۰ نفر

رییس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

ناترازی انرژی به کمبود گاز، گازوئیل و در نهایت کمبود برق منجر می‌شود / بعید است ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال ۱۴۰۲ تحولی ایجاد کند

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبر: 709360
ناترازی انرژی به کمبود گاز، گازوئیل و در نهایت کمبود برق منجر می‌شود / بعید است ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال ۱۴۰۲ تحولی ایجاد کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بعید است که ستاد بهینه‌سازی با اوضاعی که پیش‌بینی شده در سال آینده در ماموریت اصلی خود که بهینه‌سازی مصرف سوخت است تحول آن‌چنانی انجام دهد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییرات بودجه بعد از ارائه برنامه هفتم توسعه توسط دولت گفت: کلاً هر تغییراتی را بخواهیم در آینده متصور شویم، باید نگاهی به دو برنامه قبلی داشته باشیم، همچنین توجه کنیم که چقدر از برنامه پنجم و ششم اجرا شده است.

وی در ادامه مطرح کرد: یعنی برنامه‌ای خوب است که اجرا شود. ولی به هر دلیلی دو برنامه قبلی کامل اجرا نشده‌اند. ما امیدواریم که برنامه هفتم درست نوشته شود، چون به تاخیر خورده و یک جور شتاب زدگی وجود دارد. در این صورت ممکن است با شرایط کشور کاملاً تطبیق نداشته باشد. 

این نماینده مجلس توضیح داد: البته تحولات خارجی نیز  قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین بر مبنای داده‌هایی که مطرح هستند، می‌توانیم یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم که باید دید برنامه هفتم به کجا می‌رسد. 

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص بحث انرژی در بودجه ۱۴۰۲ گفت: بحثی که در خصوص انرژی در بودجه مطرح است، به سهم شرکت ملی نفت از مسئله فروش نفت برمی‌گردد. 

وی تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته مقدار زیادی نفت فروختیم، اما سهمی که به شرکت ملی نفت تعلق می‌گیرد که بتواند خودش را اداره و سرمایه‌گذاری کند کافی نیست. ما سال‌ها عقب افتادگی انباشته در تامین هزینه‌های شرکت نفت به خصوص در سرمایه‌گذاری بالادستی داریم. در حوزه نفت و گاز این شرایط باعث می‌شود ما در رفع ناترازی انرژی با مشکل مواجه شویم که به کمبود گاز و به تناسب آن کمبود گازوییل و در نهایت کمبود برق در کشور برسیم. 

عباسی در نهایت گفت: این مسئله را در حوزه انرژی باید در نظر بگیریم. از سوی دیگر به ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت باید توجه شود. باید دید در بودجه چه میزان برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده و چه میزان در اختیار حوزه نفت است. این مسائل جای بحث دارد. بعید است که ستاد بهینه‌سازی با اوضاعی که پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۲ در ماموریت اصلی خود که بهینه‌سازی مصرف سوخت است تحول آنچنانی انجام دهد.