۰ نفر

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) چه کسانی هستند؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۵
کد خبر: 713132
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) چه کسانی هستند؟

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) گروهی متشکل از 37 کشور عضو است که به بحث در مورد سیاست های اقتصادی و اجتماعی و توسعه آن‌ها می پردازند.

اعضای گروه OECD معمولاً کشورهای دموکراتیک هستند که از اقتصادهای بازار آزاد حمایت می کنند.

نکات کلیدی

اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) معمولاً کشورهای دموکراتیکی هستند که از اقتصادهای بازار آزاد حمایت می کنند.

هدف اعلام شده سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) شکل دادن به سیاست هایی است که رفاه، برابری، فرصت های رشد و سلامت را برای همه تقویت می کنند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در 14 دسامبر 1960 توسط 18 کشور اروپایی به اضافه ایالات متحده و کانادا تأسیس شد.

دفتر مرکزی این سازمان در Chateau de la Muette در پاریس، فرانسه واقع است.

آشنایی با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به طور مختلف به عنوان یک اندیشکده یا یک گروه نظارت نیز نامیده می شود. هدف اعلام شده این سازمان شکل دادن به سیاست هایی است که رفاه، برابری، فرصت ها و رفاه را برای همه تقویت می کنند. این سازمان در طی سال‌های متمادی با طیفی از مسائل مختلف از جمله ارتقای سطح زندگی در کشورهای عضو، کمک به گسترش تجارت جهانی و ارتقای ثبات اقتصادی سروکار داشته است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در 14 دسامبر 1960 توسط 18 کشور اروپایی به اضافه ایالات متحده و کانادا تأسیس شد. این سازمان شامل اکثر اقتصادهای بسیار توسعه یافته جهان می شود.

در سال 1948 و پس از جنگ جهانی دوم، سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC) برای اداره طرح مارشال که عمدتاً توسط ایالات متحده و با هدف بازسازی اروپا پس از جنگ تامین مالی می‌شد تشکیل شد. این گروه بر اهمیت همکاری با یکدیگر در زمینه توسعه اقتصادی و با هدف اجتناب از ادامه چندین دهه جنگ در قاره اروپا تاکید داشت. سازمان همکاری اقتصادی اروپا در زمینه کمک به جامعه اقتصادی اروپا (EEC) که از آن زمان به اتحادیه اروپا (EU) تبدیل شده است و ایجاد یک منطقه تجارت آزاد اروپایی نقش اساسی داشت.

در سال 1961، مواد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از کنوانسیون دسامبر 1960 اجرایی شد و ایالات متحده و کانادا به اعضای اروپایی سازمان همکاری اقتصادی اروپا پیوستند که نام خود را به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تغییر داد تا منعکس کننده اعضای گسترده تر آن در دو قاره باشد. مقر این سازمان در Chateau de la Muette در پاریس  فرانسه است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گزارش های اقتصادی، بانک اطلاعاتی داده‌های آماری، تحلیل ها و پیش بینی هایی از چشم انداز رشد اقتصادی در سرتاسر جهان را منتشر می کند. گزارش‌های این سازمان جهت‌گیری‌های جهانی، منطقه‌ای یا ملی متفاوتی دارند. این گروه تأثیر مشکلات سیاست اجتماعی – مانند تبعیض جنسیتی بر رشد اقتصادی – را تجزیه و تحلیل و گزارش می‌کند و توصیه‌های سیاستی را برای تقویت رشد با حساسیت نسبت به مسائل زیست‌محیطی تدوین می‌کند. این سازمان همچنین به دنبال حذف رشوه و سایر جرایم مالی در سراسر جهان است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به اصطلاح «فهرست سیاهی» از کشورهایی را که بهشت ​​مالیاتی همکاری‌گریز محسوب می‌شوند در اختیار دارد اگرچه در حال حاضر هیچ کشوری در این فهرست  وجود ندارد زیرا تا سال 2009، همه کشورهای حاضر در فهرست اولیه تعهدات خود را در زمینه اجرای استانداردهای شفاف‌سازی امور مالی این سازمان انجام داده بودند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تلاش هایی را با همکاری گروه جی 20 (G20) برای تشویق اجرای اصلاحات مالیاتی در سراسر جهان و حذف امکان اجتناب شرکت های سودآور از پرداخت مالیات رهبری می کند. در توصیه های ارائه شده برای این پروژه تخمین زده شده است که اجتناب این شرکت‌ها از پرداخت مالیات سالانه بین 100 تا 240 میلیارد دلار درآمد مالیاتی برای اقتصادهای جهان هزینه دارد. این گروه همچنین به کشورهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی که اصلاحات اقتصادی مبتنی بر بازار را اجرا می کنند، کمک مشاوره‌ای ارائه و از آن‌ها پشتیبانی می کند.