۰ نفر

اوضاع نامساعد آب در خراسان رضوی

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۱۰
کد خبر: 840530
اوضاع نامساعد آب در خراسان رضوی

در حالی که متوسط بارندگی‌های سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته در کشور ۹ درصد رشد نشان می‌دهد و در بسیاری از سدهای غرب و جنوب غربی کشور شاهد سرریز هستیم، اما در شرق کشور به‌ویژه در خراسان رضوی اوضاع و احوال چیز دیگری است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، به گفته کاظم جم، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و عضو شورای راهبری صنعت آب کشور هرچند بارندگی‌ها نسبت به سال آبی گذشته در استان ۳۱ درصد افزایش یافته و به عدد ۱۲۵ میلی‌متر رسیده است اما این بارندگی در مقایسه با آمار بلند مدت که ۱۶۷ میلیمتر بوده است ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و علاوه بر این باید گفت که سال آبی گذشته (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲) یکی از خشکترین سال‌ها در دهه‌های اخیر در خراسان رضوی و شرق کشور بوده است.

اما با وجود حجم ذخیره بیش از ۳۱ میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای کشور حال و روز سدهای استان این روزها خوب نیست و کمترین میزان ذخیره آب در سال‌های اخیر را تجربه می‌کند.

کاظم جم افزود: در حال حاضر از مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب حجم سدهای خراسان رضوی تنها ۱۵۵ میلیون متر مکعب ذخیره آبی داریم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کمتر بوده و سد دوستی به عنوان بزرگترین سد شرق کشور با حجم مخزن یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب تنها ۸۸ میلیون متر مکعب آب دارد که نصف این حجم آب نیز مربوط به کشور همسایه است.

عضو شورای راهبری صنعت آب کشور ادامه داد: دیگر سدهای تامین آب شرب کلانشهر مشهد یعنی سدهای طرق، کارده و ارداک نیز با حجم فعلی ۴ ،۳ و ۷ میلیون متر مکعب نیز اوضاع مناسبی را ندارند و برای تامین آب شرب بیشترین فشار به سفره‌های آب زیرزمینی و حفر چاه‌های جدید خواهد بود، لذا پیگیری جدی همه مسئولین و تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌های حیاتی تامین آب شرب مشهد از خط انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد و همچنین انتقال آب از دریای عمان از اولویت‌های جدی استان برای عبور از خشکسالی‌های احتمالی سال‌های آینده خواهد بود.

همچنین نگاه جدی به تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و استفاده صحیح از منابع آب در این حوزه اولویت مهمی است که باید مدنظر همه تصمیم‌گیران کلان خراسان رضوی قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha