۰ نفر

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند سیلاب‌ها را تا ۷ روز زودتر پیش‌بینی کند

۱۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۵۲
کد خبر: 833209
هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند سیلاب‌ها را تا ۷ روز زودتر پیش‌بینی کند

گوگل یک سیستم هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند به دقت وقوع سیل را از حداکثر ۷ روز جلوتر پیش‌بینی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دیجیاتو، گوگل در خبری اعلام کرد که با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است با موفقیت طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل را در برخی موارد حتی از هفت روز جلوتر پیش‌بینی کند. سیلاب‌ها یکی از رایج‌ترین بلایای طبیعی در دنیا هستند، بنابراین وجود یک سیستم هشدار برای آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

پیش‌بینی وقوع سیل کار بسیار دشواری است، چون اکثر رودخانه‌ها فاقد آب‌سنج هستند. اما گوگل با آموزش مدل‌های یادگیری ماشینی از طریق داده‌هایی نظیر سوابق رودخانه‌ها، اطلاعات ثبت‌شده از سطح آب آن‌ها، میزان افزایش ارتفاع آب، شرایط منطقه‌ای و غیره این مشکل را برطرف کرده است.

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند سیلاب‌ها را تا ۷ روز زودتر پیش‌بینی کند

گوگل همچنین نقشه‌های محلی ساخته و در هر محل صدها هزار شبیه‌سازی انجام داده است. ترکیب این تکنیک‌ها شرایطی را فراهم کرده است تا مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت بتوانند به‌طور دقیق سیلاب‌های آتی را پیش‌بینی کنند.
پیش‌بینی سیلاب‌ها با هوش مصنوعی جدید گوگل ممکن شد
رویکرد غول ماونتین ویو منجر به ساخت مدل‌های دقیق برای محل‌های بسیار خاص شده، اما گوگل امیدوار است که بتواند در نهایت از همین تکنیک‌ها برای حل مشکل پیش‌بینی سیلاب‌ها در مقیاس جهانی بهره بگیرد.

اگرچه این سیستم در برخی موارد توانسته است سیلاب‌ها را از هفت روز جلوتر پیش‌بینی کند، اما میانگین پیش‌بینی‌ها حدود پنج روز است. البته گوگل می‌گوید این سیستم پیشرفت بزرگی نسبت به عدم وجود یک سیستم پیش‌بینی قابل اتکا محسوب می‌شود، و به‌خصوص در مناطقی از آفریقا و آسیا که توجه کمتری به آن‌ها شده است، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

هوش مصنوعی جدید گوگل قادر است برای ۸۰ کشور با مجموع جمعیت ۴۶۰ میلیون نفر پیش‌بینی وقوع سیل داشته باشد. این شرکت می‌تواند پیش‌بینی‌های خود را از طریق موتور جستجو، نقشه و اعلان‌های اندروید در اختیار کاربران بگذارد. گوگل نتایج یافته‌های خود را به‌صورت یک مقاله علمی در ژورنال نیچر منتشر شده است.

گوگل همچنین در نظر دارد که از پتانسیل‌های یادگیری ماشینی برای بهبود مدل‌های پیش‌بینی سیلاب استفاده کند و در نهایت یک پلتفرم پیش‌بینی جهانی بسازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha