۰ نفر

منظور از تعرفه واردات چیست؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۶
کد خبر: 712330
منظور از تعرفه واردات چیست؟

تعرفه واردات به عنوان حقوق گمرکی، تعرفه، مالیات واردات یا تعرفه واردات نیز شناخته می شود.

تعرفه واردات دو هدف متمایز دارد: افزایش درآمد دولت محلی و ایجاد مزیت بازاری برای کالاهای کشت شده یا تولید شده محلی که مشمول عوارض واردات نیستند. هدف مهم سوم آن گاهی اوقات جریمه کردن کشور خاصی از طریق اخذ عوارض واردات بالا برای محصولات آن کشور است.

در ایالات متحده، کنگره تعرفه‌های واردات را تعیین می‌کند. کنگره در جدول تعرفه های هماهنگ (HTS) فهرستی از نرخ های واردات را ارائه می‌دهد و کمیسیون تجارت بین المللی (USITC) این جدول را منتشر می‌کند. بسته به وضعیت روابط تجاری کشورها با ایالات متحده، نرخ های متفاوتی برای واردات کالاهای آن‌ها اعمال می شود. نرخ عمومی برای کشورهایی اعمال می شود که روابط تجاری عادی با ایالات متحده دارند. نرخ ویژه برای کشورهایی است که توسعه نیافته یا واجد شرایط برنامه‌های تجارت بین المللی خاص شناخته می‌شوند.

نکات کلیدی

تعرفه واردات زمانی اخذ می شود که کالاهای وارداتی برای اولین بار وارد کشور شوند.

در سراسر جهان، چند سازمان و معاهده مختلف تأثیر مستقیمی بر تعرفه‌های وارداتی دارند.

سازمان های بین المللی

در سراسر جهان، چندین سازمان و معاهده مختلف تأثیر مستقیمی بر تعرفه‌های واردات دارند. چندین کشور برای ترویج تجارت آزاد تلاش کرده اند تعرفه‌ها را کاهش دهند. سازمان تجارت جهانی (WTO) تعهداتی را که کشورهای عضو آن برای کاهش تعرفه ها اتخاذ کرده اند، ترویج و اجرا می کند. کشورها این تعهدات را طی دورهای پیچیده‌ای از مذاکرات انجام می دهند.

نمونه دیگری از تلاش های بین المللی برای کاهش تعرفه ها، توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) بین کانادا، ایالات متحده و مکزیک بود. نفتا تعرفه‌های واردات کالاها به جز تعرفه‌های برخی محصولات کشاورزی را بین سه کشور آمریکای شمالی، حذف کرد. در سال 2018، ایالات متحده، کانادا و مکزیک قرارداد جدیدی را به نام USMCA برای جایگزینی نفتا امضا کردند.

در فوریه 2016، 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام وارد شراکت ترانس پاسیفیک (TPP) شدند که تاثیر قابل توجهی بر تعرفه‌های واردات بین این کشورها دارد. انتظار می رود اجرایی شدن TPP چندین سال طول بکشد.

مثالی در دنیای واقعی

در عمل، وقتی کالاهای وارداتی برای اولین بار وارد کشور می شوند، تعرفه واردات از آن‌ها اخذ می‌شود. به عنوان مثال، در ایالات متحده هنگامی که محموله کالاها به مرز می رسد مالک، خریدار یا یک کارگزار گمرکی (واردکننده ثبت شده) باید اسناد ورود کالاها را در بندر ورودی ارائه دهد و عوارض برآورد شده را به گمرک بپردازد.

میزان عوارض قابل پرداخت بسته به کالای وارداتی، کشور مبدا و چندین عامل دیگر بسیار تغییر می‌کند. در ایالات متحده، اداره گمرک برای تعیین نرخ صحیح تعرفه واردات از جدول تعرفه‌های هماهنگ استفاده می کند که صدها قلم کالا در آن ثبت شده است. قیمتی که مصرف کنندگان برای کالاهای وارداتی می پردازند شامل هزینه های تعرفه واردات می‌شود. بنابراین، در صورت ثابت بودن سایر شرایط همان کالای تولید شده در داخل باید هزینه کمتری نسبت به کالای وارداتی داشته باشد و به تولیدکنندگان داخلی مزیت رقابتی اعطا کند.

سالها طول می کشد تا کسی نحوه طبقه‌بندی یک کالا را برای تعیین نرخ تعریفه صحیح آن بیاموزد. تعیین تعرفه صحیح واردات هر محصولی نیاز به دانش تخصصی دارد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید میزان تعرفه یک کت و شلوار پشمی را بدانید. یک متخصص طبقه بندی کالاها باید بداند که آیا در ساخت این کت و شلوار دارت به کار رفته است یا خیر؟ آیا این پشم از اسرائیل یا کشور دیگری که واجد شرایط برخی معافیت‌های تعرفه وارداتی برای دسته‌های خاصی از محصولاتش شناخته می‌شود، آمده است یا خیر؟ کت و شلوار کجا دوخته شده است و آیا الیاف مصنوعی در آستر آن وجود دارد یا خیر؟