۰ نفر

رئیس انجمن سنگ ایران:

سنگ باید صادر شود/ بازارهای صادراتی فعال نشوند، صنعت محکوم به فنا است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۴۵
کد خبر: 842605
سنگ باید صادر شود/ بازارهای صادراتی فعال نشوند، صنعت محکوم به فنا است

رئیس انجمن سنگ ایران گفت: در حوزه سنگ به دلیل سیاست گذاری های دولت ها نگاه ها همیشه معطوف به داخل کشور بوده و به تبع آن با تحریم ها و عدم شرکت در نمایشگاه های خارجی مواجه شده ایم، اگر نگاه ما به سمت بازارهای صادراتی نباشد، محکوم به فنا هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی تهران گفت: در حوزه سنگ های تزئینی در رنکینگ جهانی رتبه اول ذخایر و رتبه پنجم تولید را داریم و تقریبا همه نوع سنگ را در کشور داریم.

وی افزود: در مورد مصرف سنگ ها هم رتبه اول را داریم، چون بخش عمده تولید به مصرف داخلی می رسد. در بهترین شرایط تولید سنگ در ایران ۱۵ میلیون تن بوده است که همواره ۹۰ درصد آن در داخل کشور مصرف شده است.

شکوری ادامه داد: تولید سنگ در ترکیه ۱۱ میلیون تن در سال است که بالای ۸۰ درصد آن به صورت فرآوری نشده صادر می شود، ما در حال حاضر بین ۸ تا ۱۲ میلیون تن تولید داریم که اکثر آن در داخل کشور استفاده می شود.

رییس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: در بهترین شرایط ما بیشتر از ۷ درصد سنگ صادر نکرده ایم، در صورتی که کشوری مانند ترکیه ۸۰ درصد تولیدش را صادر می کند. حتی کشور ایتالیا که مهد فرآوری و نوآوری در حوزه سنگ است، ۲۲ درصد سنگ خود را به صورت فرآوری نشده صادر می کند.

شکوری توضیح داد: این کشورها با این استدلال که در آینده کالاهای جانشین وجود دارد، سنگ را فرآوری نشده صادر می کنند، اما ما می گوییم این کار خام فروشی است. در چنین شرایطی می خواهیم برای آیندگان یک چیز بی ارزش که در دل زمین است را نگهداری کنیم و یا این که بهتر است سنگ را صادر کنیم و با ارز حاصل از آن برای آیندگان سرمایه حفظ کنیم.

به گفته شکوری، وال استریت ارزش منابع طبیعی کشور ما را ۲۷.۳ تریلیون دلار ارزیابی کرده است که یکی از منابع ارزشمند ما معدن است.

وی بیان کرد: نگاه ما در حوزه سنگ ها به دلیل سیاست گذاری های دولت ها همیشه معطوف به داخل کشور بوده و به تبع آن با تحریم ها و عدم شرکت در نمایشگاه های خارجی مواجه شده ایم، اگر نگاه ما به سمت بازارهای صادراتی نباشد، محکوم به فنا هستیم و همین الان هم ساختمان سازی کاهش پیدا کرده و برای ساختمان ها دیگر بیشتر از سنگ استفاده نمی کنند. اگر صرفا خودمان را محدود به بازار داخلی کنیم، نابود می شویم.

رییس کمیسیون معدن اتاق ایران گفت: بازار سنگ در سال ۲۰۲۳، ۴۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته، سهم ما صرفا ۱۷۴ میلیون دلار بوده، در حالی که سهم ترکیه ۳ میلیارد دلار بوده است است.

محمدهادی مطیع‌مقدم، مجری برگزارکننده نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی تهران نیز در این نشست بیان کرد: ۱۰ شرکت از چین و ۱۳ شرکت خارجی به صورت نمایندگی از کشورهای مختلف در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

مطیع مقدم با تاکید بر این که نیازمند حمایت دولت هستیم، گفت: حدود ۱۳۰ شرکت در ۳ سالن و در فضایی بالغ بر ۱۰ هزار مربع در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، چهاردهمین نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی تهران از اول تا چهارم خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه شهرآفتاب برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha