از نظر جنس مواد اولیه، از نظر کاربرد و..، با هم متفاوت هستند که شامل موارد زیر می‌ باشند:

انواع میلگردها از نظر شکل ظاهری

انواع میلگرد کدامند و چه کاربردی دارند؟

انواع میلگردها از نظر شکل ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می ‌شوند که خود آن ها نیز در چهار گرید به تولید می ‌رسند.

  • میلگرد نوعA1 : این محصول که اغلب با نام میلگرد ساده شناخته می ‌شودt در تمام سطوح خود دارای هیچ ‌گونه برجستگی و آج نیست. این محصول معمولاً در سایز ۶ الی ۲۰ میلی متر تولید شده و استاندارد ملی ایران آن شماره ۳۱۳۲ با علامت مشخصه s240 می‌ باشد.
  • میلگرد نوع A2: این محصول در دسته میلگردهای آجدار قرار می ‌گیرد و نسبت به نوع قبلی از مقاومت بالایی برخوردار می ‌باشد. از نظر میزان سختی این محصول در دسته میلگردهای نیمه سخت قرار دارد و بر اساس استاندارد شماره ۳۱۳۲ به تولید می ‌رسد.
  • میلگرد نوع A3: این محصول نیز به نوعی میلگرد آج ‌دار است؛ اما، در مشخصات مکانیکی خود از مقاومت بیشتری نسبت به دو نوع قبلی برخوردار می ‌باشد.
  • میلگرد نوعA4 : این محصول در دسته میلگردهای سخت قرار دارد و در ساخت آن از میزان زیادی کربن استفاده شده است. بر روی سطح این محصول آج‌ های عرضی دوکی شکلی قرار دارند و این محصول از استحکام مقاومت بسیار زیادی برخوردار می ‌باشد.

انواع میلگردها از نظر حالت و جنس

میلگردها از نظر حالت، به دو دسته شاخه ‌ای و کلاف تقسیم می ‌شوند. میلگردهای ساده و آجدار که به صورت شاخه ‌ای ۱۲ متری تولید می ‌شوند را در دسته میلگردهای شاخه ‌ای قرار می دهند. قیمت میلگردهای کلاف تحت تاثیر قیمت تیرآهن قرار دارد و بر اساس آن کاهش یا افزایش پیدا می ‌کند. انواع میلگردها از نظر جنس نیز به دسته ‌های مختلفی تقسیم می ‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • میلگرد اروپایی: این محصول از منگنز ساخته شده و به همین دلیل به راحتی خم شده و تغییر شکل پیدا می ‌کند. این محصول از انعطاف بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر از آن ها در مناطق زلزله خیز استفاده نمی ‌کنند.
  • میلگرد فولاد کربنی: این محصول با نام میلگرد سیاه نیز شناخته شده و در برابر رطوبت مقاومت چندان زیادی ندارد. لذا، در مناطقی که آب و هوای شرجی دارند؛ پیشنهاد می ‌شود که این محصول مورد استفاده قرار نگیرد. اما، با این حال میلگرد فولاد کربنی از قدرت و کشش بالایی برخوردار می ‌باشد.
  • میلگرد با پوشش اپوکسی: این محصول به نوعی همان میلگرد فولاد کربنی یا سیاه است که دارای روکشی از جنس اپوکسی می ‌باشد. استفاده از روکش اپوکسی باعث افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی شده است.
  • میلگرد گالوانیزه: این محصول نیز دارای روکشی از جنس گالوانیزه بوده و به همین خاطر در مقایسه با انواع دیگر از مقاومت بسیار بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار می ‌باشد. لذا، قیمت آن نیز در مقایسه با میلگرد پوکسی یا سایرین بیشتر است.
  • میلگرد کامپوزیتی: میلگرد کامپوزیتی یا پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه ‌ای، یکی از محصولاتی است که در آن از فیبر زیادی استفاده شده است.
  • میلگرد فولادی ضد زنگ: فولاد ضد زنگ، همواره آلیاژی آهنی با مقدار حداقل ده و نیم درصد کروم است که استفاده از آن در هر فولادی باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می ‌شود. میلگرد فولادی ضد زنگ با نام میلگرد استنلس استیل نیز شناخته می ‌شود.

انواع میلگرد کدامند و چه کاربردی دارند؟

انواع میلگردها از نظر کاربرد

میلگردها از نظر کاربرد نیز به دسته ‌های مختلفی تقسیم می ‌شوند که عبارتند از:

  • میلگرد تقویتی: همانطور که از نام این محصول مشخص است از آن معمولاً در بخش ‌هایی از سازه که دوام کافی ندارند یا تحت نیروهای کششی و فشاری ممکن است آسیب ببینند؛ استفاده می ‌نمایند. به طور مثال اغلب از میلگردهای تقویتی در سقف ‌های تیرچه بلوک، در فونداسیون ‌ها و دیوارهای برشی استفاده می ‌کنند.
  • میلگرد نرمال: این محصول معمولاً در سایزهای ۳ الی ۱۱ تولید شده و به دو صورت شاخه‌ ای و کلافی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این محصول معمولا برای ساخت تیرچه و خرپا و...، کاربرد دارد. قیمت میلگردهای نرمال همانند قیمت ناودانی تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد.
  • میلگرد بستر: این محصول شامل ۲ میلگرد موازی به طول ۳ متر بوده و فاصله عرضی بین آن ها حدوداً بین پنج و نیم الی ۱۵ سانتی ‌متر می ‌باشد. اما، اصلی ‌ترین کاربرد این میلگردها برای افزایش استحکام در برابر زلزله می ‌باشد. علاوه بر این، میلگردهای دیگری نیز وجود دارند که کاربردهای متفاوتی دارند و عبارتند از:
  • میلگرد hsd
  • میلگرد زیگزاگ
  • میلگرد ترانس
  • میلگرد حرارتی
  • میلگرد سردار یا کلاهک‌ دار
  • میلگرد همبندی

خلاصه مطلب

میلگردها از نظر کاربرد، از نظر شکل ظاهری، از نظر جنس مواد اولیه و...، با هم متفاوت هستند که این تفاوت ممکن است خریداران را در زمان تهیه میلگرد، دچار سردرگمی نماید. اگر شما هم در زمان خرید میلگرد به مشاور یا راهنما نیاز دارید و یا می‌ خواهید با کیفیت ‌ترین میلگردها را با نرخی مقرون به صرفه خریداری کنید، می ‌توانید به سایت معتبری مثل فولاد فیدار مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha