۰ نفر

فرهنگ‌دوست، رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان؛

عمده منشا ریزگردهای گلستان خارجی است

۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۲۸
کد خبر: 809162
عمده منشا ریزگردهای گلستان خارجی است

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: عرصه‌های مرتعی، دیم‌زارهای کم بازده و تالاب‌های در اختیار محیط زیست که به دلیل کاهش بارندگی‌ها خشک شدند مناطق اصلی شکل‌گیری ریزگردها با منشا داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، فرهنگ‌دوست، رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار داشت:دلایل عمده این ریزگردها قرارگرفتن در مجاورت بیابان‌های کشور ترکمنستان، تغییرات اقلیمی و تخریب سرزمینی در نتیجه دخالت غیرعلمی و بهره برداری نادرست از اراضی کشاورزی کم بازده است.
وی چرای بی رویه دام و خطرات ناشی از آن، کاهش کمی و کیفی پوشش گیاهی و تسریع در روند فرسایش خاک و وجود اراضی شور با رسوبات ریزدانه‌ای بستر قدیمی دریای خزر مانند «سنگر تپه گمیشان» را می توان  از دیگر دلایل ریزگردها در استان گلستان برشمرد.
فرهنگ دوست گفت:  چهار کانون وقوع گرد و غبار در استان گلستان با حدود ۷۰ هزار هکتار وسعت وجود دارد

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای مقابله با بیابان‌زایی در استان گلستان هزینه شد

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبارات سه ساله مقابله با بیابانی‌ شدن نوار شمالی استان گلستان را برای تصویب در دور دوم سفر استانی رییس جمهوری پیشنهاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha