۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین اعلام شد؛

اصلاح مصرف برق کشاورزی با اجرای طرح مدیریت توامان آب و برق/قطع برق ۲۰ هزار حلقه چاه پرمصرف در سال گذشته

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۵
کد خبر: 840269
اصلاح مصرف برق کشاورزی با اجرای طرح مدیریت توامان آب و برق/قطع برق ۲۰ هزار حلقه چاه پرمصرف در سال گذشته

سخنگوی صنعت آب، از اصلاح مصرف برق کشاورزی با اجرای طرح مدیریت توامان آب و برق خبر داد و گفت: سال گذشته برق ۲۰ هزار حلقه چاه پرمصرف محدود شد.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره دستاوردهای طرح مدیریت توامان آب و برق گفت: سال گذشته در ۲۰ هزار حلقه چاه که از سطح برداشت مجاز عبور کردند، محدودیت اعمال شد و به آنها توضیح داده شده که چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: با اطلاع رسانی که از سمت وزارت نیرو انجام می‌شود و استعلامی که در مورد وضعیت مصرف چاه‌های پرمصرف گرفته می‌شود، این چاه‌ها امسال خود را مقید می‌دانند که در سطح مجاز مصرف قرار گیرند.

قاسم زاده گفت: برخی کارشناسان بر این باورند که ارتباط بین مصرف آب و برق دقیق نیست و این ابزار راه مناسبی برای تحویل حجمی آب نیست زیرا در عمق‌های مختلف و آب‌هایی با خصوصیات متفاوت، نتایج متغیری به دست می‌آید اما سخنگوی صنعت آب بر این باور است که همه مسایل در ضرایب واسنجی چاه‌ها دیده شده است.

وی در این رابطه تصریح کرد: اطلاعات در حال تدقیق است. هر کس به محاسبات اعتراض دارد، می‌تواند به همکاران ما در مدیریت شهرستان‌ها مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کند. همچنین معترضان می‌توانند به سازمان استاندارد مراجعه کنند. این اقدامات برای آن است که روابطی که توسعه داده‌ایم را تدقیق کنیم.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: ارتباط بین مصرف آب و برق همیشه وجود داشته که دلیلش این است که تجهیزات نوینی که در حوزه اندازه‌گیری در تمام حوزه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با الکتریسته کار می‌کند.

وی اضافه کرد: تغییرات اختلاف پتانسیلی که وجود دارد از مصرف برق شروع می‌شود یعنی در فلومترهای الکترومغناطیس که دقیق‌ترین نوع فلومترها در صنعت برق هستند، ولتاژ تبدیل به حجم آب می‌شود و اختلاف پتانسیلی که رخ می‌دهد، تبدیل به میزان آب مصرفی می‌شود.

قاسم‌زاده افزود: لذا این ارتباط وجود دارد و اگر کسی معتقد است که بین مصرف آب و برق ارتباطی وجود ندارد، یک مبنای علمی دقیق را زیر سئوال برده است.

وی گفت: در بخش تبدیل انرژی مصرفی به حجم آب یک رابطه وجود دارد که خصوصیات چاه‌های مختلف، نوع پمپ و عمق در این طرح دیده شده است؛ اما باز وزارت نیرو راه بررسی اعتراضات را باز گذاشته است؛ در پیامک‌های اطلاع‌رسانی مبادی اعتراض را به کشاورزان اعلام کرده‌ایم تا اگر اعتراضی بود، به مبادی ذیربط مراجعه کنند.

قاسم‌زاده بیان کرد: راه اعتراض برای کشاورزان همیشه باز است. چون ممکن است یک چاهی که تجهیزاتش تدقیق شده، در سال آینده از واسنجی خارج شود و تا هر زمانی که کشاورز معترض باشد، می‌تواند به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کند.

وی ادامه داد: ما در کنتورهای حجمی هم موسسه تحقیقات آب را مرجع واسنجی قرار دادیم. صاحبان کنتورهای حجمی در لحظه نصب، یک گواهی واسنجی از این موسسه دریافت می‌کردند و در ادامه هر جا معترض بودند، به این موسسه مراجعه می‌کردند و مجددا واسنجی برای تجهیزات نصب شده انجام می‌شد تا آب به صورت عادلانه به صاحبان چاه‌ها برسد و توزیع مناسب انجام شود.

سخنگوی صنعت آب یادآور شد: هر تجهیز الکترونیکی بعد از ۶ ماه تا یکسال باید مجددا واسنجی شود. اگر کشاورزی به صورت مرتب برداشت آب انجام دهد و امکان واسنجی برایش فراهم نباشد؛ به آنها می‌گوییم هر وقت اعتراض داشتید این کار را انجام دهید.

وی افزود: این واسنجی، هم توسط ما انجام خواهد شد و هم کارشناسان می‌توانند تجهیزات نصب شده در چاه را بررسی کنند.

قاسم زاده گفت: آثار این نوع مدیریت نه تنها در آب اثرات خود را نشان داده است بلکه در مصرف برق هم موثر بوده است.

وی اضافه کرد: تجهیزاتی که تاکنون با راندمان بسیار پایین بر روی چاه‌ها کار می‌کردند، با اجرای این طرح مجبور شدند به روز شده و کشاورزان منصوبات خود را اصلاح کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha