۰ نفر

بلیت موزه‌ها برای چه کسانی رایگان و نیم‌بهاست؟

۹ فروردین ۱۴۰۳، ۵:۰۰
کد خبر: 832994
بلیت موزه‌ها برای چه کسانی رایگان و نیم‌بهاست؟

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  نرخ بلیت ورودی موزه ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.

نرخ بلیت ورودی موزه‌ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

تا پیش از این، افزایش و یا اصلاح بهای موزه‌ها و اماکن تاریخی به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مصوبه هیأت وزیران اتفاق می‌افتاد، اما در این دوره، برای افزایش نرخ ورودی موزه‌ها هنوز مصوبه‌ای ارائه نشده است و نرخ‌نامه مشخصی وجود ندارد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی که افزایش بهای موزه‌ها بدون تغییر در وضعیت خدمات رخ داده و با اعتراض‌هایی نیز مواجه شده است، گروه‌هایی را که مشمول بلیت «رایگان» و بازدید «نیم‌بها» می‌شوند اعلام کرد. در این دسته‌بندی خانواده‌هایی با ۵ فرزند و بیشتر از امتیاز «بازدید رایگان» اماکن تاریخی تحت پوشش این وزارتخانه بهره‌مند شده‌اند، درحالی‌که خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند، مشمول «بلیت نیم‌بها» شده‌اند. در سال ۱۴۰۱ نیز در قالب «طرح جوانی»، برای خانواده‌ها و مادران دارای سه فرزند، امکان تماشای موزه‌های این وزارتخانه با بلیت نیم‌بها فراهم شده بود.

گروه‌هایی که اکنون مشمول «بازدید رایگان» موزه‌ها و اماکن تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌شوند به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ ـ خانواده‌های دارای ۵ فرزند و بیشتر

۲ ـ کودکان و نوجوانان تا ۱۲ سال

۳ـ پیشکسوتان، استادکاران و هنرمندان میراث فرهنگی، صنایع دستی و راهنمایان گردشگری

۴ ـ پژوهشگران و محققان

۵ ـ افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی

۶ ـ تمام دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید (فقط) در ایام دهه فجر و روزهای دانش‌آموز، دانشجو و معلم

۷ ـ اشخاصی که به منظور فرایض و آیین‌های دینی در ساعات مقرر وارد مساجد و اماکن متبرکه می‌شوند

۸ ـ مدعوین و مهمانان رسمی دولت

۹ ـ کارکنان سایر دستگاه‌های اجرایی

۱۰ ـ کارکنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های وابسته به همراه خانواده آن‌ها

گروه‌هایی که از «بلیت نیم‌بها»‌ی موزه‌های وزارت میراث بهره‌مند می‌شوند نیز به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ ـ خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند

۲ ـ دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت انفرادی و گروهی به همراه معلمان و سرپرستان

۳ ـ خبرنگاران

۴ ـ بازنشستگان به همراه افراد تحت تکفل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha