۰ نفر

بازار سرمایه و اثرات منفی نرخ بهره 30 درصدی + به روز رسانی تحلیل شاخص کل

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۷
کد خبر: 840428
بازار سرمایه و اثرات منفی نرخ بهره 30 درصدی + به روز رسانی تحلیل شاخص کل

شاخص کل بازار را، درحالی بررسی می‌کنیم که پس از گذشت یک سال از اصلاح قیمت ها و الگوهای فرسایشی و نزولی هنوز درگیر تصمیمات غلط سیاستمردان و دولت در قبال بازار سرمایه هستیم. نرخ بهره یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای پیشبرد اهداف سیاست پولی است. از این رو سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری باید با بررسی این نرخ، سیاست بانک مرکزی را پیش‌بینی کنند. افزایش این نرخ باعث کاهش فعالیت در بازارهای مالی و کاهش ارزش سهام و دیگر اوراق بهادار می‌شود. در حال‌حاضر طبق منحنی نرخ بهره در ایران انتظار داریم نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالا باقی‌بماند و کاهش جزئی را در ۲سال‌آینده تجربه کند که می‌تواند به‌عنوان انتظارات تورمی نیز تلقی شود؛ لذا این نرخ بهره 30 درصدی شرایط تامین مالی صنایع را بدتر و هزینه های مالی بیشتری به صنایع تحمیل می‌کند.

اقتصاد آنلاین - مینا یوسفی: این درحالیست که اخیرا رشد قابل توجه کامودیتی ها و افزایش قیمت پایه بورس کالا را شاهد بودیم که منجر به افزایش حاشبه سود صنایع کامودیتی محور میشود ولی نقدینگی قابل توجهی روانه بازار نمیشود.

از طرفی عدم تطابق نرخ دلار ازاد و نیما و کاهش کرک اسپرد ها، درکنار عدم اصلاح فرمول نرخ خوراک برای صنایع پتروپالایشی خوشایند نیست. با توجه به اختلاف نرخ دلار نیمایی بازار مبادله و قیمت دلار در بازار آزاد، یکی از ظرفیت‌های بالقوه بازار سرمایه برای رشد کاهش فاصله به سمت بازار آزاد است که به نظر در طی سال محقق میشود تا وضعیت بهتری داشته باشیم. گزارشات 12 ماهه بازار نیز تا دو هفته آتی تکمیل میشود و سمت و سوی چرخش پول را در بین صنایع را مشخص خواهد کرد.

ارزش دلاری بازار 127 میلیارد دلار را به عنوان یک کف معتبر میشناسد و حال حوالی 151 میلیارد دلار است. ارزش معاملات خرد نیز حوالی 4000 میلیارد تومان نوسان دارد. با این مقدمه به تحلیل شاخص کل می پردازیم.

بازار سرمایه و اثرات منفی نرخ بهره 30 درصدی+ به روز رسانی تحلیل شاخص کل

دوسناریو محتمل برای (B) از شاخص کل داریم.

اگر در b باشیم که به صورت یک دیامتریک است. برای زیرشاخه e نیز یک دیامتریک داریم که در شروع شاخه صعودی g هست. لذا یک رشد موقت داریم.

اگر الگوی (B) ترکیبی باشد (سناریو قرمز):

در این صورت (W) تمام و (X) هم تمام و حال در اواسط (Y) هستیم. این بخش می تواند مثلث باشد یا دیامتریک شکل گیرد که زمان بر تر است.

در صورت مثلث بودن شاخه های abc تمام و شاخه صعودی d در انتهای خود است که دیامتریک می باشد و g ازآن مانده است.

سپس شاخه e برای اصلاح باید طی شود تا (Y) تمام شود و رشد میان مدت و بلند مدت بعدی شروع شود.

حمایت قوی نزدیک شاخص: 2 میلیون و 240 هزار واحد یعنی همین محدوده کنونی و 2 میلیون 211 هزار واحد است.

هدف های مقاومتی شاخص: با شکست 2 میلیون و 310 ، محدوده های 2 میلیون و 470 هزار و سقف تاریخی (A) مهم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha