۰ نفر

هشدار مهم به مردم؛ مراقب این پشه مرگبار باشید

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰
کد خبر: 842475
هشدار مهم به مردم؛ مراقب این پشه مرگبار باشید

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندر ماهشهر با هشدار خطر مرگ برای مبتلایان به نوع مهاجم پشه آئدس گفت: این نوع حشره که در چند استان شمالی و جنوبی دیده شده، هنوز در بندر امام خمینی مشاهده نشده و مراقبت توسط مردم و مسئولان بهترین راه پیشگیری از شیوع آن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر مسلم خواجوی درباره شیوع پشه آئدس آفریقایی گفت: پشه آئدس یک حشره آفریقایی است که به دلیل مناسبات جهانی در شمال کشور؛ استان گیلان و در جنوب؛ استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواردی مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه در بندر امام خمینی(ره) تاکنون موردی از این نوع حشره مشاهده نشده است، افزود: کارشناسان بهداشت به صورت مستمر پایش روزانه را انجام می‌دهند.

ضرورت پایش مناطق بندری و فرودگاهی

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه احتمال ورود این نوع حشره به منطقه وجود دارد، بیان کرد: سه نقطه حیاتی فرودگاه ماهشهر، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و ایستگاه راه‌آهن باید روزانه پایش شود.

وی افزود: وضعیت بهداشتی در ایستگاه راه آهن بندر امام خمینی(ره) و بندر ماهشهر قابل قبول نیست، ولی در فرودگاه مشکلی وجود ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر درباره شرایط محیطی لازم برای انتشار این نوع حشره نیز گفت: این نوع حشره به اجسام تیره علاقه دارد و نخاله‌ها می‌تواند مکان جمع شدن آنها باشد و امکان آسیب از این نقطه نیز وجود دارد.

خواجوی تصریح کرد: درباره دستگاه‌های خردکن لاستیک فرسوده در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) تذکر لازم را داده و تاکید کردیم که در مسیر بندر به سمت پایانه بار و پلیس‌راه لاستیک‌های ریخته شده، جمع آوری شود.

وی تاکید کرد: همکاران در شبکه بهداشت با انجام کارهای پیشگیرانه در حال کنترل حضور و انتشار این نوع حشره در منطقه هستند.

مردم از تجمع آب راکد جلوگیری کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر گفت: با توجه به علاقه این حشره به محیط مرطوب و آب، مردم با خودداری از رها کردن زباله‌های خود در سطح محیطی و نیز با از بین بردن آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، آب زیر گلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد در آن وجود دارد، در مقابله با این پشه به ما کمک کنند.

خواجوی خطاب به مسئولان نیز درباره جلوگیری از شیوع حشره و بیماری هشدار داد و تاکید کرد: برای بیماری‌هایی که توسط پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، روش درمانی موثری وجود ندارد و خطر کما و مرگ برای مبتلایان وجود دارد.

وی گفت: ۶۰ نوع از پشه آئدس در دنیا وجود دارد، ولی فقط چند نمونه از آن خطرناک است و سال پیش نیز یک نمونه آن در بندر امام خمینی(ره) دیده شد، اما از نوع مهاجم پشه آئدس نبود.

پای آئدس به بوشهر رسید

پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به پیدا شدن پشه آئدس در این استان گفت: برای مقابله با این پشه نیازمند مشارکت مردمی هستیم.

قاسم برجویی‌فرد افزود: پشه آئدس که ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دانگ و زیکاست، در برخی از کشورهای همسایه از جمله قطر، عمان و پاکستان شیوع بالایی داشته و در استان همجوار ما یعنی استان هرمزگان نیز دیده شده است.

‎وی یادآور شد: ۲ هفته از پیدا شدن این پشه در استان بوشهر می‌گذرد، که با مراقبت‌های مداوم و تلاش‌های بسیار توانستیم ورود پشه آئدس به استان را به‌موقع شناسایی کرده و وارد مرحله مقابله شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این‌که تاکنون هیچ موردی از تب دانگ در استان مشاهده نشده، است، اضافه کرد: پشه آئدس در ساعت‌های فعالیت انسان خون‌خواری می‌کند، بنابراین استفاده از پشه‌بند کمکی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

‎برجویی فرد گفت: با توجه به این‌که پشه آئدس از چندین نفر در طول روز تغذیه و خون‌خواری می‌کند و از سوی دیگر از قدرت پروازی و تکثیر بالایی برخوردار است، مبارزه با آن سخت و نیازمند صرف هزینه‌های بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha